Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1265681_0001.png
1265681_0002.png
1265681_0003.png
1265681_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:27. juni 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Anne Marie WegersleffHansenSagsnr.: 2013-0030-1232Dok.:751156
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del), somRetsudvalget har stillet til justitsministeren den 8. januar 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Retsudvalget:

”Ministeren bedes redegøre for, om lovgivningen i England ogFrankrig indeholder mulighed for at nægte indrejse og/eller atudstede et indrejseforbud til f.eks. hadefulde prædikanter ogekstremister, som på en særlig grovkornet verbal måde i flam-mende taler opildner til et had mod demokratiet og landets po-litiske system, sikkerhed og stabilitet, og i givet fald for hvorlænge et sådant forbud er gældende og om den udlænding, derhar fået et indrejseforbud, skal gøre noget aktivt for at få for-buddet hævet og i givet fald hvad.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetUdenrigsministeriet om at indhente en udtalelse fra henholdsvis de britiskeog de franske myndigheder på området.Indenrigsministeriet i Storbritannien (Home Office) har oplyst følgende:”Ministeren (som regel the Home Secretary, som er den briti-ske indenrigsminister) har beføjelse til at udelukke en ikkeEU/EØS-statsborger fra Storbritannien, hvis ministeren finder,at pågældende udenlandske statsborgers tilstedeværelse ikke erbefordrende for almenvellet. En udenlandsk statsborger, somer blevet udelukket efter beslutning af ministeren, vil få afslagenten ved indrejse eller ved ansøgningen om visum.Jf. spm. 459 er udtrykket ”ikke befordrende for almenvellet”ikke nærmere defineret, men omfatter ”uacceptabel adfærd”som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 459. Muligheden forat udelukke skal udøves rimeligt, konsekvent og proportionaltog det skal også være i overensstemmelse med StorbritanniensHuman Rights Act fra 1998.En beslutning om udelukkelse er i kraft, indtil ministeren måttetræffe beslutning om at ophæve udelukkelsen. Det er muligtfor den enkelte at rejse sagen for ministeren i forbindelse meden beslutning om udelukkelse og i sager om ”uacceptabel ad-færd”, hvis den pågældende tager afstand fra sine tidligere ud-meldte synspunkter offentligt, og beslutningen om udelukkelsevil så blive taget til fornyet overvejelse.Der er ingen automatisk ret til at appellere en beslutning omudelukkelse, men en person kan søge om at få afgørelsen prø-vet (”judicial review”) ved Højesteret. Retten vil da overvejerimeligheden og proportionaliteten af en beslutning om ude-lukkelse. Hvis vedkommende mister en eksisterende statussom indvandrer pga. beslutningen om udelukkelse, så vil dette2
kunne appelleres iht. udlændingelovgivningen, sandsynligvisved Udlændingedomstolene (The Asylum and ImmigrationTribunal or the Special Immigration Appeals Commission).I henhold til immigrationslovgivningen har de såkaldteEntryClearance Office(som udsteder visum) samt de såkaldteimmi-gration officersved grænsen mulighed for at nægtes indrejsetil en person på baggrund af, at vedkommendes karakter, ad-færd eller tilknytning eller tilstedeværelse i UK ikke vil værebefordrende for almenvellet.For så vidt angår EØS-statsborgere indeholder den britiskelovgivning om indvandring reglerne fra den relevante forord-ning fra 2006 (som ændret i 2009) betingelserne vedrørendeudelukkelse af EU/EØS-statsborgere fra UK. En sådan beslut-ning (kaldet en udelukkelsesordre) skal være begrundet i hen-synet til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed. Afgørel-sen skal desuden, blandt andre overvejelser, afspejle den per-sonlige adfærd fra den pågældende person, og denne adfærdskal udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trus-sel, der berører en grundlæggende samfundsinteresse. En be-slutning herom gælder, indtil ministeren ophæver udelukkel-sesordren, og indebærer et lovpligtigt afslag på indrejse tilStorbritannien. Der er undtagelser fra denne regel i de forord-ninger, der finder anvendelse på appelmuligheder, da der iimmigrationssager er en automatisk ret til at appellere en be-slutning om udelukkelse af en EU/EØS-statsborger fra UK.Opholdets længde kan give en udelukket person mulighed forat komme til UK, mens appelsagen forløber.I forordningerne findes der også mulighed for, atimmigrationofficerskan nægte indrejse på grund af den offentlige orden,sikkerhed eller sundhed. Det samme gælder ved grænsen, menet sådant afslag vil kun gælde for dette forsøg på at indrejse iUK. En ny afgørelse vil skulle foretages på efterfølgende for-søg.”Indenrigsministeriet i Frankrig (Ministère de l´Intérieur) har oplyst følgen-de:”Frankrigs deltagelse i Schengen-samarbejdet medfører ad-gang til Schengen-informationssystemet SIS. Databasen giverblandt andet oplysninger om uønskede udlændinge, der nægtesindrejse.nationaltplanbenyttesdetsåkaldteFPR-informationssystem (Fichier des personnes recherchées), enform for kriminalregister, der ud af en liste på 21 underafde-linger også indeholder en fortegnelse over personer med ind-rejseforbud.3
Oplysningerne i registeret føres løbende ajour. Cirka hver tred-je til fjerde måned bliver de berørte instanser kontaktet for ataf- eller bekræfte forbuddets fortsatte opretholdelse. Men erman registreret i systemet har man også selv mulighed for atanmode om en ophævelse af forbuddet.”
4