Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh.:Sagsnr.:Dok.:
19. december 2012ForvaltningsretskontoretEsben Haugland2012-0030-1159615641
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det viser sig, at havnedirektøren på Aarhus Havn har skrevetbrev til alle medarbejdere på Aarhus Havn, hvor han fortæller,at han har tømt en medarbejders mobiltelefon for sms’er, jf.REU alm. del - bilag 92. 3 kranførere er på den baggrund ble-vet fyret, heraf 2 sikkerhedsrepræsentanter. Kan justitsministe-ren i den forbindelse oplyse, om en århusiansk havnedirektørstømning af ansattes mobiltelefon for sms’er er lovlig, og omoplysninger fra de pågældende sms’er må bruges til at læggepression på de ansatte? Og vil justitsministeren i bekræftendefald tage initiativ til at oplyse alle landets offentligt ansatte,herunder også tillidsrepræsentanter som har en arbejdstelefon,om at deres sms’er kan blive brugt imod dem?”.Svar:
Justitsministeriet har ikke kendskab til de nærmere omstændigheder vedrø-rende den sag, der henvises til i spørgsmålet, og ministeriet finder i øvrigtaf principielle grunde ikke at burde udtale sig om konkrete sager.Det kan imidlertid mere generelt oplyses, at aflæsning af andre personersSMS-beskeder efter omstændighederne efter Justitsministeriets opfattelsekan udgøre en overtrædelse af straffelovens § 263. Det henhører under an-klagemyndigheden og i sidste ende domstolene at vurdere, hvornår be-stemmelsen konkret må anses for overtrådt.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Datatilsynet, som har oplyst følgende:”Idet det bemærkes, at Datatilsynet ikke kan udtale sig om den kon-krete sag, kan tilsynet generelt oplyse følgende:Datatilsynet har i praksis taget stilling til spørgsmål vedrørende ar-bejdsgiveres logning og kontrol af medarbejderes brug af e-mails oginternettet.I forhold til en virksomheds sikkerhedskopiering af medarbejdernese-mails samt gennemgang heraf ved mistanke om misbrug af e-mailsystemet har Datatilsynet udtalt, at en sådan behandling undervisse betingelser ikke er i strid med persondataloven.Følgende betingelser skal i så fald være opfyldt:Sikkerhedskopieringen af e-mails og en eventuel gennem-gang af en medarbejders e-mails må kun ske, hvis det er nød-vendigt for, at arbejdsgiveren kan forfølge berettigede inte-2
resser, og hensynet til den ansatte ikke overstiger disse inte-resser, jf. persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7. De berettigedeinteresser kan f.eks. være hensynet til drift, sikkerhed, gen-etablering og dokumentation samt hensynet til kontrol afmedarbejderes brug.Medarbejderne skal på forhånd – på en klar og utvetydig må-de – være informeret om sikkerhedskopieringen og den even-tuelle gennemgang af den enkelte medarbejders e-mails, jf.herved persondatalovens § 5, stk. 1, om god databehandlings-skik.
Datatilsynet har samtidig understreget, at persondataloven ikke giveren arbejdsgiver lov til at tilsidesætte straffelovens regler om brev-hemmelighed mv. Bedømmelsen af, om arbejdsgiverens eventuellelæsning af en ansats private beskeder er i strid med straffelovens reg-ler om brevhemmelighed mv., henhører under anklagemyndighedenog domstolene.Det ligger endvidere uden for tilsynets kompetence at tage stilling tilspørgsmål om, hvilke kontrol- og/eller overvågningsforanstaltningerarbejdsgivere efter de ansættelsesretlige regler har mulighed for ativærksætte over for ansatte.”Det kan supplerende oplyses, at Datatilsynet, som er en uafhængig statsligmyndighed, fører tilsyn med overholdelsen af persondataloven. Man harsåledes mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis man mener, at der ersket behandling af oplysninger om ens person, som ikke lever op til lovenskrav.
3