Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. februar 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2013-0030-1274Dok.:695332
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 534 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 534 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes de midler (ca. 10mio. kr. og senere en efterbevilling på ca. 7,5 mio.), som Fol-ketinget for nylig afsatte til en øget indsats mod cabotagekør-sel, er blevet anvendt, og herunder redegøre for, om kontrollenmed den nævnte kørsel er øget i alle politikredse, eller om derer sket en nedprioritering i politikredsene, samtidig med en op-prioritering hos den Nationale Beredskabsenhed under Rigspo-litiet?Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Med hensyn til udmøntningen af den forstærkede indsats påcabotageområdet som led i finanslovsaftalerne for 2012 og for2013 kan der indledningsvist henvises til besvarelsen af 13. ju-ni 2012 af spørgsmål nr. 684 (Alm. del) fra Transportudvalgetog besvarelsen af 13. november 2012 af spørgsmål nr. 131(Alm. del) fra Retsudvalget.I forlængelse af finanslovsaftalerne har Rigspolitiet som for-udsat generelt øget kontrolaktiviteten i forhold til tunge køretø-jer og har herunder blandt andet opstillet målkrav, hvorefterder i 2012 som minimum landsdækkende skulle standses ogkontrolleres mindst 1.500 udenlandske tungvognskøretøjer imålrettede færdselskontroller med henblik på kontrol af cabo-tagereglerne. Dette mål blev opfyldt. For 2013 er målkravetsom følge af den yderligere opprioritering af indsatsen øget til4.500 standsede og kontrollerede udenlandske køretøjer.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 684 fraTransportudvalget, blev den forstærkede indsats mod ulovligcabotagekørsel forankret i Rigspolitiet, og indsatsen tager ud-gangspunkt i Rigspolitiets Færdselssektions målrettede kontrolpå tungvognsområdet. Færdselssektionen blev i 2012 udvidetmed yderligere medarbejdere, og Færdselssektionen udvidesnu igen med flere medarbejdere med henblik på at kunne leveop til det øgede krav til antallet af standsede og kontrolleredekøretøjer i 2013.Reglerne vedrørende cabotagekørsel er komplekse. Færdsels-sektionen gennemførte derfor i foråret 2012 som led i den for-stærkede indsats et uddannelsesprogram for egne medarbejde-re, hvor også operative nøglemedarbejdere i landets politikred-se blev uddannet. Der blev endvidere i juni 2012 afholdt enworkshop om cabotagesagers behandling med deltagelse afmedarbejdere fra anklagemyndigheden, nøglemedarbejdere fra2
landets politikredse samt medarbejdere og ledere fra Færdsels-sektionen. Politikredsene har på denne baggrund også vareta-get kontrollen med overholdelse af cabotagereglerne. Dette ersket i forbindelse med de tungvognskontroller, som politikred-sene selv gennemfører, og i forbindelse med deltagelse i detungvognskontroller, som Færdselssektionen gennemfører.Det bemærkes, at der forud for 2012 ikke skete en selvstændigopgørelse af de køretøjer, som politiet standsede og udtog tilcabotagekontrol. Det kan derfor ikke fastslås med sikkerhed,hvorvidt politikredsenes kontrolindsats på dette område erøget. Det er imidlertid Rigspolitiets klare indtryk, at politikred-sene generelt har øget antallet af cabotagekontroller.Det bemærkes afslutningsvis, at de kommende opgavefælles-skaber på tungvognsområdet vil overtage alle de operative op-gaver i forbindelse med vejkontrollen, som i dag udføres afRigspolitiets Færdselssektion og politikredsene. Dette gælderogså den øgede cabotageindsats, som centrene særskilt vil bli-ve tilført ressourcer til at kunne varetage.”
3