Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1200694_0001.png
1200694_0002.png
1200694_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012FærdselskontoretChristina Hjeresen2012-0030-1171621446
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 335 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 335 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren enten på kort eller lang sigt arbejde for at ind-føre en model i Danmark som svarer til BAG modellen i Tysk-land (jf. den særlige kontrolenhed der er oprettet hos det tyskeBundesamt für Güterverkehr)?”

Svar:

1.

Udvalget har tidligere spurgt om min holdning til spørgsmålet om opret-telse af et særligt vejkorps i Danmark med inspiration fra det tyske Bunde-samtes für Güterverkehr (BAG).Som det fremgår af min besvarelse af 21. februar 2012 af spørgsmål nr.427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, deler jeg min forgængers op-fattelse om, at oprettelsen af en særlig tungvognsmyndighed uden for poli-tiet, der skal have beføjelse til at udføre kontrol på vejene, ikke er vejenfrem.I Danmark har vi således en lang tradition for, at retshåndhævelsen ikke eropdelt på forskellige styrker inden for eller uden for politiet, men derimodvaretages af et samlet politi, der er organiseret som et såkaldt enhedspoliti.Endvidere tilsiger spørgsmålet om en effektiv ressourceanvendelse, at denpolitimæssige kontrol af tunge køretøjer også fremover skal varetages afpolitiet, da politiet som bekendt også varetager de øvrige færdselskontrol-ler, såsom eksempelvis spirituskontroller.På den baggrund agter jeg fortsat ikke at tage initiativ til at oprette en sær-lig tungvognsmyndighed uden for politiet, der skal have beføjelse til at ud-føre kontrol på vejene.

2.

Dermed ikke sagt, at der ikke løbende kan være anledning til at overve-je, om tungvognskontrollen udføres på den mest hensigtsmæssige måde.I den forbindelse vil jeg gerne henvise til min besvarelse af 13. november2012 af spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Som detfremgår af dette svar, har Rigspolitiet besluttet, at de specialiserede kon-trolopgaver på tungvognsområdet – der i dag er spredt mellem Rigspolitietog de 12 politikredse – fremover skal samles i tre opgavefællesskaber be-liggende i henholdsvis Nordjyllands Politikreds (Tungvognscenter Nord),Sydøstjyllands Politikreds (Tungvognscenter Syd) og Midt- og Vestsjæl-lands Politikreds (Tungvognscenter Øst).2
For så vidt angår kontrol af køre- og hviletidsbestemmelserne vil opgave-fællesskaberne skulle varetage alle operative opgaver i forbindelse medvej- og virksomhedskontrollen, som i dag udføres af Rigspolitiet og politi-kredsene. Tungvognscenter Øst overtager også den indledende administra-tive virksomhedskontrol, mens den efterfølgende strafferetlige behandlingaf sagerne integreres helt eller delvist i centrene.Det er hensigten, at tungvognscentrene skal etableres medio 2013, så vej-sidekontrollen kan overføres umiddelbart herefter. Den forvaltningsmæs-sige del af virksomhedskontrollen udlægges til Tungvognscenter Øst indenudgangen af 2013, og det er målet, at de ressourcer, der frigøres som følgeaf sammenlægningerne, også kan bidrage til at forbedre og styrke kontrol-niveauet.Det er politiets forventning, at indførelsen af opgavefællesskaber på tung-vognsområdet vil styrke både det faglige niveau og effektiviteten i kontrol-len og retsforfølgningen.
3