Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1220461_0001.png
1220461_0002.png
1220461_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. februar 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2012-0030-1134Dok.:605477
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 279 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 279 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren redegøre for, hvordan man fremover vil for-hindre, at islamiske fundamentalister kan gemme sig i Dan-mark sådan som Abu Talal gjorde i 1990’erne?, jf. bogen "Al-lahs danske krigere i FBIs søgelys".”

Svar:

Indsatsen mod terrorisme har regeringens største bevågenhed. PET harbl.a. til opgave at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser omfattetaf straffelovens kapitel 12 og 13, herunder terrorisme mv., og tjenesten lø-ser sine opgaver såvel gennem indhentning af efterretninger, overvågningog efterforskning som gennem forebyggende foranstaltninger.Som spørgeren også er inde på, er det væsentligt at være opmærksom på,at terror ikke kun er et udenlandsk fænomen, men at terroren også kan ud-springe fra Danmark.Det kan i den forbindelse nævnes, at en del personer, som er bosiddende iDanmark, er rejst til konfliktzoner for at modtage militant træning ellerdeltage i kamphandlinger mod bl.a. international militær tilstedeværelse oglokale myndigheder. Det vigtigt, at vores efterretningstjenester holder etskarpt øje med sådanne personer. Det skylder vi omverdenen, men ogsåhensynet til Danmarks sikkerhed er væsentligt i den sammenhæng. De om-talte personer kan således meget vel vende tilbage til Danmark og brugederes færdigheder til at fortsætte med terrorrelaterede aktiviteter.Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det følger af udlændingelovens§ 25, at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen må anses til fare forstatens sikkerhed, eller hvis udlændingen må anses for en alvorlig trusselmod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Hensynet til statenssikkerhed omfatter især de interesser, der værnes af straffelovens kapitel12 og kapitel 13.Ved afgørelse om udvisning af hensyn til statens sikkerhed er det efter ud-lændingelovens § 45 b, stk. 1, justitsministeren, der vurderer, om en ud-lænding må anses for at udgøre en fare for statens sikkerhed. Vurderingenforetages på grundlag af en indstilling fra PET.En afgørelse om udvisning efter udlændingelovens § 25 medfører, at ud-lændingens opholdstilladelse bortfalder, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1,2
1. pkt. Udlændingen meddeles ligeledes indrejseforbud for bestandig efterudlændingelovens § 32, stk. 4, 1. pkt. Reglerne hindrer således, at en ud-lænding, der er udvist efter udlændingelovens § 25, indrejser i Danmark påny.I udlændingeloven findes der endvidere regler om udvisning ved dom iforbindelse med en straffesag. Bl.a. følger det af udlændingelovens § 22,stk. 2, nr. 6, at en udlænding, der dømmes for overtrædelse af bestemmel-ser i straffelovens kapitel 12 og 13, kan udvises.Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§22-24 og § 25, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internatio-nale forpligtelser. Udgangspunktet er således, at der skal ske udvisning ialle sager, der er omfattet af §§ 22-24 eller § 25. Det er kun Danmarks in-ternationale forpligtelser, der sætter grænser for udvisning.
3