Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1212163_0001.png
1212163_0002.png
1212163_0003.png
1212163_0004.png
1212163_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. februar 2013PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1173624870
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 340 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 340 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvilke barrierer der forhindrerudveksling af informationer mellem kommuner og politi i bør-nemisbrugssager, herunder udveksling af information om mis-tænkte i sådanne sager?”

Svar:

1.

Reglerne om videregivelse og anden behandling af personoplysningerfindes i persondatalovens §§ 6-8.Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder de generelle betingelser for, hvor-når behandling, herunder videregivelse af personoplysninger, må findested. Af bestemmelsen følger det bl.a., at behandling af personoplysningerkan finde sted, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen afen opgave i samfundets interesse, eller behandlingen er nødvendig af hen-syn til udførelsen af en pålagt myndighedsopgave.Persondatalovens §§ 7 og 8 indeholder reglerne for videregivelse af oplys-ninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder bl.a. oplysningerom personers strafbare eller væsentlige sociale forhold samt helbredsop-lysninger.Efter § 7 stk. 1, må der ikke behandles oplysninger om racemæssig elleretnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagfore-ningsmæssige tilhørsforhold samt helbredsoplysninger og seksuelle for-hold. Ifølge § 7, stk. 2, finder bestemmelsen i stk. 1 dog ikke anvendelse,hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan be-handling, jf. § 7, stk. 2, nr. 1. Bestemmelsen finder endvidere ikke anven-delse, hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges,gøres gældende eller forsvares, jf. § 7, stk. 2, nr. 4. Dette kan bl.a. være til-fældet med hensyn til offentlige myndigheders behandling af oplysningersom led i myndighedsudøvelse.For så vidt angår oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale pro-blemer og andre rent private forhold end dem, der er nævnt i § 7, stk. 1,fremgår det af lovens § 8, stk. 2, at sådanne oplysninger ikke må videregi-ves. Videregivelse kan dog finde sted, hvis personen har givet sit udtryk-kelige samtykke til videregivelsen (nr. 1), hvis videregivelsen sker til vare-tagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet tilde interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den,2
oplysningen angår (værdispringsreglen) (nr. 2), eller hvis videregivelsen ernødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller påkrævet foren afgørelse, som myndigheden skal træffe (nr. 3).Efter lovens § 8, stk. 3, må forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaverinden for det sociale område, kun videregive oplysninger omfattet af § 7,stk. 1, og § 8, stk. 1, hvis betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt,eller hvis videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling ellernødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolop-gaver.

2.

Det må antages, at udveksling af oplysninger om enkeltpersoner mellempolitiet og de kommunale myndigheder i sager, hvor der er mistanke omeller kendskab til overgreb mod børn eller unge, i de fleste tilfælde vilkunne ske uden samtykke i medfør af de nævnte regler i persondataloven.Der er således allerede i dag mulighed for, at politiet og de kommunalemyndigheder – i overensstemmelse med de almindelige regler i personda-taloven – kan udveksle oplysninger i sådanne sager.Med henblik på at sikre en bedre beskyttelse af børn mod overgreb har re-geringen iværksat en række initiativer, som tager sigte på at styrke myn-dighedernes samarbejde i sager, hvor der er mistanke om eller kendskab tilovergreb mod børn eller unge. Initiativerne indeholder bl.a. forslag til for-bedring af udvekslingen af oplysninger mellem myndighederne i disse sa-ger.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at social- og integrations-ministeren i februar 2012 bad Ankestyrelsen om at foretage en kulegrav-ning af de seneste års enkeltsager om overgreb mod børn.I marts 2012 afgav Ankestyrelsen sin rapport, ”Ankestyrelsens undersø-gelse af kulegravning af sager om overgreb mod børn og unge”, hvori An-kestyrelsen udpegede en række centrale problemer, som gik igen i samtligesager.Som led i Ankestyrelsens kulegravning nedsatte Social- og Integrations-ministeriet et ekspertpanel, der skulle drøfte de problemstillinger, kule-gravningen generelt påviste og på baggrund af kulegravningens resultatergive konkrete anbefalinger til, hvordan indsatsen kunne styrkes.På baggrund af Ankestyrelsens kulegravning anbefalede Ekspertpanelet, at3
der sikres en udtrykkelig hjemmel til udveksling af nødvendige, personføl-somme oplysninger mellem politiet og de kommunale myndigheder i sa-ger, hvor der er bekymring for overgreb mod konkrete børn eller unge.

3.

Med henblik på udmøntning af Ekspertpanelets anbefalinger indgik Fol-ketingets satspuljepartier som en del af satspuljeaftalen for 2013 en aftaleom ”Samlet indsats til beskyttelse af børn mod overgreb”. Aftalen indebæ-rer, at der afsættes 268 mio. kr. over fire år til at udmønte ekspertpaneletsanbefalinger.Social- og Integrationsministeriet har den 18. december 2012 sendt et lov-forslag i høring, der tager sigte på at udmønte de lovinitiativer, der indgår iaftalen om en ”Samlet indsats til beskyttelse af børn mod overgreb”.Lovforslaget indeholder bl.a. et forslag om indførelse af en udtrykkelighjemmel til udveksling af oplysninger om rent private forhold vedrørendeet barns eller en ungs personlige og familiemæssige omstændigheder, hvisudvekslingen må anses for nødvendig som led i forebyggelsen af overgrebmod børn og unge. Forslaget skal bl.a. medvirke til, at politiet og de kom-munale myndigheder i højere grad orienterer hinanden og udveksler op-lysninger tidligt i et sagsforløb, hvor der muligvis ikke er fuld vished forsagens karakter, men hvor udvekslingen må anses for nødvendig af hensyntil beskyttelsen af et barn eller en ung mod eventuelle overgreb.

4.

Som en del af aftalen om en ”Samlet indsats til beskyttelse af børn modovergreb” og udmøntningen af satspuljeaftalerne for 2012 og 2013 inde-holder lovforslaget endvidere et forslag om etablering af tværkommunalebørnehuse, hvor børn og unge, der har været udsat for overgreb, kan bliveundersøgt af de relevante myndigheder. I børnehusene kan børn og unge fåen skånsom tværfaglig indsats af høj kvalitet i børnevenligt indrettede lo-kaler. De relevante myndigheder, herunder politiet, de sociale myndighe-der og sundhedsmyndighederne, yder så vidt muligt deres indsats i børne-huset, så barnet eller den unge som udgangspunkt kan få hjælp og behand-ling ét sted.Lovforslaget indeholder i den forbindelse desuden en særskilt hjemmel tiludveksling af oplysninger i regi af børnehuse, således at de myndigheder,der er involveret i en sag i et børnehus har mulighed at udveksle oplysnin-ger i den konkrete sag, hvis udvekslingen må anses for nødvendig af hen-syn til barnets eller den unges sundhed og udvikling.
4

5.

Justitsministeriet kan i øvrigt tilføje, at Rigspolitiet i juni 2012 har stilletet nyt elektronisk søgningsværktøj til rådighed, som skal gøre det letterefor politiet at udpege de sager, som uden politiets eller kommunens indgri-ben vil kunne udvikle sig til sager om overgreb mod børn. Søgningsværk-tøjet har til formål på en let tilgængelig måde at skabe et overblik over,hvilke personer politikredsen skal være særligt opmærksomme på i forholdtil problemer af mere social karakter. Politiet vil således ved hjælp af søg-ningsværktøjet have mulighed for at se et eventuelt mønster i flere hen-vendelser vedrørende samme mistænkte krænker.I tilfælde, hvor en familie er flyttet på tværs af politikredse (såkaldte no-madefamilier), er det desuden hensigten, at man fremover ved hjælp afsøgningsværktøjet vil kunne se samtlige sager, som de pågældende perso-ner har været involveret i i de relevante politikredse.
5