Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Kommissorium for Udvalget for bedre og mere effektiv
behandling af civile sager ved domstolene
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. september 2012ProcesretskontoretCharlotte Christiansen2012-4008-0001555227
1.
Med lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og forskel-lige andre love (politi- og domstolsreform) blev der gennemført en rækkeomfattende ændringer af domstolenes organisation og virksomhed, somhar betydet den største reform af domstolenes forhold i nyere tid.Reformen er gennemført med det mål at skabe de bedst mulige rammerfor, at domstolenes opgaver kan løses med en ensartet høj faglig kvalitetoveralt i landet og med en fleksibel, serviceorienteret og effektiv tilrette-læggelse af sagsbehandling ved domstolene.Reformen har medført, at der er etableret større og styrkede byretter (veden sammenlægning af de daværende 82 retskredse til 24), og at der samti-dig er gennemført en mere sammenhængende instansordning, hvor byret-terne er blevet den almindelige første instans i alle civile sager, mens deoverordnede retters ressourcer koncentreres om behandlingen af principiel-le sager og appelsager.Der er endvidere bl.a. indført mere fleksible sagsbehandlingsregler i førsteinstans med henblik på at give domstolene mulighed for efter det konkretebehov at gennemføre en mere effektiv sagsstyring også i større civile sa-ger. Herudover er der indført regler, der giver mulighed for, at ny teknolo-gi i øget omfang vil kunne indføres i retssagsbehandlingen.Hertil kommer, at der er skabt en særlig forenklet procesform for civile sa-ger om krav af mindre værdi (den såkaldte ”småsagsproces”) med henblikpå at få gjort det hurtigere og billigere at få behandlet sådanne sager.2.
Der er siden gennemførelsen af domstolsreformen foretaget forskelligeændringer af retsplejeloven.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Reglerne i retsplejeloven har også for nylig gennemgået ændringer, og derer endvidere overvejelser i gang med henblik på yderligere ændringer i dencivile retspleje.Hertil kommer, at der med henblik på ny lovgivning er afgivet betænkningnr. 1528/2012 af en arbejdsgruppe under Justitsministeriet vedrørende for-kyndelse.Endelig har Retsplejerådet netop afgivet betænkning nr. 1530/2012 ommidlertidige afgørelser om forbud og påbud, og rådet arbejder aktuelt medbl.a. spørgsmålet om adgang til lønindeholdelse for private krav.3.
I den aftale, som regeringen og Enhedslisten indgik den 20. november2011 om finansloven for 2012, er det anført, at regeringen og Enhedslistener enige om, at et velfungerende og effektivt domstolssystem er væsentligtfor retshåndhævelsen og borgernes adgang til at få løst deres retstvister.Aftaleparterne ønsker at sikre et solidt grundlag for, at Danmark i fremti-den får endnu bedre og mere effektive domstole. Det er derfor aftalt, at derskal igangsættes et analysearbejde, som bl.a. skal belyse effektiviserings-potentialer, aktivitet og produktivitet i domstolene og afdække mere lang-sigtede muligheder for bl.a. regelændringer og reformer i domstolssyste-met, der understøtter effektiv opgavevaretagelse.4.
Regeringen har besluttet at nedsætte et udvalg, som skal belyse behovetog mulighederne for at foretage tilpasninger af domstolenes virkemåde, forså vidt angår behandlingen af civile sager i byretterne, landsretterne ogHøjesteret.Udvalget forudsættes i den forbindelse at belyse aktivitet og produktivitet idomstolene samt at vurdere effektiviseringspotentialer mv. med det sigte,at sagsbehandlingstiderne i de civile sager nedbringes. I den forbindelseskal udvalget i relevant omfang kortlægge og analysere processer, sags-skridt og arbejdsgange i forbindelse med domstolenes behandling af civilesager.Udvalget skal på baggrund heraf komme med forslag til initiativer der kansikre en bedre og mere effektiv og fleksibel behandling af civile sager,herunder bl.a. i forhold til regelgrundlaget (retsplejeloven) samt arbejds-formen, opgavefordelingen mv. ved domstolene.
2
Udvalgets overvejelser og forslag til ændringer i forhold til behandlingenaf civile sager skal ikke omfatte selve retskredsstrukturen, dvs. antallet afbyretskredse mv., men skal derimod kunne omfatte ethvert andet tiltag, dervil kunne bidrage til at opnå det anførte mål om en fortsat udvikling af etbedre og mere effektivt domstolssystem, samtidig med at det sikres, at be-handlingen af sagerne fortsat sker på en retssikkerhedsmæssig forsvarligmåde. I overvejelserne bør indgå, om der er elementer i domstolsreformen(udover strukturreformen), som ikke fuldt ud har haft den ønskede virk-ning på sagsbehandlingstider og kvalitet mv.Det forudsættes, at udvalgets forslag samlet set understøtter en mere effek-tiv opgavevaretagelse ved behandlingen af civile sager og samlet set ikkemedfører merudgifter.Det forudsættes, at udvalget afgrænser sit arbejde således, at spørgsmål,som allerede specifikt behandles i andet regi, ikke også gøres til genstandfor overvejelser i udvalget, og at der i øvrigt sker den fornødne koordinati-on med arbejdet i bl.a. Retsplejerådet.Det forudsættes endvidere, at udvalget inddrager relevante erfaringer fraudlandet, herunder navnlig de øvrige nordiske lande.Udvalget anmodes om at udarbejde forslag til lovregler på de områder,hvor udvalgets forslag vil nødvendiggøre lovændringer.Udvalget sammensættes med repræsentanter fra Justitsministeriet, Fi-nansministeriet, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening samtAdvokatrådet. Udvalgets formand udpeges af Justitsministeriet. Der kan,hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt, nedsættes underudvalg vedrø-rende bestemte spørgsmål. Udvalget – og eventuelle underudvalg – kananmode særligt sagkyndige personer om at deltage i behandlingen af et gi-vent spørgsmål. Sekretariatsfunktionen varetages af Justitsministeriet (se-kretariatsformand), Finansministeriet og Domstolsstyrelsen.Udvalget kan inddrage ekstern konsulentbistand, hvis dette vurderes at væ-re relevant. Udgifter hertil afholdes ligeligt af Finansministeriet og Ju-stitsministeriet.Der nedsættes en følgegruppe bestående af interesseorganisationer mv.,som løbende vil blive orienteret om og inddraget i udvalgets arbejde.
3
Udvalget anmodes om så vidt muligt at afslutte sit arbejde senest den 1.september 2013. Udvalget anmodes om i første række at prioritere forslag,som vil kunne afklares på kort sigt, og så vidt muligt de forslag som af ud-valget vurderes at have de største effektiviseringspotentialer.
4