Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1273519_0001.png
1273519_0002.png
1273519_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. august 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Ole TerkelsenSagsnr.: 2012-0030-1215Dok.:641749
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 435 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Henrik Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 435 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren i forlængelse af sagen fra Hørsholm Kommu-ne, hvor indbrudstyve brød ind på rådhuset og stjal pas og kø-rekort, redegøre for:• Om ministeren kan bekræfte, at der ikke findes generelle ret-ningslinjer for, hvordan følsomme personoplysninger skal op-bevares, når de ikke er elektroniske, og at de 98 kommunerdermed hver især fastlægger egne sikkerhedsprocedurer? (jf.dr.dk den 18. december: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/18/120231.htm )• Hvorvidt kommuners opbevaring af pas og kørekort er tids-svarende og betryggende?• Hvorvidt der er behov for lovændring(er) på området medhenblik på at forhindre identitetstyveri? I det omfang ministe-ren ikke mener, der er behov for lovændringer, bedes ministe-ren redegøre for, hvordan ministeren vil undgå lignende situa-tioner fremover.”

Svar:

Offentlige myndigheder skal træffe fornødne foranstaltninger for at sikre,at fortrolige oplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab. Detfremgår udtrykkeligt af persondatalovens § 41, stk. 3, for så vidt angårpersonoplysninger, som myndighederne behandler elektronisk eller i til-knytning til manuelle registre.Forvaltningslovens kapitel 8 og straffelovens §§ 152-152 f indeholder reg-ler om tavshedspligt for offentligt ansatte m.fl. Herudover findes der ikkegenerelle regler om håndtering af fortrolige oplysninger, der ikke behand-les elektronisk eller i tilknytning til manuelle registre.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet:”Opgaven med udstedelse af henholdsvis pas og kørekort overgik til kom-munerne den 1. januar 2007. I den forbindelse overtog kommunerne ansva-ret for, at pas og kørekort opbevares under betryggende forhold.Det fremgår af Rigspolitiets pasmanual, at provisoriske pas skal opbevaresbetryggende bag forsvarlig lås, idet blanke pas kan være eftertragtede, daman i besiddelse af et sådant kan fremstille sit eget pas. Rigspolitiet har ik-ke herudover fastsat retningslinjer for kommunernes opbevaring af pas ogkørekort, men Rigspolitiet har i enkelte tilfælde vejledt kommuner, som harhenvendt sig til Rigspolitiet vedrørende opbevaring af pas og kørekort.2
Rigspolitiet har ved mail af 22. april 2013, rundsendt til alle kommuner,anmodet hver enkelt kommune om at etablere procedurer, der sikrer, atkommunen til enhver tid har overblik over hvilke dokumenter, kommunenhar liggende, og at der altid sker anmeldelse til den lokale politikreds og tilRigspolitiet, Pas og Kørekort, hvis dokumenter i kommunens varetægt for-svinder.Rigspolitiet overvejer fortsat om der er behov for retningslinjer på området,og hvordan eventuelle retningslinjer i givet fald bedst kan implementeres.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse. Ministerietskal samtidig bemærke, at eventuelle retningslinjer for den fysiske opbeva-ring af pas og kørekort bedre fastsættes administrativt end i lovgivningen,og efter ministeriets opfattelse er der således ikke behov for lovændringerpå området.
3