Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1215737_0001.png
1215737_0002.png
1215737_0003.png
1215737_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2013FærdselskontoretChristina Hjeresen2013-0030-1241657113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 471 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 471 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. januar2013 fra Else Christensen vedr. kørekort til bus (kategori D),jf. REU alm. del - bilag 146.”

Svar:

1.

Else Christensens henvendelse angår den såkaldte ”autocamperregel” ogdet forhold, at det af den nye kørekortbekendtgørelse udtrykkeligt fremgår,at autocamperreglen kun finder anvendelse i forhold til kørsel i Danmark.Else Christensen er i den forbindelse inde på, at personer, der efter auto-camperreglen kan føre autocamper (i Danmark) på grundlag af kørekort tilkategori D, omkostningsfrit bør få førerret til kategori C, så autocamperen(også) kan føres i udlandet.

2.

Det kan indledningsvis oplyses, at inddelingen af kørekort i forskelligekategorier er baseret på fælles EU-regler.Efter 2. kørekortdirektiv gav kørekort til kategori C ret til at føre bil medtilladt totalmasse på over 3.500 kg (lastbil), bortset fra køretøjer omfattetaf kategori D. Kørekort til kategori D gav ret til at føre bil med over ottesiddepladser foruden førerens plads (bus).Bestemmelserne om kørekortkategorier i 2. kørekortdirektiv har skulletanvendes fra den 1. juli 1996 frem til den 18. januar 2013. Fra den 19. ja-nuar 2013 gælder i stedet bestemmelserne i 3. kørekortdirektiv.Det følger af 3. kørekortdirektiv, at kørekort til kategori C1 giver ret til atføre biler, bortset fra biler af kategori D1 eller D, som har en tilladt total-masse på over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg, og som er konstrueret ogfremstillet til befordring af højst otte personer foruden føreren.Kørekort til kategori C giver nu ret til at føre biler, bortset fra biler af kate-gori D1 eller D, som har en tilladt totalmasse på over 3.500 kg, og som erkonstrueret og fremstillet til befordring af højst otte personer foruden føre-ren.Kørekort til kategori D1 giver ret til at føre biler, der er konstrueret ogfremstillet til befordring af højst 16 personer foruden føreren, og som erhøjst 8 meter lange (lille bus). Kørekort til kategori D giver ret til at føre2
biler, der er konstrueret og fremstillet til befordring af over otte personerforuden føreren.

3.

Det blev ved § 10, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 1004 af 6. oktober2006 om kørekort fastsat, at kørekort til kategori C (lastbil) gav ret til atføre lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. Det blev ved sammebekendtgørelses § 11, stk. 1, nr. 1, fastsat, at kørekort til kategori D (storpersonbil) gav ret til at føre personbil med over otte siddepladser forudenførerens plads eller med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.Det blev efterfølgende konstateret, at bestemmelsen i § 11, stk. 1, nr. 1, ik-ke var i overensstemmelse med hverken 2. eller 3. kørekortdirektiv.Der indførtes på den baggrund ved bekendtgørelse nr. 304 af 2. april 2009en dansk særregel, hvorefter kørekort til kategori D udstedt fra den 1. juli1996 til den 1. maj 2009 samt fornyelser heraf gav ret til at føre personbilmed op til otte siddepladser foruden førerens plads og med en tilladt total-vægt på over 3.500 kg (den såkaldte ”autocamperregel”).Autocamperreglen er opretholdt i den gældende kørekortbekendtgørelse(bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2013), jf. herved § 145, stk. 1.

4.

Det følger af såvel 2. som 3. kørekortdirektiv, at de kørekort, som med-lemsstaterne udsteder, skal anerkendes gensidigt. Den gensidige anerken-delse gælder for de kørekort, der er udstedt i overensstemmelse med direk-tiverne, og gælder således ikke eventuelle nationale særregler som eksem-pelvis autocamperreglen.I overensstemmelse hermed blev det i forbindelse med udstedelsen af be-kendtgørelse nr. 439 af 14. maj 2012 præciseret, at autocamperreglen alenefandt anvendelse i forhold til kørsel i Danmark, jf. § 112, stk. 5.Der var alene tale om en præcisering og ikke en ændring af retstilstanden,idet særlige kørekortregler udstedt i Danmark ikke skaber retsvirkning forkørsel i andre lande. I tilfælde hvor kørekortdirektiverne ikke indeholderkrav om gensidig anerkendelse af kørekort, er det således op til de enkeltemedlemsstater at vurdere et udenlandsk kørekorts overensstemmelse mednationale bestemmelser.

5.

Særligt for så vidt angår muligheden for at få førerret til kategori C1 el-ler C, når man har førerret til kategori D, bemærkes følgende:3
Det følger af færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 3, at kørekort kun kan udste-des til en person, der ved en prøve godtgør at have tilstrækkelige kørefær-digheder og fornødent kendskab til køretøjet og dets behandling samtfærdselsreglerne. I kørekortbekendtgørelsen er fastsat nærmere krav til er-hvervelse af kørekort, herunder overordnede rammer for køreuddannelsensamt køreprøven i forhold til de forskellige kategorier.I overensstemmelse med 3. kørekortdirektiv indeholder bekendtgørelsenen række betingelser for erhvervelse af kørekort til kategori C1 og C, her-under krav om at ansøgeren består en teoretisk samt en praktisk prøve ogopfylder de lægelige minimumskrav. Kravene adskiller sig på flere punkterfra kravene vedrørende kategori D1 og D.Der er på den baggrund ikke mulighed for at udstede et kørekort til katego-ri C1 (som bl.a. giver adgang til at føre autocamper med en tilladt total-masse på over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg) alene på baggrund af ettidligere erhvervet kørekort til kategori D.
4