Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1205394_0001.png
1205394_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
16. januar 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rune NørrSagsnr.: 2012-0030-1204Dok.:645848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rasmus Friis Bendtsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke arbejdsopgaver værkfø-rerne i fængslerne i fremtiden skal varetage for at styrke deindsattes uddannelses- og arbejdsmarkedsparathed.”

Svar:

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at ca. 2.400 indsatte svaren-de til 60 % af de indsatte i fængsler og arresthuse beskæftiges med arbejdeenten ved forskellige former for bygningsvedligeholdelse (ca.1.200 indsat-te) eller ved produktionsvirksomhed, som f.eks. kan være montagearbejdeeller fremstilling af møbler, levnedsmidler eller tekstiler (ca. 1.200 indsat-te).Til at varetage beskæftigelsen er der ansat ca. 400 faguddannede medar-bejdere med stillingsbetegnelsen værkmestre. Fordelingen af værkmestremellem de to områder er nogenlunde lige med 200 værkmestre i hvert om-råde.Ud over den rent faglige drift af værkstederne og bygningsvedligeholdel-sen har en væsentlig opgave for værkmestrene hidtil været at oplære, in-struere og arbejdstræne de indsatte til dels at opnå helt basale færdighedersom f.eks. at samarbejde med andre, dels at opnå færdigheder inden for deforskellige fag.Disse grundlæggende arbejdsopgaver skal også fremover varetages afværkmestrene, men der skal i endnu højere grad være fokus på den oplæ-rings- og uddannelsesmæssige del. Derudover skal værkmestrene i højeregrad, via målrettet efteruddannelse, selvstændigt eller i samarbejde medlokale erhvervsskoler og lokale AMU-udbydere, kunne gennemføre kom-petenceafklaring, vejledning og erhvervsuddannelsesaktiviteter for de ind-satte, således at disse i højere grad end i dag kan erhverve sig kompetence-givende beviser på de færdigheder, der er opnået under afsoningen.
2