Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1220005_0001.png
1220005_0002.png
1220005_0003.png
- AK ' 305518 - BILAG 1 - [ Brev til Justitsministeren - ren ]
""Transportministeriet
MINISTEREN
Justitsminister Morten BødskovJustitsministerietSlotsholmsgade 101216 København K

Dato

J . nr.

2 2FEB. 2013

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

Telefon

4171 27 00

Kære justitsministerKoordineringen af den lokale trafiksikkerhedsindsats har været genstand fordebat på det seneste. Jeg vil derfor gerne orientere om baggrunden forVejdirektoratets beslutning om at træde ud af deres koordinerende funktion ide regionale færdselssikkerhedsudvalg.Ved kommunalreformen i 2006 fik Vejdirektoratet, som hidtil alene havde haftansvaret for motorvejsnettet og enkelte andre større veje, også ansvaret for ca.2.200 km tidligere amtsveje. Heraf var størstedelen landeveje. Statens vejnetblev herved mere end fordoblet. Den vejfaglige håndtering af landevejenerummer opgaver, som er væsensforskellige fra opgaverne på motorvejsnettet.Det gælder i forhold til trafikantforhold, udformning af vejforløb, og karakterenaf vejelementer med mange små veje, rundkørsler etc. Endvidere overtogVejdirektoratet ikke-vejfaglige opgaver om trafiksikkerhedsadfærd oginformation fra de 14 amter.Generelt knytter der sig flere og alvorligere trafiksikkerhedsmæssigeproblemstillinger til landevejsnettet end motorvejsnettet. Ca. 60 pet. af alledræbte i trafikken skyldes således ulykker på landeveje. Landevejenes forløbgennem byer med mange krydsende veje, boliger mv. har nødvendiggjort ensamlet nytænkning og fornyet prioritering af Vejdirektoratets ressourcer påtrafiksikkerhedsområdet med henblik på at opnå den størst muligefærdselssikkerhedsmæssige effekt. På samme måde som en sammenlægning af14 selvstændige amtslige enheder til 6 statslige vejcentre i sig selv hareffektiviseret trafiksikkerhedsopgaven siden 2006.Som led i gennemførelsen af "Effektiv administration i staten" påTransportministeriets område blev det i 2012 besluttet at reducere antallet afvejcentre fra 6 til 3. Samtidig blev det besluttet, at Vejdirektoratetskoordinerende funktion i forhold til færdselssikkerhedsudvalgene ophører,hvilket i sig selv indebærer en personalebesparelse på ca. 5 mio. kr. årligt(ekskl. éngangsomkostninger).Beslutningen om at ophøre med den koordinerende funktion i forhold tilfærdselssikkerhedsudvalgene skal ses i lyset af reduktionen af antallet afvejcentre, idet Vejdirektoratet med kun 3 vejcentre ikke længere har denrelevante regionale forankring. Men den beror også på en vurdering af, at der
blev anvendt forholdsvis mange administrative ressourcer i forhold til denfærdselssikkerhedsrettede indsats.Beslutningen om at træde ud af det koordinerende arbejde skal endvidere ses ilyset af en vurdering af merværdien i et færdselssikkerhedsarbejde med etregionalt fokus. Med et lokalt fokus kan kommunerne målrette aktiviteter iforhold til lokale forhold og problemstillinger, fx konkrete skoleveje, ogVejdirektoratet kan foretage trafiksikkerhedsmæssige forbedringer påstatsvejnettet. Med nationale kampagner mv. kan man tage effektivt hånd omalmindeligt gældende problemstillinger i hele Danmark så som spirituskørseleller manglende selebrug. Det regionale fokus placerer sig mellem disse tostole.Vejdirektoratet fik i forbindelse med kommunalreformen overført ca. 24 mio.kr., som amterne tidligere havde anvendt til færdselssikkerhedsarbejdet. Afdisse udgjorde ca. 18 mio.kr. driftsmidler og ca. 6 mio.kr. kampagnemidler.Alene de effektiviseringer der efterfølgende blev pålagt i forbindelse medkommunalreformen reducerede det samlede beløb til godt 20 mio.kr. De ca. 6mio. kr. i kampagnemidler blev dermed reduceret til ca. 5 mio.kr. Midlerne erfortsat knyttet til trafiksikkerhedsområdet - også efter Vejdirektoratetsudtræden af færdselssikkerhedsudvalgene.De oprindelige 18 mio. kr. til administration blev reduceret til 15 mio.kr. somled i effektiviseringer i forbindelse med kommunalreformen. Heraf blev 5 mio.kr. som nævnt brugt til administrationen af de regionalefærdselssikkerhedsudvalg. De resterende midler er blevet prioriteret medhenblik på størst mulig trafiksikkerhedsmæssig effekt inden for den samlederamme af trafiksikkersikkerhedsrelaterede opgaver i Vejdirektoratet. Denstørste del af Vejdirektoratets nuværende arbejde på trafiksikkerhedsområdetvedrører netop de landeveje, som staten overtog i forbindelse medkommunalreformen.Vejdirektoratets arbejde med trafiksikkerhed på statens veje omfatter bl.a.ulykkesstatistik, skiltning og afmærkning, sortpletudpegning og -koordinering,kampagner (f.eks. i relation til vejarbejde, spøgelsesbilister mv.) indhentningog videreformidling af viden om trafiksikkerhed for kommuner, borgere, m.fl.Af de nævnte 20 mio. kr. er således de 5 mio.kr. sparet bort som led i "Effektivadministration", mens der fortsat anvendes et beløb svarende til de resterendedriftsmidler på trafiksikkerhedsarbejdet.For så vidt angår de resterende kampagnemidler vil jeg foreslå, at vi delermidlerne mellem Vejdirektoratet og politiet med henblik på, at midlerne fortsatanvendes til fremme af færdselssikkerheden.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen