Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1218464_0001.png
1218464_0002.png
1218464_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. februar 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2013-0030-1274Dok.:694817
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 531 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke videnskabelige under-søgelser der ligger til grund for, at politiets ledelse nu vælger atse bort fra anbefalingerne fra både Havarikommissionen forVejtrafikulykker og Færdselssikkerhedskommissionen, sombegge anbefaler synligt politi som et effektivt redskab for atnedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, og istedet planlægger en reduktion af politimotorcykler og antalkørte kilometer med mere end 33% og derved mindre synligtpoliti på vejene.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Som det fremgår af besvarelsen af 19. november 2012 afspørgsmål nr. 88 (Alm. del) fra Retsudvalget, har politiet deseneste år oplevet et stadigt mere komplekst og udfordrendekriminalitetsbillede, som er ressourcekrævende og forudsætteranvendelse af ny teknologi samt udvikling af særlige kompe-tencer. Samtidig har samfundet en forventning om, at også be-kæmpelsen af den borgernære, utryghedsskabende kriminalitetfortsat prioriteres meget højt af politiet.Hvis politiet også fremover skal kunne honorere disse forskel-ligartede stigende krav og forventninger, kræver det, at politi-ets opgaveløsning løbende tilpasses og effektiveres, så ressour-cerne anvendes bedst muligt.Rigspolitiet besluttede derfor i 2012 at iværksætte et omfatten-de analysearbejde (Politianalyserne) med henblik på at vurderemulighederne for at optimere organiseringen af de politimæs-sige kerneopgaver og tilrettelægge arbejdsprocesserne, så op-gaverne løses så hurtigt og effektivt som muligt, samtidig medat kvaliteten fastholdes eller forbedres.Et af de første delprojekter i Politianalyserne var en analyse afpolitiets færdselsindsats med det formål at optimere og effekti-visere færdselsområdet uden en kvalitetsmæssig forringelse.En af anbefalingerne i færdselsprojektet vedrørte politiets an-vendelse af motorcykler, idet det blev anbefalet at reducere an-tallet af motorcykler, så den enkelte motorcykel fremover kun-ne benyttes af flere motorcyklister og derigennem udnyttes me-re effektivt og målrettet hen over døgnet. Forslaget fra Politi-analyserne havde således ikke til formål at reducere motorcyk-lernes samlede bidrag til færdselsindsatsen, men alene at sikre,2
at materiellet kunne udnyttes så effektivt og målrettet som mu-ligt.Rigspolitiet har besluttet at gennemføre denne anbefaling. Somanført ovenfor er formålet ikke at reducere motorcyklernessamlede bidrag til færdselsindsatsen, men alene at sikre, at ma-teriellet udnyttes så effektivt og målrettet som muligt. Et led igennemførelsen af anbefalingen er, at motorcykelbetjenteneikke længere kan anvende tjenestemotorcyklen til kørsel til ogfra bopælen. Det bemærkes i den forbindelse, at der langt fraaltid vil være samme behov for en daglig færdselsmæssig ind-sats på strækningen mellem en polititjenestemands bopæl ogtjenestested som på andre vejstrækninger, hvor en nærmereanalyse f.eks. viser et forhøjet ulykkestal, eller hvor datamate-riale viser, at trafikanterne kører med for høj hastighed.Politiet og andre myndigheder har igennem en årrække indbe-rettet ulykkesdata fra personskadeulykker til Vejdirektoratet,som løbende offentliggør analyser og rapporter. Som et ek-sempel herpå kan nævnes Vejdirektoratets rapport nr. 427”Dødsulykker 2011”. I forbindelse med politiets færdselsind-sats opdateres og indberettes endvidere en lang række oplys-ninger i politiets egne it-systemer, hvorefter oplysningernesammen med f.eks. Vejdirektoratets analyser danner grundlagfor fremadrettede indsatser, således at disse gennemføres påsteder, hvor der er størst behov for at højne trafiksikkerhedenog reducere utrygheden. Også lokalkendskabet i de enkelte po-litikredse indgår naturligvis i tilrettelæggelsen af indsatserne.Som et nyligt eksempel kan nævnes, at Sydsjællands og Lol-land-Falsters Politi på baggrund af en analyse af færdselsuheldmed spirituspåvirkede førere i politikredsen i perioden 1. janu-ar 2011 – 31. oktober 2012 nu påbegynder et 2-årigt kriminal-præventivt forsøg på Lolland og Falster. Forsøget har til formålgennem målrettet information at nedbringe antallet af spiritus-påvirkede bilister fredag og lørdag i nattetimerne.”
3