Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1205392_0001.png
1205392_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
16. januar 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rune NørrSagsnr.: 2012-0030-1204Dok.:645925
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 392 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rasmus Friis Bendtsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange indsatte der efterendt afsoning kommer i beskæftigelse, på baggrund af denudannelse de får i forbindelse med deres fængselsophold.”

Svar:

Det uddannelsestilbud, der er i fængsler og arresthuse, sigter samlet setmod at højne de indsattes kompetencer, således at deres muligheder for atfortsætte uddannelse eller opnå beskæftigelse efter endt afsoning styrkes.Kriminalforsorgen har ikke opgørelser over, hvor mange indsatte derkommer i beskæftigelse på baggrund af den uddannelse, de får i forbindel-se med deres fængselsophold.Det vil være meget vanskeligt løbende at måle den isolerede effekt af etgivent undervisnings- eller uddannelsesforløb i forhold til den indsattesbeskæftigelse efter afsoning. Der er en lang række andre faktorer, der kangøre sig gældende i forhold til den enkeltes videre forløb, som bevirker atman ikke med sikkerhed kan sige noget om uddannelsens effekt isoleretset. F.eks. vil en simpel deskriptiv opgørelse over løsladtes beskæftigelses-frekvens set i forhold til de uddannelsesforløb, der er gennemført under af-soning, være et helt utilstrækkeligt grundlag i forhold til at vurdere effek-ten af de enkelte uddannelsestilbud.Det bemærkes, at når det gælder den generelle effekt af uddannelsesindsat-ser i fængselsregi, viser større undersøgelser i international forskning, atbåde undervisning og kompetencegivende erhvervsuddannelsesforløb kanøge beskæftigelsen efter afsoning og nedbringe risikoen for ny kriminali-tet.
2