Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1197038_0001.png
1197038_0002.png
1197038_0003.png
1197038_0004.png
1197038_0005.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
17. december 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2012-0030-1050Dok.:563497
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse hvilke aldersbetingede ydelser og ra-batter, der findes på justitsministerens område, samt - opgjortpå de enkelte ydelser - hvor store de offentlige udgifter er tilhver af de aldersbetingede ydelser og rabatter (det kunne f.eks.være rabat på bøder til pensionister, studerende, eller andresteder, hvor alder afgør ydelsen eller rabatten)?”

Svar:

Til besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet bidrag fraministerområdets styrelser.

1.

Rigsadvokaten kan oplyse, at der i færdselslovens § 118 a er fastsat reg-ler om nedsættelse af bøder til personer med særlig lav indtægt.Det følger af færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at en bøde for overtræ-delse af færdselsloven som udgangspunkt udmåles til 1.000 kr. eller beløbderover, som er delelige med 500 kr. For gående, cyklister, førere af heste-køretøjer og hesteryttere udmåles bøden til 700 kr. eller derover.Ifølge færdselslovens § 118 a, stk. 1, 2. pkt., kan bøder til personer medsærlig lav indtægt dog udmåles til 500 kr. eller derover.På baggrund heraf har Rigsadvokaten fastsat nærmere retningslinjer forbødefastsættelsen til personer med særlig lav indtægt i RigsadvokatensMeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager.Ifølge disse retningslinjer skal bøder til unge under 18 år generelt nedsæt-tes til det halve af det beløb, som ifølge retningslinjerne skulle have væretudmålt for den konkrete overtrædelse, dog minimum 500 kr. Der skal ikkeforetages en konkret vurdering af indtægtsforholdene for så vidt angårdenne gruppe, idet det antages, at personer mellem 15 og 18 år ofte er sko-lesøgende eller på anden måde under uddannelse og derfor i vidt omfangikke har en egentlig indtjening af betydning.Nedsættelsen af bøden sker automatisk i forbindelse med udsendelse afbødeforelæg eller ved nedlæggelse af påstand om bøde i retten.Derudover fremgår det af retningslinjerne, at bøder til personer med særliglav indtægt kan nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr. Der skal i2
disse tilfælde foretages en konkret vurdering på baggrund af en opgørelseaf den sigtedes indtægt. Det er den sigtedes bruttoindtægt, der danner ud-gangspunkt for opgørelsen af indtægten. Derimod skal der ikke ved opgø-relsen tages hensyn til sigtedes eventuelle formue. Det fremgår af retnings-linjerne, at en indtægt, der er mindre end � af dagpengebeløbet for enfuldtidsbeskæftiget, anses som særlig lav.Nedsættelse af bøden sker i disse tilfælde ikke blot under henvisning til, atden sigtede er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignen-de. Der skal således foreligge konkrete oplysninger om den pågældendesindtægt. Det påhviler den sigtede selv at fremlægge den fornødne doku-mentation for, at han eller hun har en særlig lav indtægt, eksempelvis vedfremlæggelse af årsopgørelser eller lignende.En række af de bøder, der udmåles for overtrædelse af færdselsloven, her-under for spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54 om kørselunder påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer og kørsel i frakendel-sestiden fastsættes i forvejen på baggrund af bl.a. den sigtedes indtægt.Disse bøder skal derfor ikke nedsættes for unge under 18 år og personermed særlig lav indtægt. Det samme gælder i tilfælde, hvor der udmåles til-lægsbøde i forbindelse med betinget dom med vilkår om samfundstjenesteeller alkoholistbehandling for spirituskørsel, tillægsbøde i forbindelse medbetinget dom med vilkår om samfundstjeneste eller behandling mod narko-tikamisbrug for overtrædelse af færdselslovens § 54 og tillægsbøde i for-bindelse med betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for kørsel ifrakendelsestiden.Det er endvidere fastslået i retspraksis, at der ikke er grundlag for at ned-sætte bøder for personer med særlig lav indtægt for overtrædelse af færd-selslovens § 56, stk. 1, om kørsel uden kørekort.De ovennævnte retningslinjer i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000gælder udelukkende for bøder, der udmåles for en overtrædelse af færd-selsloven.Rigsadvokaten har dog fastsat vejledende retningslinjer for nedsættelse afbøder for personer med en særlig lav betalingsevne på en række andre om-råder. Retningslinjerne svarer til ordningen på færdselsområdet.Der er således fastsat retningslinjer for nedsættelse af bøder for personermed særlig lav betalingsevne bl.a. for overtrædelse af straffeloven, ordens-3
bekendtgørelsen, våbenloven, lov om forbud mod visse dopingmidler ognarkotikalovgivningen.Der er endvidere fastsat retningslinjer for nedsættelse af bøder for personermed særlig lav betalingsevne for overtrædelse af lov om forbud mod salgaf tobak og alkohol til personer under 18 år, lov om restaurationsvirksom-hed og alkoholbevilling mv., lov om detailsalg fra butikker mv., lov omnæringsbrev til visse fødevarevirksomheder, lov om røgfri miljøer, værne-pligtsloven, beredskabsloven, lov om værnepligtens opfyldelse ved civiltarbejde, beredskabsloven, hundeloven, lov om vintervedligeholdelse ogrenholdelse af veje, retsplejelovens § 750 (nægtelse af at opgive navn ogfødselsdato til politiet), miljølovningen, hyrekørselslovgivningen og fyr-værkerilovgivningen.Rigsadvokaten er ikke i besiddelse af statistisk materiale, der belyser antal-let af sager, hvor der sker en nedsættelse af bøden, fordi den sigtede har ensærlig lav indtægt. I forhold til ovennævnte gennemgang kan det såledesikke oplyses, hvor store de offentlige udgifter er til hver af de aldersbetin-gede ydelser og rabatter.

2.

Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen udbetaler følgende alders-betingede ydelser:Til asylansøgere, der har mindreårige børn (under 18 år), udbetales etforsørgertillæg, der udgør 81,42 kr. pr. dag pr. barn (for barn 1 og 2)og 42,91 kr. pr. dag pr. barn (for barn 3 og 4). Barn 5 m.fl. udløser ikkeyderligere kontante ydelser.Til uledsagede mindreårige asylansøgere (under 18 år) udbetales altid– i modsætning til voksne asylansøgere – fuld tillægsydelse, der udgør30,04 kr. per dag, uanset om de deltager i undervisning mv.
Endvidere kan Udlændingestyrelsen oplyse, at styrelsen oppebærer føl-gende aldersbetingede gebyrer:For udstedelse af fremmedpas eller rejsedokument for flygtninge tilpersoner under 18 år opkræves et gebyr på 115 kr., og for udstedelse affremmedpas eller rejsedokument for flygtninge til personer over 65 åropkræves et gebyr på 350 kr., mens personer mellem 18 og 65 år beta-ler et gebyr på 600 kr.
4
Endelig oplyser Udlændingestyrelsen, at de samlede udgifter til oven-nævnte aldersbetingede ydelser i 2011 var ca. 19 mio. kr.

3.

Rigspolitiet kan oplyse, at der gælder, aldersbetingede rabatter i forbin-delse med udstedelse af pas og kørekort.Fsva. pas fremgår det af paslovens § 4a, stk. 1, at for udstedelse af pas tilpersoner, der er fyldt 18 år, men ikke har nået folkepensionsalderen, jf. § 1a i lov om social pension, betales 600 kr. Af § 4a, stk. 3, fremgår det, at forudstedelse af pas til personer, der har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a ilov om social pension, betales 350 kr. Af § 4a, stk. 4, fremgår det, at forudstedelse af pas til personer, der er under 18 år, betales 115 kr.Rigspolitiet oplyser endvidere, at de samlede udgifter til de aldersbetinge-de rabatter i forbindelse med udstedelse af pas estimeres til ca. 131 mio.kr. i 2011.Fsva. kørekort fremgår det af bekendtgørelse nr. 886 af 15. august 2012om kørekort, § 133, stk. 1, at for fornyelse af kørekort betales det i færd-selslovens § 124 c, stk. 1, nr. 3, jf. § 124 g, fastsatte beløb, jf. dog dennebestemmelses stk. 2-8. Dette beløb er som udgangspunkt 100 kr. Dog 135kr. for fornyelse af kørekort til lille lastbil, lastbil, lille bus, bus samt hen-holdsvis lille lastbil, lastbil, lille bus og bus med stort påhængskøretøj foransøgere, der ikke er fyldt 70 år. 260 kr. for fornyelse af kørekort med kø-relærergodkendelse, og 260 kr. for fornyelse af kørekort til erhvervsmæs-sig personbefordring.Af § 133, stk. 5, fremgår det, at for fornyelse af kørekort for ansøgere, derer fyldt 70 år, betales det i færdselslovens § 124 c, stk. 3, fastsatte beløb.Dette beløb udgør 30 kr. Der ydes således en rabat på 70 kr. for fornyelseaf kørekort for personer, der er fyldt 70 år.Rigspolitiet oplyser endvidere, at det ikke er muligt at opgøre de samledeudgifter til de aldersbetingede rabatter i forbindelse med udstedelse af kø-rekort.
5