Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1181069_0001.png
1181069_0002.png
1181069_0003.png
1181069_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. november 2012StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2012-0030-1041563624
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2012.
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 36 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang Danmark erbundet af internationale forpligtelser i forhold til fastsættelse afden kriminelle lavalder?”

Svar:

1.

Danmarks internationale forpligtelser på området er behandlet på side662 ff. i Betænkning nr. 1508 om indsatsen mod ungdomskriminalitet af-givet af Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet i 2009.Som det fremgår heraf, er Danmark folkeretligt forpligtet til at have enkriminel lavalder, jf. artikel 40, stk. 3, litra a, i FN’s Børnekonvention.Konventionen indeholder ingen regler om den nærmere fastsættelse af denkriminelle lavalder.FN’s Børnekomité anbefaler med henvisning til Børnekonventionens arti-kel 40, at alle lande som det absolutte minimum må have en kriminel lav-alder på 12 år. En lavere kriminel lavalder er ifølge komitéen internationaltuacceptabel. Samtidig opfordrer komitéen indtrængende de kontraherendestater til at fastsætte den kriminelle lavalder på et højere niveau, f.eks. 14eller 16 år.Komitéen understreger desuden, at den kriminelle lavalder bør være ufra-vigelig. Det bør altså ikke være muligt at retsforfølge børn under den kri-minelle lavalder, selv om der er tale om f.eks. grov kriminalitet.Disse anbefalinger og opfordringer er ikke juridisk bindende, men er ud-tryk for komitéens fortolkning af forpligtelserne i Børnekonventionen.

2.

Børnekonventionen suppleres bl.a. af FN’s minimumsstandarder vedrø-rende administration af ungdomsretspleje (Beijing-reglerne) og FN’s reg-ler for beskyttelse af unge, der er blevet berøvet deres frihed (Havana-reglerne).Beijing-reglerne indeholder følgende generelle retningslinjer om fastsæt-telsen af den kriminelle lavalder:“4 . Age of criminal responsibility4.1 In those legal systems recognizing the concept of the age ofcriminal responsibility for juveniles, the beginning of that age2
shall not be fixed at too low an age level, bearing in mind thefacts of emotional, mental and intellectual maturity.CommentaryThe minimum age of criminal responsibility differs widelyowing to history and culture. The modern approach would beto consider whether a child can live up to the moral and psy-chological components of criminal responsibility; that is,whether a child, by virtue of her or his individual discernmentand understanding, can be held responsible for essentially anti-social behaviour. If the age of criminal responsibility is fixedtoo low or if there is no lower age limit at all, the notion of re-sponsibility would become meaningless. In general, there is aclose relationship between the notion of responsibility for de-linquent or criminal behaviour and other social rights and re-sponsibilities (such as marital status, civil majority, etc.).Efforts should therefore be made to agree on a reasonable low-est age limit that is applicable internationally.”Havana-reglerne fastslår bl.a., at regler omfrihedsberøvelseaf børn børfastsættes ved lov:”11. For the purposes of the Rules, the following definitionsshould apply:( a ) A juvenile is every person under the age of 18. The agelimit below which it should not be permitted to deprive a childof his or her liberty should be determined by law;( b ) The deprivation of liberty means any form of detention orimprisonment or the placement of a person in a public or pri-vate custodial setting, from which this person is not permittedto leave at will, by order of any judicial, administrative or oth-er public authority.”

3.

Derudover kan Justitsministeriet henvise til artikel 3 i Den EuropæiskeMenneskerettighedskonvention og artikel 5 i FN’s Verdenserklæring omMenneskerettigheder suppleret af FN’s torturkonvention, der indeholder etforbud mod tortur eller anden grusom, umenneskelig eller vanærende be-handling eller straf. Børnekonventionens artikel 37, litra a, indeholder tilli-ge et forbud mod at gøre børn til genstand for tortur eller anden grusom,umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Det kan ikkeudelukkes, at disse forbud efter omstændighederne vil være til hinder forstrafforfølgning af meget unge børn.
3
Endelig kan der henvises til Den europæiske Socialpagts artikel 17 ommødres og børns ret til social og økonomisk beskyttelse, der ligeledes efteromstændighederne vil kunne have betydning for spørgsmålet om den kri-minelle lavalder.
4