Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1232694_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2013
Politikontoret
Jean Elisabeth Hørdum
2013-0030-1243
658583
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 477 (Alm. del),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15.
januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen
(V).
Morten Bødskov
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1232694_0002.png
Spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke frister hhv. Norge, Sveri-
ge, Tyskland, England og USA har, for sletning af op-
lysninger om dna-profiler vedrørende personer, der er
sigtede men ikke dømte for en alvorlig forbrydelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen via Udenrigsministeriet
modtaget bidrag fra de danske ambassader i Oslo, Stockholm, Ber-
lin, London og Washington.
Den danske ambassade i Oslo har oplyst følgende:
”Oplysningerne om dna-profiler i kriminalpolitiets efter-
forskningsregister (dvs. registret over personer, der […]
mistænkes for en strafbar handling, som efter loven kan
medføre frihedsstraf) skal slettes, når den registrerede
retskraftigt frifindes eller sagen afsluttes på anden måde,
uden at betingelserne for registrering i identitetsregisteret
(dvs. registret over domfældte m.fl.) er opfyldt. Dette
gælder dog ikke, hvis betingelserne for registrering i for-
bindelse med en anden sag er til stede.
En identitetsprofil (dvs. en profil i registret over dom-
fældte m.fl.) skal slettes, hvis den registrerede retskraf-
tigt frifindes efter genoptagelse af sagen.
Reglerne om dna-profiler i straffesager findes i forskrift
om ordningen av påtalemyndigheten (Påtaleinstruksen),
kapittel 11 a, fastsat i medfør af § 160a i lov om retter-
gangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven).
For så vidt angår de fuldstændige regler om sletning
henvises til påtaleinstruksens § 11a-8.”
Den danske ambassade i Stockholm har oplyst følgende:
”Sverige råder over tre registre over dna-profiler (DNA-
registret, spårregistret og utredningsregistret) jf. Polisda-
talagen (2010:361) 4 kap 7 §.
I DNA-registret registreres dna-profiler fra personer, der
er idømt hårdere straf end bøde. Sletning af oplysninger-
ne fra DNA-registeret følger reglerne for sletning af op-
lysninger i det svenske strafferegister. Typisk slettes op-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1232694_0003.png
lysninger heri ti år fra domsfældelsen (5 år hvis dom-
fældte var under 18 på gerningstidspunktet).
I sporregistret (spårregistret) registreres DNA-profiler fra
spor, som er sikret i forbindelse med en strafferetlig ef-
terforskning, og som ikke kan knyttes til en identificerbar
person. En DNA-profil udgår af sporingsregistret efter
30 år. Såfremt der er tale om DNA-profiler, der er ind-
hentet ifm. efterforskning af særligt alvorlige forhold
(mord, folkedrab, terror eller forsøg herpå) udløber fri-
sten efter 70 år.
Siden 1. januar 2006 registreres også i det såkaldte efter-
forskningsregister (utredningsregistret) DNA-profiler på
personer i forhold til hvilke, der foreligger berettiget mis-
tanke om et strafferetligt forhold (og hvor fængsling ind-
går i strafferammen). Oplysninger om DNA-profiler i
dette register skal senest slettes, når oplysningerne om
den registrerede føres ind i DNA-registret (ved domfæl-
delse) eller ved tiltalefrafald og frifindelse. Oplysninger
om DNA-profiler slettes også fra dette register i de til-
fælde, hvor domme stadfæstes, men hvor strafudmålin-
gen reduceres fra fængselsstraf til f.eks. bøde.”
Den danske ambassade i Berlin har oplyst følgende:
”I Tyskland er reglerne for lagring og sletning af DNA-
oplysninger i den føderale kriminalmyndigheds register
reguleret i retsplejeloven for straffesager (Strafprozess-
ordnung) og i loven for kriminalmyndighedens virke
(Bundeskriminalamtsgesetz, BKAG). Reglerne for regi-
strering af DNA er ikke anderledes end for andre person-
lige oplysninger, der befinder sig i politiets besiddelse.
Jf. BKAG § 8: Bliver den anklagede/sigtede frifundet, el-
ler bliver den primære retssag imod den anklage-
de/sigtede afvist, og kan denne afgørelse ikke anfægtes,
eller bliver retssagen permanent indstillet, er lagring,
ændring og benyttelse af personlige data ikke tilladt, hvis
én af disse grunde beviser, at den berørte person ikke el-
ler ikke retsstridigt har begået gerningen.
Jf. BKAG § 32: Er lagringen af de personlige data ikke
tilladt eller ikke længere nødvendig for opgavevaretagel-
sen, skal kriminalmyndigheden slette oplysningerne. I
stedet for en sletning kan oplysningerne i særlige tilfælde
spærres. Dette vil bero på en individuel vurdering. Dette
kan ske, hvis man med en fortsat opbevaring ønsker at
beskytte personlige interesser, hvis oplysningerne er gen-
stand for løbende forskningsarbejde, eller hvis en slet-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1232694_0004.png
ning er forbundet med en uforholdsmæssig stor admini-
strativ byrde.
Loven om kriminalmyndighedens virke har fastlagt fri-
ster for, hvor længe personoplysninger må holdes spærret
under hensyntagen til de ovenfor nævnte forhold. Spær-
ringens længde afhænger desuden af gerningens karakter
og omfang. For voksne er fristen fem år med mulighed
for forlængelse i op til 10 år. For unge er fristen tre hhv.
fem år. Retspraksis har vist, at den maximale frist på 10
år sågar kan overskrides i alvorlige tilfælde, særligt på
området for statens sikkerhed. Dette er blandet andet ob-
serveret i forbindelse med voldelige blokader af transport
af atomaffald.”
Den danske ambassade i London har oplyst følgende:
”Resumé
· På nuværende tidspunkt kan sigtedes dna-materiale
opbevares på ubestemt tid.
· I oktober 2013 træder ny lovgivning træder i kræft,
hvorefter frister for opbevaring af dna-profiler af-
hænger af, om der fældes dom.
· Dna-profiler fra personer, der dømmes, kan som ud-
gangspunkt opbevares på ubestemt tid. Dna-profiler
fra sigtede personer, der ikke tidligere er dømt, skal
slettes efter tre år i tilfælde af alvorlige forbrydelser
(hvilket i visse tilfælde kan udvides med to år) og ef-
ter to år i tilfælde af en mindre forbrydelse med bø-
destraf, mens dna-profilen ikke opbevares i tilfælde
af mindre forbrydelser, hvor vedkommende ikke
dømmes.
Uddybende
Indtil
the Protection of Freedoms Act
fra 2012 træder i
kraft i oktober 2013, gælder reglerne i
Police and Crimi-
nal Evidence Act 1984,
hvor det af § 64 fremgår, at bio-
logisk dna-materiale på sigtede personer kan opbevares
på ubestemt tid, uanset om personen dømmes eller ken-
des uskyldig.
Denne lovgivning var i 2008 genstand for en sag
(Mar-
per vs. Storbritannien)
ved Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol, som i dommen fandt, at opbevaringen
af dna-materiale fra personer, der ikke er dømt skyldige,
er en disproportional indblanding i retten til privatliv i
strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
ons artikel 8.
The Protection of Freedoms Act 2012
tager denne dom
til efterretning. Dna-materialet (dvs. ikke dna-profilen)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1232694_0005.png
skal i fremtiden slettes, når dna-profilen er lavet, som
udgangspunkt senest indenfor seks måneder efter prøve-
udtagelsen.
Opbevaringsperioden for dna-profiler fremgår af skemaet
nedenfor. Opbevaringsperioden regnes fra den dag, hvor
dna-materialet, som dna-profilen er baseret på, blev ud-
taget.
Hvis vedkommende ikke dømmes:
Type forbrydelse
Sigtelse for en alvorlig
forbrydelse*
Anholdelse for en alvor-
lig forbrydelse* men
ingen sigtelse
Opbevaring af dna-profil
3 år. Via domstolene mulighed
for forlængelse med 2 år
3 år hvis en
Biometrics Com-
missioner
giver samtykke her-
til. Via domstolene mulighed
for forlængelse med 2
år
Hvis tidligere dømt: Ubestemt
tid
2 år
Mindre forbrydelse –
udstedt bøde for forstyr-
relse af den offentlige
orden
Mindre forbrydelse
Opbevares ikke, men dna-
profilen vil blive sammenlignet
med andre dna-profiler i straffe-
registeret, hvorefter dna-
profilen slettes
Hvis vedkommende dømmes:
Voksne – alle forbry-
delser
Under 18 – alvorlige
forbrydelser*
Under 18 – Mindre for-
brydelser
Ubestemt tid
Ubestemt tid
Første dom: 5 år (Plus længden
af en evt. forvaringsdom) eller
på ubestemt tid hvis forvarings-
dommen overstiger 5 år.
Anden dom: Ubestemt tid
*Alvorlige forbrydelser dækker her over alvorlige volde-
lige og seksuelle forbrydelser, terrorisme samt indbrud.”
Den danske ambassade i Washington har oplyst følgende:
”Bestemmelse 42 U.S.C. § 14132 i Federal DNA Identi-
fication Act fra 1994 beskriver kriterierne for sletning af
DNA profiler indgivet til National DNA Index System
(NDIS), der administreres af FBI.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til Federal DNA Identification Act er de føde-
rale, statslige og lokale kriminaltekniske laboratorier,
som deltager i NDIS-samarbejdet, pålagt at slette DNA-
profiler fra personer der har været arresterede for en al-
vorlig forbrydelse, men hvor tiltalen enten er frafaldet,
sagen er endt i frifindelse eller der ikke er blevet rejst
sigtelse inden forældelsesfristen.
Personer, som ønsker at få slettet deres profil, er selv an-
svarlige for at indgive anmodning herom. Anmodningen
skal ledsages af en certificeret kopi af dokumentation for,
at sigtelserne er bortfaldet på grund af en eller flere af
ovennævnte årsager.
Ambassaden gør opmærksom på, at reglerne i de enkelte
delstater, i det omfang sådanne særskilte regler findes,
kan afvige fra det ovenfor beskrevne.”
6