Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Kommissorium for Udvalget omvaretagelse af skiftesagsbehandlingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. september 2012ProcesretskontoretCharlotte Christiansen2012-4008-0002555260
1.Domstolenes opgavevaretagelse inden for skifteområdet omfatter i dagsager om dødsboskifte og ægtefælleskifte samt insolvensbehandling.Behandlingen af skiftesager foregår ved de 24 byretter (nærmere bestemt iskifteafdelingerne, som også varetager de såkaldte notarialforretninger)samt, for så vidt angår insolvenssager i det storkøbenhavnske område, vedSø- og Handelsretten.Skifteretternes behandling af dødsboskiftesager, som navnlig omfatterskifte af en afdød persons bo, sker på grundlag af reglerne i lov om skifteaf dødsboer. Denne lov, som senest er revideret i marts 2011, indeholdernærmere regler om bl.a. indkaldelse til møde i skifteretten og andre sags-behandlingsskridt som led i behandlingen af dødsboer samt om skifteret-tens behandling af tvister mv. i tilknytning til skiftet.Med hensyn til ægtefælleskiftesagerne, som i praksis navnlig vedrører de-ling af fællesboet efter ægtefæller, som separeres eller skilles, behandlesdisse efter reglerne i lov om ægtefælleskifte. Denne lov, som trådte i kraftden 1. marts 2012, bygger på det udgangspunkt, at det bør være hovedreg-len, at ægtefællerne selv står for delingen af fællesboet ved formuefælles-skabets ophør, men loven tager samtidig sigte på, at der kan gives en hen-sigtsmæssig bistand til de ægtefæller, der ikke selv kan blive enige om op-delingen af boet efter en separation eller skilsmisse. Loven indeholder iden forbindelse bl.a. regler om skifterettens indkaldelse af ægtefæller til etvejlednings- og forligsmøde og andre sagsbehandlingsregler samt om be-handling af tvister mv. i tilknytning til skiftet.Insolvenssagerne, som omfatter behandling af konkursboer samt sager omrekonstruktion og gældssanering, behandles på grundlag af reglerne i kon-kursloven. Denne lov, som grundlæggende er fra 1977, men som er revide-ret gentagne gange siden, senest i 2010, indeholder bl.a. de nærmere regler
om skifterettens sagsbehandling mv. i de nævnte typer af insolvenssager,herunder regler om indkaldelse til møder i skifteretten samt regler om be-handling af tvister i konkursboer mv.2.Der er for nylig gennemført en budgetanalyse af en række forhold veddomstolene.Budgetanalysen, som er udarbejdet af konsulentfirmaet Deloitte for Fi-nansministeriet og Justitsministeriet, indeholder bl.a. en række overvejel-ser og forslag til effektivisering af skifteretten, for så vidt angår dødsbo-skifteområdet.En række af disse forslag vil (ifølge budgetanalysen) kunne gennemføresadministrativt, mens andre tiltag vurderes at ville kræve nærmere undersø-gelser og analyser samt i givet fald opfølgende lovgivning.Det drejer sig bl.a. om forslag om øget digitalisering til understøttelse afdødsbobehandling, hvor det vurderes, at der er potentiale for at reducereressourceforbruget i tid på kort sigt ved at øge vejledningen af anmeldernei valg af skifteform og udfyldning af blanketter (via en simpel webløs-ning), og på længere sigt ved at indføre en fuld digital løsning.Endvidere peges der i budgetanalysen på spørgsmålet om en ændret struk-tur for skifteretternes opgavevaretagelse. Det anføres i den forbindelsebl.a., at skifteretterne samlet set har en række karakteristika, der gør det re-levant at overveje en mere specialiseret og centraliseret opgavevaretagelsemed henblik på øget produktivitet og effektivitet.Deloitte vurderer i budgetanalysen, at der med en centralisering af skifte-rettens opgaver omkring dødsbobehandling vil kunne realiseres et betyde-ligt effektiviseringspotentiale. Der gøres dog samtidig opmærksom på, aten løsning med en centralisering af skifteretterne forudsætter en omfatten-de analyse, der bl.a. vil skulle forholde sig til den praktiske afholdelse afeventuelle fremtidige fysiske møder samt stillingtagen til, hvor tvister deropstår i forbindelse med et dødsbo skal behandles.3.Også inden for insolvensområdet har det været diskuteret, om det vilvære en fordel at etablere et system med en eller flere ”storskifteretter”.4.I den aftale, som regeringen og Enhedslisten indgik den 20. november2011 om finansloven for 2012, er det bl.a. anført, at aftaleparterne ønsker2
at sikre et solidt grundlag for, at Danmark i fremtiden får endnu bedre ogmere effektive domstole.Det er derfor aftalt, at der skal igangsættes et analysearbejde, som bl.a.skal belyse effektiviseringspotentialer, aktivitet og produktivitet i domsto-lene og afdække mere langsigtede muligheder for bl.a. regelændringer ogreformer i domstolssystemet, der understøtter effektiv opgavevaretagelse.5.Regeringen har på den ovenfor beskrevne baggrund besluttet at nedsætteet udvalg om varetagelse af skiftesagsbehandlingen.Udvalget skal overveje, om varetagelsen af skiftesagsbehandlingen fortsatbør ske ved samtlige byretter og Sø- og Handelsretten i samme omfangsom i dag, eller om varetagelsen af hele eller dele af skiftesagsområdet(dvs. dødsboskiftesager, ægtefælleskiftesager samt insolvenssager) kan ef-fektiviseres og optimeres ved at samle opgavevaretagelsen.Spørgsmålet om en eventuel centralisering af skiftesagsbehandlingen hartidligere været overvejet i betænkning nr. 1398/2001 fra DomstolenesStrukturkommission.Det forudsættes, at udvalget som led i sine overvejelser om den fremtidigevaretagelse af skiftesagsbehandlingen nærmere belyser og vurderer, hvilkefordele og ulemper der vil være forbundet med de forskellige modeller, dervil kunne tænkes på området.Udvalgets overvejelser skal ske med udgangspunkt i de gældende reglerfor skiftesagsbehandlingen, og udvalget har således ikke til opgave at fore-tage en gennemgang af de materielle regler om behandlingen af henholds-vis dødsboskifte-, ægtefælleskifte- og insolvenssager, der som nævnt oven-for under pkt. 2 i væsentligt omfang er revideret for ganske nylig. Udval-get er dog ikke afskåret fra at komme med forslag til eventuelle tilpasnin-ger i det gældende regelsæt, hvis dette vurderes at være nødvendigt ellerhensigtsmæssigt i forhold til navnlig gennemførelsen af udvalgets anbefa-linger omkring den fremtidige organisering af skifteområdet, men også iforhold til at opnå en endnu bedre og mere effektiv skiftesagsbehandling iøvrigt.Udvalget skal som led i sine overvejelser nærmere belyse og vurdere denpraktiske gennemførelse af en eventuel centralisering og de personale- ogressourcemæssige konsekvenser ved domstolene.3
Udvalget skal endvidere nærmere belyse de økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentlige og for borgerne af at gennemføre en cen-tralisering af hele eller dele af skiftesagsområdet.Herudover anmodes udvalget om at vurdere spørgsmålet om yderligere di-gital understøttelse af skiftesagsbehandlingen. Udvalget skal i den forbin-delse vurdere, i hvilket omfang sådanne tiltag i givet fald vil kunne afbødede betænkeligheder, som en centralisering på området måtte give anled-ning til i forhold til borgernes afstand til domstolene. Det forudsættes, atudvalget fremkommer med eventuelle forslag på området, som findes nød-vendige eller hensigtsmæssige, uanset om udvalget i øvrigt måtte anbefaleen centralisering eller ej. Udvalget bør inddrage det regelgrundlag for atanvende digital kommunikation i sagsbehandlingen (på bl.a. skifteområ-det), som er tilvejebragt, men endnu ikke er trådt i kraft.Udvalget kan i øvrigt komme med anbefalinger vedrørende andre aspekteraf skiftebehandlingen med henblik på bedre og mere effektiv skiftesagsbe-handling, som udvalget i sit arbejde måtte blive opmærksom på.Udvalget anmodes om at udarbejde forslag til en centralisering på områ-det, såfremt det vurderes, at en sådan ordning bør gennemføres.Det forudsættes, at udvalgets forslag samlet set understøtter en mere effek-tiv opgavevaretagelse i skifteretterne og samlet set ikke medfører merud-gifter.Udvalget kan inddrage ekstern konsulentbistand, hvis dette vurderes at væ-re relevant.Udvalget bør koordinere sit arbejde med det sideløbende udvalgsarbejdeom bedre og mere effektiv behandling af civile sager ved domstolene.Udvalget anmodes om at afgive betænkning inden den 1. september 2013.
Udvalgets sammensætning1 formand udpeget af Justitsministeriet1 medlem udpeget af præsidenterne for byretterne1 medlem udpeget af Sø- og Handelsretten1 medlem udpeget af Domstolsstyrelsen4
1 medlem udpeget af Den Danske Dommerforening1 medlem udpeget af Dommerfuldmægtigforeningen1 medlem udpeget af Advokatrådet1 medlem udpeget af Danske Advokater1 medlem udpeget af HK Landsklubben Danmarks Domstole1 medlem udpeget af Justitsministeriet1 medlem udpeget af FinansministerietSekretariatJustitsministerietDomstolsstyrelsenFinansministeriet
5