Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. februar 2013Asyl- og VisumkontoretHelene Bendtsen2013-0030-1247680964
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 483 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Dorte Lohmann Kjærgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 483 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står sammen" skriverregeringen, at: ”Regeringen vil sætte kraftigt ind over for han-del med kvinder inden for blandt andet sexindustrien", og atofre for menneskehandel skal "tilbydes bedre beskyttelse iDanmark". Justitsministeren bedes redegøre for, hvilke ambiti-oner regeringen har på området, udover initiativerne i finans-lovsaftalen for 2013 med Enhedslisten.”Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvis henvise til lovforslag nr. L 129 omændring af udlændingeloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehan-del og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte), somblev fremsat for Folketinget den 30. januar 2013.Lovforslaget udmønter bl.a. den del af regeringsgrundlaget, som vedrørerbedre beskyttelse af ofre for menneskehandel. Som led heri indgik rege-ringen i forbindelse med finansloven for 2013 en aftale med Enhedslistenom at sikre bedst mulige forhold og vilkår for de ofre for menneskehandel,der vender hjem til deres oprindelsesland, således at de har mulighed for atkomme godt videre med deres liv uafhængig af bagmænd m.v. Lovforsla-get indebærer således, at den såkaldte forlængede refleksionsperiode til of-re for menneskehandel udvides fra de nuværende 100 dage, således at denkan udgøre op til i alt 120 dage.Med lovforslaget foreslås herudover indsat en selvstændig bestemmelse iudlændingeloven om midlertidig opholdstilladelse til bl.a. ofre for menne-skehandel af efterforsknings- og retsforfølgningsmæssige hensyn. Dermedbliver retstilstanden på området tydeliggjort.2.
Endvidere kan Justitsministeriet henvise til lovforslag nr. L 141 om æn-dring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud ogbortvisning og lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.(Seksualforbrydelser), som blev fremsat for Folketinget den 6. februar2013 på grundlag af Straffelovrådets betænkning om seksualforbrydelser(betænkning nr. 1534/2012). Justitsministeriet har heri i modsætning tilStraffelovrådets anbefaling foreslået, at det kommer til at fremgå af lov-teksten – og ikke blot af bemærkningerne til lovforslaget – at det i almin-delighed vil udgøre en skærpende omstændighed i relation til strafudmå-lingen for voldtægt, at forurettede er offer for menneskehandel.2
3.
Justitsministeriet kan desuden henvise til lov nr. 275 om 27. marts 2012om ændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.),hvormed strafferammen for menneskehandel blev forhøjet fra 8 år til 10 år.Af lovens forarbejder, jf. pkt. 1.1 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 57af 14. december 2012, fremgår det, at forhøjelsen vil sikre, at der vedstrafudmålingen til stadighed er et væsentligt råderum i forhold til selv heltekstraordinært grove eller omfangsrige former for menneskehandel, mendet er ikke hensigten, at den forhøjede strafferamme skal føre til ændringeraf udmålingspraksis i de typer af sager om menneskehandel, som vi kenderi dag.4.
Endelig kan Justitsministeriet henvise til Justitsministeriets besvarelse af11. maj 2012 af spørgsmål nr. 475 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,hvor den politimæssige indsats mod prostitutionens bagmænd, herundermenneskehandel, er beskrevet.
3