Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1200718_0001.png
1200718_0002.png
1200718_0003.png
1200718_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1149613493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 295 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 295 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvad er ministerens holdning til videoovervågning (f.eks.mobile enheder som kan flyttes rundt) af indfaldsveje og sam-lingspunkter i Vollsmose og andre meget belastede boligområ-der?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet bidrag fra Fyns Politi, Københavns Politi og ØstjyllandsPoliti.Fyns Politi har oplyst, at politikredsen som udgangspunkt erpositivt indstillet over for brugen af mobil videoovervågning iindsatsen mod kriminalitet, herunder til bekæmpelsen af kri-minalitet i særligt udsatte boligområder. Det er politikredsensopfattelse, at man for at sikre beviser med fordel kunne anven-de videoovervågning på bestemte lokaliteter i Vollsmose, her-under på Bøgetorvet, hvor der har fundet en række konfronta-tioner sted, herunder konfrontationer, hvor politiet har væretinvolveret.Politikredsen, der er tildelt midler fra Rigspolitiets finanslovs-pulje til videoprojekter i 2012, har således besluttet at opsættevideoovervågningsudstyr på Bøgetorvet i Vollsmose. Udstyretvil blive opsat, så snart det er anskaffet, og når overvejelser omskiltning er tilendebragt, og Datatilsynet er orienteret.Udstyret vil have en kvalitet, der efter politiets vurdering vilgøre optagelserne egnede til anvendelse som bevis i retten.Københavns Politi har oplyst, at videoovervågning som ud-gangspunkt kan være et meget effektivt og vigtigt bevismiddeli forbindelse med efterforskningen af alvorlige forbrydelser.Endvidere har anvendelse af videoovervågning i særligt bela-stede boligområder ligeledes vist sig at have en præventiv ef-fekt på forskellige former for kriminalitet, herunder hærværk,indbrud og narkotikahandel, mens den præventive effekt påkriminalitet begået i affekt må antages at være mere tvivlsom.Københavns Politi har endvidere oplyst, at politikredsen lejlig-hedsvis har haft behov for videoovervågning af særlige områ-der, eksempelvis ved særlige arrangementer med større sikker-2
hedsopgaver, overvågning af særligt truede objekter eller i om-råder, der plages af utryghedsskabende adfærd.Det er Københavns Politis opfattelse, at det i ovennævnte til-fælde vil være mest relevant at anvende let opsætteligt – mobilt– videoudstyr, som imidlertid også skal tilgodese en høj gradaf sikkerhed i forhold til transmission fra optager til eksempel-vis politiets vagtcentral. Denne form for overvågning er ganskeressourcekrævende.Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen i øjeblikket an-vender videoovervågning efter to forskellige modeller.Den første model udgøres af en mere permanent videoover-vågning af to særligt udvalgte byområder i Aarhus centrumhenholdsvis ved Aarhus Banegård og ved et restaurations- ogværtshusområde ved Aarhus Å. Begge lokaliteter er udvalgt påbaggrund af analyser af kriminaliteten i det offentlige rum, ogopsætning af denne overvågning er sket i et samarbejde medkommunen og DSB.Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen harplaner om at opsætte tilsvarende videoovervågning i et restau-rationsområde i Randers Centrum.Den anden model udgøres af en egentlig mobil/ad hoc – og of-te skjult – videoovervågning, der anvendes ved eksempelvisstørre demonstrationer, større fodboldkampe og i konkrete ef-terforskninger om eksempelvis prostitution, brandstiftelse,narkotika og røveri. Begge modeller giver mulighed for atetablere direkte overvågning ved hjælp af de opsatte kameraer,eksempelvis fra vagtcentralen, en anden politistation eller an-den hensigtsmæssig lokalitet.Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen kun i yderst be-grænset omfang har anvendt denne mulighed, idet døgnover-vågning kræver ekstra personale, der kun i begrænset omfangvil kunne varetage øvrige opgaver, og således er en meget res-sourcetung løsning.I relation til anvendelse af videoovervågning ved efterforsk-ning af konkrete sager har Østjyllands Politi oplyst, at man harhaft stor gavn af dette.Østjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at politikredsen ikonkrete sager har etableret videoovervågning af veje i særligtudsatte boligområder for at dokumentere til- og frakørsel afspecifikke køretøjer, ligesom politikredsen – i forbindelse meden konkret episode – har opsat skjult videoovervågning i om-råder i Gjellerup, hvor flere personer erfaringsmæssigt samlede3
sig, og hvor der fra en fodgængerbro blev kastet med sten modpolitiets køretøjer.Østjyllands Politi har samtidig oplyst, at politikredsen i en langrække efterforskninger konsekvent søger at anvende de video-optagelser, der måtte foreligge fra restaurationer, værtshuse,butikker, pengeinstitutter, tankstationer samt øvrige opsatteprivate overvågninger.Disse videooptagelser har i en lang række sager bidraget væ-sentligt til efterforskningen af sager, der ikke i sig selv havdeforbindelse til den virksomhed, der havde opsat overvågnin-gen.”Jeg kan tilføje, at jeg som udgangspunkt ser positivt på, at politiet – påbaggrund af en konkret politifaglig vurdering – anvender tv-overvågningsom et redskab, der kan bidrage til opklaringen af forbrydelser, og somderved kan være med til at styrke indsatsen for at bekæmpe kriminalitetsamt skabe en øget følelse af tryghed for borgerne.
4