Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1209798_0001.png
1209798_0002.png
1209798_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
30. januar 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2012-0030-1188Dok.:634136
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 376 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 376 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om, og i hvilket omfang, der træffessærlige forholdsregler for at sikre, at religiøse minoriteter kanfærdes trygt og sikkert i geografiske områder, hvor der er sær-lig risiko for chikane.”

Svar:

Regeringen tager skarpt afstand fra racisme og intolerance i enhver form.Adfærd af den art udgør en trussel mod de allermest fundamentale prin-cipper i vores samfund, hvor alle skal kunne færdes trygt og sikkert oguden frygt for at blive udsat for overgreb f.eks. på grund af etnicitet ellertro. Justitsministeriet går ud fra, at spørgsmålet udspringer af den senestetids medieomtale af chikane af jøder i København, og ministeriet har i denanledning gennem Rigspolitiet indhentet følgende udtalelse fra Køben-havns Politi:”Københavns Politi har oplyst, at der generelt set ikke findesområder i politikredsen, hvor særlige befolkningsgrupper ikkekan færdes trygt. Der kan således ikke udpeges særlige områ-der, hvor der er speciel risiko for chikane over for eksempelvisreligiøse minoriteter. Det er derfor generelt heller ikke påkræ-vet med særlige forholdsregler for at sikre, at bestemte grupperkan færdes trygt og sikkert i nærmere bestemte områder.Derimod kan det ikke afvises, at der i enkelte helt konkrete til-fælde af sikkerhedsmæssige årsager har været tale om skærpetovervågning af f.eks. objekter, der tjener som samlingspunktfor religiøse minoriteter, for at undgå kriminalitet rettet moddet pågældende sted. Det vil dog normalt kun forekomme rentundtagelsesvist på baggrund af en mere konkretiseret risiko-vurdering.Det skal i øvrigt pointeres, at Københavns Politi ser særdelesalvorligt på kriminalitet, der har baggrund i etnisk oprindelse,tro, seksuel orientering eller lignende. I medfør af straffelovens§ 81, nr. 6, skal de nævnte forhold således også ved straffensfastsættelse i almindelighed indgå som en skærpende omstæn-dighed.”Rigspolitiet har også indhentet udtalelser fra de øvrige politikredse, jf. densamtidige besvarelse af spørgsmål nr. 419 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg, hvoraf fremgår, at kredsene ikke har fundet anledning til atudstede anbefalinger til jøder eller andre ”risikogrupper”, idet der ikke sesat være behov herfor.2
Endelig har Politiets Efterretningstjeneste oplyst følgende om tjenestensarbejde på området:”Politiets Efterretningstjeneste (PET) kan generelt oplyse, atefterretningstjenesten i forhold til en række offentlige myndig-heder og private i Danmark yder sikkerhedsrådgivning om,hvordan man sikrer sig mod truslen fra bl.a. terrorisme, eks-tremisme og spionage. Sikkerhedsrådgivningen kan omhandlefysisk sikring, personsikkerhed og informationssikkerhed.I den forbindelse har PET på anmodning fra Mosaisk Trossam-fund udarbejdet en række sikkerhedsanbefalinger i forhold tilkonkrete lokaliteter med tilknytning til Mosaisk Trossamfund.Endvidere kan Politiets Efterretningstjeneste oplyse, at efter-retningstjenesten i 2010 med henblik på at styrke indsatsenmod hadforbrydelser iværksatte et strategisk udviklingsprojekt,der skal bidrage til at skærpe dansk politis samlede indsats forat registrere, forebygge og efterforske hadforbrydelser. Projek-tet skal ses i sammenhæng med kampagnen ”Stop hadforbry-delser”, som Københavns Politi, Københavns Kommune, Fre-deriksberg Kommune og Institut for Menneskerettigheder gen-nemførte i 2010. Kampagnen rettede sig mod at styrke viljentil at anmelde hadforbrydelser på offersiden samt styrke myn-dighedernes vilje og evne til at forebygge og efterforske had-forbrydelser.Politiets Efterretningstjeneste har som led i projektet og i sam-arbejde med relevante myndigheder mv. opsamlet, evalueretog bearbejdet erfaringerne fra kampagnen. Erfaringerne har i2012 blandt andet udmøntet sig i et undervisningsprogram,som er gennemført i størstedelen af landets politikredse, og iarrangementet ”Ekstremt lokalt”, som havde til formål at findenye veje til at forebygge intolerance og hadforbrydelser.”Om regeringens indsats mod hadforbrydelser kan i øvrigt også henvises tiljustitsministerens besvarelse den 23. oktober 2012 af spørgsmål nr. 12(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og social- og integrationsministe-rens besvarelse den 30. oktober 2012 af spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fraFolketingets Socialudvalg.
3