Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Det talte ord gælder18. december 2012Forsvarsministerens taleseddel til besvarelse afRetsudvalgets samrådsspørgsmål S vedr. efterretningstjenesters samarbejde medpartnere og folkeretslige bestemmelser
Baggrund[Pernille Skipper (EL) har den 10. december gennem Retsudvalget stillet samrådsspørgsmålS til forsvarsministeren og U og T til justitsministeren. Samrådet finder sted onsdag den 19.december 2012 kl. 07.30. Spørgsmålene vedrører angiveligt den i Jyllands-Posten omtaltesag, hvor en dansker, Morten Storm, påstår at have været agent for PET og i denforbindelse at have bidraget med oplysninger, der blev videregivet til CIA, og som gjordedet muligt for CIA at lokalisere og nedkæmpe en ledende person i al-Qaida på den ArabiskeHalvø (AQAP), Anwar al-Awlaki. Pernille Skipper har tidligere stillet justitsministeren enrække spørgsmål om sagen, herunder samrådsspørgsmål, ligesom forsvarsministeren den 5.december mundtligt besvarede Pernille Skippers to § 20 spørgsmål S 581 og S 584.]
REU samrådsspørgsmål S:”Ministeren bedes redegøre for, om det er i overensstemmelse med dansk ret ogfolkeretten,hvisendanskefterretningstjenesteassistererenudenlandskefterretningstjeneste med oplysninger eller anden bistand, der har til formål at lokalisere enmistænkt terrorist med henblik på, at den udenlandske efterretningstjeneste kan dræbedenne. Herunder bedes ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med danskret og folkeretten, hvis en dansk efterretningstjeneste har bidraget til, at der kunne placereset sporingsredskab, evt. på en uvidende person, når denne mødes med en kendtterrorleder, med henblik på, at et andet lands myndigheder kan dræbe en mistænktterrorist ved brug af de såkaldte dronefly. Forsvarsministeren bedes i den forbindelseredegøre for, om en mistænkt terrorist, herunder et ledende medlem af Al-Qaida, betragtessom en civil person, når denne befinder sig i et andet land end Afghanistan.”
Udkast til svar:•
Det af spørgeren stillede spørgsmål indeholder - som jeg ser det - heletre spørgsmål, som godt nok hver for sig er formuleret generelle, mensom ikke desto mindre forekommer ganske konkrete henset til denkontekst, de er stillet i, nemlig den seneste tids historier i Jyllands-
1
Det talte ord gælder
Posten om PETs påståede brug af agenter og samarbejde med andrelandes myndigheder.De to af de tre spørgsmål er vel i realiteten også et og sammespørgsmål - men formuleret på et lidt forskelligt abstraktionsniveau, mendem kommer jeg tilbage til.Til generel information ikke mindst for dem, der lytter og ser med, vil jeglige kort ridse rammerne for min deltagelse i dette samråd op. UnderForsvarsministeriets ressort hørerForsvaretsEfterretningstjeneste, ogunder justitsministeren hørerPolitietsEfterretningstjeneste.Jeg må også minde om, at jeg - ligesom det er tilfældet forjustitsministerens vedkommende f.s.v.a. PET - ikke inden for rammerneaf et åbent samråd i Folketinget kan give nærmere oplysninger omForsvarets Efterretningstjenestes eventuelle mere konkreteefterretningsmæssige virksomhed.En offentlig videregivelse af sådanne oplysninger vil kunne skade FE'sarbejde med at afdække og modvirke trusler mod Danmark ogdanskeres sikkerhed.Der ligger altså nogle helt reelle hensyn bag, at jeg ikke inden forrammerne af fx et åbent samråd i Folketinget kan give nærmere
•
•
•
•
•
2
Det talte ord gælder
oplysninger om Forsvarets Efterretningstjenestes mere konkretevirksomhed, hvis der skulle blive spurgt til den.Det håber jeg på, at man har forståelse for.Når det så er sagt, så synes jeg, det er vigtigt, at der i et demokratisksamfund som vores også er størst mulig åbenhed omkringefterretningstjenesterne. I et åbent samfund som det danske skal vikunne drøfte efterretningstjenesternes roller.•
••
Og det bliver der også rig lejlighed til om kort tid, idet regeringenforventer at kunne fremlægge helt nye lovforslag om dels PET og FE,dels om en styrkelse af den parlamentariske kontrol med PET og FE.Jeg vil dog gerne her i dag benytte lejligheden til at komme med noglegenerelle bemærkninger om, hvorfor vi har FE, og hvordan FE virker.FE er Danmarks udenrigs- og militære efterretningstjeneste. FE er derforhelt overvejende orienteret mod forhold uden for Danmark og er i denforbindelse underlagt nogle helt særlige funktionsvilkår.Og hvad laver FE så?Jo, FE har bl.a. til opgave at tilvejebringe det efterretningsmæssigegrundlag for dansk udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik. Det vil sige,
•
•
••
3
Det talte ord gælder
at FE skal levere en vigtig del af det grundlag, som vi i Folketinget ogregeringen baserer vores beslutninger på.•
Som aktuelle eksempler kan jeg fx nævne den voldsomme udvikling, deri de seneste år har fundet sted i Mellemøsten, hvor et opdateretefterretningsbillede er en væsentlig forudsætning for, at regeringen kanføre sin udenrigspolitik i forhold til udviklingen i Mellemøsten.FE skal også medvirke til forebygge og modvirke trusler mod Danmarkog danske interesser herunder for danske styrker og andre udsendte iudlandet.
•
•
Det betyder blandt andet, at FE skaffer oplysninger om deterrornetværk, der i de seneste år har haft Danmark som et prioriteretterrormål. Det sker bl.a. i et tæt samarbejde med PET og udenlandskeefterretningstjenester.
•
FE leverer også en væsentlig efterretningsmæssig indsats for at sikreden internationale skibstrafik - herunder danske skibe og besætninger -mod pirateri.
•
Det er altså FEs opgave hele tiden at følge trusselsbilledet og være klartil at sætte ind, hvor nye trusler opstår. Det ser vi bl.a. i disse år påcyberområdet, hvor jeg godt tør sige, at FE er den danske myndighed,der har de bedste kompetencer på området og allerede har bidraget påfremragende vis til at afværge alvorlige cyberangreb på Danmark.
4
Det talte ord gælder
•
FE beskytter kort og godt Danmark og danske interesser, vores liv ogfrihed, og FE skaber sikkerhed og tryghed for os alle sammen. Det skalvi være rigtig glade for. Medarbejdere i FE arbejder i risikofyldteområder i udlandet og sætter bogstaveligt talt livet på spil for, at viherhjemme kan leve i fred og sikkerhed. Det skal vi være taknemmeligefor.
•
For at sikre danske interesser og beskytte samfundet mod trusler er detaltså på den ene side åbenbart, at Danmark har brug for velfungerendeog effektive efterretningstjenester.
•
På den anden side er det afgørende, at der i et demokratisk samfund erden fornødne åbenhed omkring tjenestens virksomhed, de vilkårtjenesten arbejder under, og i øvrigt også kontrollen hermed.Danmark er et åbent samfund. Og et åbent samfund er et godt samfundfor mennesker. Det åbne samfund styrker vores demokrati, skabertryghed og samhørighed, giver os frihed til at udveksle ideer og skaberigdom. Derfor skal vi være så åbne, vi kan.Men et åbent samfund er også et sårbart samfund. Vi skal ikke værenaive. Vi skal tage de forholdsregler, der skal til for at beskytte voressamfund for dem, der vil udnytte, at vi ikke er pakket ind i en betonmur,eller kontrollerer alt hvad der foregår i det offentlige rum. Det er derfor
•
•
5
Det talte ord gælder
vi har efterretningstjenester. FE er i virkeligheden en del afforudsætningen for, at Danmark kan være et åbent og godt samfund –at vi kan beskytte vores land mod dem, der vil udnytte vores åbenhed.Dette er vigtigt for mig at starte med at slå fast. For jeg er helhjertettilhænger af, at vi har gode efterretningstjenester i Danmark. Men det erlige præcis, fordi jeg mener, det er så fundamentalt vigtigt, at vi kanbeskytte det åbne samfund, vi danskere kan være så glade for.Er der en balance at finde mellem at sikre åbenhed på den ene side, ogsikre efterretningstjenestens mulighed for at arbejde i det skjulte på detanden side? Ja, det anerkender jeg. Er det nemt? Nej, ikkenødvendigvis. Men vi skal hele tiden finde den balance, for det åbnesamfund har brug for efterretninger. Balancen sikrer vi blandt andet medåbenhed omkring tjenesternes virksomhed, de vilkår tjenesternearbejder under, og i øvrigt også kontrollen hermed.Man kan sige, det er et spørgsmål om en afvejning af ønsket omåbenhed og indseende med efterretningstjenesternes virksomhed på denene side og på den anden side hensynet til den nødvendige fortrolighedom tjenesternes metoder og kilder, samt personellets sikkerhed osv.
•
•
•
6
Det talte ord gælder
•
I den forbindelse er det væsentligt at have for øje, at en relativt lillenation som Danmark er fuldstændig afhængig af detefterretningsmæssige samarbejde med en række udenlandske partnere.Dette helt nødvendige samarbejde giver adgang til andre landesindhentningskapaciteter og analyser. Samarbejdet er baseret på mangeårs oparbejdet tillid og fortrolighed og forudsætter, at FE til enhver tidfremstår som en troværdig og tillidsvækkende partner.I forbindelse med FEs opgaver som udenrigsefterretningstjeneste spillerFEs udveksling af oplysninger med udenlandske samarbejdspartnere enafgørende rolle i løsningen af opgaverne og ved lægningen af detsåkaldte efterretningsmæssige ”puslespil” – i særdeleshed i relation tilanalyser og vurderinger af de terrorbevægelser og -netværk og andrekræfter i udlandet, som kan udgøre en trussel mod Danmark ellerdanske interesser.FEs udveksling af oplysninger med udenlandske myndigheder vedrørerførst og fremmest oplysninger om diverse udenlandske grupperingersamt udenlandske netværk og medlemmer, herunder deres kapacitet,hensigt og vilje.FEs videregivelse af oplysninger til udenlandske partnere er altsånødvendig for at FE kan varetage sine opgaver.
•
•
•
•
7
Det talte ord gælder
•
FEs udveksling af oplysninger med udenlandske myndigheder søges altidgennemført inden for rammerne af et etableret, gensidigt samarbejde,således at den modtagende myndighed i udlandet som led i dettesamarbejde på tilsvarende måde vil stille oplysninger til rådighed for FE,når sådanne oplysninger kan have særlig betydning for f.eksvurderingen af truslen mod Danmark og danske interesser.Det tætte, gensidige samarbejde betyder derfor, at FE videregiveroplysninger til samarbejdspartnere, hvis videregivelsen kan være afbetydning for FEs eller samarbejdspartnerens opgavevaretagelse. Påsamme måde forventer vi, at samarbejdspartnere også stiller oplysningertil rådighed for FE, når det er nødvendigt.Som led heri skal det i hvert enkelt tilfælde af videregivelse gøres klart,at oplysningerne kun må anvendes til efterretningsmæssig brug, og atoplysningerne ikke uden samtykke fra FE må videregives til andremyndigheder. Hvis der er grundlag for at antage, at følsommepersonoplysninger skal danne grundlag for anvendelse af tortur elleranden nedværdigende menneskelig behandling, må FE ikke videregiveoplysningerne til en udenlandsk samarbejdspartner.Men det må også understreges her, at det ofte vil kunne forekomme, atFE ikke med sikkerhed kan vide, hvad oplysningerne i sidste ende bliver
•
•
•
8
Det talte ord gælder
anvendt til eller i hvilken konkret analyse, oplysninger vil kunne kommetil at indgå i. Dette er et grundvilkår i efterretningsarbejdet, der somnævnt oftest er et "puslespil", hvor det handler om at sammenstille ethav af forskellige oplysninger fra forskellige kilder.•
Det er også væsentligt for mig her i dag at understrege, atefterretningsvirksomhed ikke blot er en forudsætning for varetagelsen afDanmarks sikkerhed, men også er nødvendig for at gennemføreeffektive militære operationer. Efterretninger bidrager både til atidentificere lovlige mål, men også til at danne et billede af detomkringliggende civile samfund. Det er nødvendige informationer, hvis viskal leve op til den humanitære folkerets regler om distinktion ogproportionalitet.Med samrådsspørgsmål S ønsker spørgeren at vide:om det er i overensstemmelse med dansk ret og folkeretten, hvis endansk efterretningstjeneste assisterer en udenlandskefterretningstjeneste med oplysninger eller anden bistand, der har tilformål at lokalisere en mistænkt terrorist med henblik på, at denudenlandske efterretningstjeneste kan dræbe denne. Eller har bidragettil, at der kunne placeres et sporingsredskab, evt. på en uvidendeperson, når denne mødes med en kendt terrorleder, [med henblik på, atet andet lands myndigheder kan dræbe en mistænkt terrorist ved brugaf de såkaldte dronefly.]
•
9
Det talte ord gælder
• Som jeg nævnte tidligere, er der her tale om to spørgsmål, som vel irealiteten er ét og samme spørgsmål blot formuleret forskelligt.Spørgsmålet er generelt formuleret, så jeg vil bryde det ned i noglegrundlæggende bestanddele for bedre at kunne svare fyldestgørende.Indledningsvis bliver man nødt til at forholde sig til, hvorvidt der er taleom en væbnet konflikt eller om en situation, der ikke falder under denhumanitære folkerets bestemmelser om væbnede konflikter.Foreligger der en væbnet konflikt, så gælder bestemmelserne i denhumanitære folkeret. Det betyder, at en stats væbnede styrker lovligtkan anvende dødbringende magt til at nedkæmpe modparten ikonflikten.Civile nyder juridisk set beskyttelse mod kamphandlingerne, og må ikkegøres til mål i konflikten. Det er imidlertid en beskyttelse, der er betingetaf, at de civile ikke selv tager direkte del i fjendtlighederne. Hvis de gørdet, så mister de deres beskyttede status, og kan dermed blive et lovligtmål.Det giver næsten sig selv, at hvis man som civil vælger at tage direktedel i fjendtlighederne mod en part i en væbnet konflikt, så må man ogsåselv forvente at kunne blive angrebet.
•
•
•
•
•
10
Det talte ord gælder
•
I forhold til Forsvarets Efterretningstjeneste, som jo hører under mitressort, så er det netop FE’s opgave at identificere trusler modDanmarks sikkerhed. Hvordan andre myndigheder kan anvendeoplysninger tilvejebragt af FE, vil afhænge af den konkrete situation.
•
Hvis der er tale om væbnet konflikt, så vil oplysningerne eventueltkunne bruges til at identificere også civile, der tager direkte del ifjendtlighederne, og oplysningerne vil i den forbindelse bl.a. kunneanvendes til måludpegning.Med samrådsspørgsmål S ønsker spørgeren endvidere at vide, og jegciterer ”om en mistænkt terrorist, herunder et ledende medlem af al-Qaida, betragtes som en civil person, når denne befinder sig i et andetland end Afghanistan?”Jeg har ikke kunnet undgå at bemærke, at ordlyden i spørgsmålet erden samme som i spørgsmål nr. 312 fra retsudvalget tiljustitsministeren, som for øvrigt er stillet af samme spørger, og somspørgeren har bedt justitsministeren om at uddybe på dagens samråd.Da jeg allerede har svaret så detaljeret som muligt, vil jeg henvise tiljustitsministerens besvarelse.
•
•
•
11
Det talte ord gælder
•
Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål S.
12