Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1155613636
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 304 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke bestræbelser der pt. gøres for atfå POLVAGTsystemet til at blive en fordel for politiet i detdaglige arbejde og ikke en belastning?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålet oply-se, at anvendelsen af it-systemet Polvagt som værktøj til vagt-planlægning i politiet er et af flere elementer i politiets fælleskoncept for tjenesteplanlægning. Tjenesteplanlægningskoncep-tet blev implementeret i dansk politi i løbet af 2011 og frem til1. januar 2012, hvor Københavns Politi som den sidste af poli-tikredsene tog konceptet og Polvagt i brug.Implementeringen af politiets fælles koncept for tjenesteplan-lægning indebærer – udover brugen af Polvagt – øget fokus påeffektivisering af ressourceanvendelsen samt en ny organise-ring af tjenesteplanlægningsopgaven. Ordet Polvagt anvendesaf mange som synonym for den nye tilgang til tjenesteplan-lægning. Implementeringsudfordringer, der i højere grad er re-lateret til vaner og traditioner i politiet end til tekniske pro-blemstillinger, kommer således ind i mellem til udtryk i formaf kritik af Polvagt som it-system.Rigspolitiet og Politiforbundet gennemførte derfor i sommeren2012 en brugerundersøgelse af Polvagt med det formål at af-dække såvel tekniske problemstillinger som udfordringer rela-teret til vaner og traditioner. Derudover skulle brugerundersø-gelsen afdække eventuelle problemstillinger i forhold til degældende arbejdstidsregler i relation til anvendelsen af Pol-vagt.Undersøgelsen viste, at Polvagt som teknisk system grundlæg-gende fungerer efter hensigten, men at der er plads til forbed-ringer, som kan lette anvendelsen af systemet.Undersøgelsen viste også, at selv om det opfattes som en for-del, at Polvagt sikrer, at reglerne i arbejdstidsaftalen og ar-bejdsmiljøloven bliver overholdt, så opleves visse af reglernesom begrænsende for den enkelte medarbejders mulighed forindflydelse på tjenesteplanlægningen.Endelig viste undersøgelsen, at det er vigtigt for en velfunge-rende tjenesteplanlægning, at alle medarbejdere sætter sig ud2
til både vagter og fridage i Polvagt, og at de overholder vissespilleregler, også kaldet ”etiske spilleregler”, når de brugerPolvagt. Et eksempel på en etisk spilleregel er, at man altid børsætte sig ud til nattevagter i sammenhængende blokke i stedetfor eksempelvis at sætte sig ud til drypvise nattevagter.Det står klart, at der er forskel på, hvordan de enkelte politi-kredse oplever Polvagt. Københavns Politi oplever særligeproblemer og udfordringer i forbindelse med implementerin-gen af tjenesteplanlægningskonceptet og Polvagt. Rigspolitiethar derfor særligt fokus på udfordringerne i Københavns Politi.De problemer og løsningsforslag, som brugerne har påpeget iforbindelse med brugerundersøgelsen, indgår i det fremadret-tede arbejde med at forbedre tjenesteplanlægningen i politiet.Det kan i den forbindelse nævnes, at Rigspolitiet og Politifor-bundet pt. drøfter mulighederne for øget fleksibilitet i tjeneste-planlægningen, ligesom det er planen, at der skal udarbejdes etfælles katalog over etiske spilleregler.Med hensyn til den tekniske udvikling af Polvagt, kan Rigspo-litiet oplyse, at der er implementeret nye funktioner og perfor-manceforbedringer i Polvagt i blandt andet januar, marts, maj,juli og september måned 2012. Yderligere forbedringstiltagforventes implementeret med udgangen af henholdsvis fjerdekvartal 2012 og første kvartal 2013.”
3