Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1197434_0001.png
1197434_0002.png
1197434_0003.png
1197434_0004.png
1197434_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
17. december 2012PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1121598059
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 253 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 253 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren - eventuelt med bidrag fra skatteministeren -redegøre for, om politiet og Skat har de nødvendige redskabertil at bekæmpe kopiering og import af varer, der er beskyttet afdansk lovgivning om immaterielle rettigheder. Vil ministeren iforlængelse heraf redegøre for, om ministeren vil tage initiativtil at nedsætte en task-force efter svensk forbillede, jf. artiklen”Politikerne erkender problemet”, som blev bragt i Fyns AmtsAvis den 2. november 2012?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet ud-talelser fra Rigsadvokaten og SKAT.Rigsadvokaten har oplyst følgende:”Som der nærmere er redegjort for i en række tidligere bidragtil besvarelsen af spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg, harder i de senere år har været iværksat en lang række initiativermed henblik på at styrke behandlingen af sager om økonomiskkriminalitet, herunder sager om ulovlig piratkopiering mv.Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet, hvorunder også sagerom krænkelse af immaterielle rettigheder hører, har såledesgennem flere år været et særligt prioriteret indsatsområde forpolitiet og anklagemyndigheden.Særligt for så vidt angår sager om krænkelse af immateriellerettigheder er der i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 5/2010 fast-sat nærmere retningslinjer om behandlingen af disse sager, ogder er med henblik på at styrke behandlingen af disse sagerbl.a. indført en særlig visitationsordning vedrørende alle kræn-kelser af de immaterialretlige love. Visitationsordningen inde-bærer, at politikredsene skal orientere Statsadvokaten for Sær-lig Økonomisk Kriminalitet (SØK), hvis de modtager en an-meldelse eller i øvrigt indleder efterforskning eller rejser tiltalei en sag om krænkelse af immaterielle rettigheder.Hvis SØK skønner, at en sag efter sit omfang og sin karakterfalder ind under statsadvokatens område, kan SØK efter aftalemed den regionale statsadvokat overtage efterforskningen afsagen. SØK kan herudover bistå politikredsene med råd og vej-ledning samt relevant retspraksis.Politikredsen skal orientere SØK, hvis politikredsen efter endtefterforskning finder, at der ikke bør rejses tiltale. Hvis SØKikke umiddelbart er enig i politikredsens vurdering af sagen,2
kan SØK anmode politikredsen om, at sagen forelægges forden regionale statsadvokat til afgørelse.Som det fremgår, er der således med den gældende visitations-ordning etableret en særlig koordinerende rolle for SØK, nårdet gælder politiets og anklagemyndighedens behandling afsager om krænkelse af immaterielle rettigheder.Jeg kan herudover tilføje, at anklagemyndigheden i politikred-sene er organiseret i specialiserede enheder (advokaturer) in-den for en række sagsområder, herunder advokaturer om øko-nomisk kriminalitet, som f.eks. også kan behandle større sagerom krænkelse af immaterielle rettigheder, i det omfang sagerneikke behandles af SØK.I forlængelse heraf kan det oplyses, at Rigsadvokaten i samar-bejde med Domstolsstyrelsen og Danske Advokater udbyder etkursus for bl.a. anklagere om behandlingen af sager om vare-mærkeforfalskning.Jeg kan desuden oplyse, at behandlingen af sager om krænkel-se af immaterielle rettigheder jævnligt bliver drøftet i ankla-gemyndighedens Fagudvalg om Økonomisk Kriminalitet, hvorrepræsentanter for Rigsadvokaten, SØK, de regionale statsad-vokater og samtlige politikredse deltager. I tilknytning til fag-udvalget er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal udarbejde envejledning om behandlingen af sager om krænkelse af immate-rielle rettigheder. Arbejdsgruppen skal bl.a. belyse og udarbej-de konkrete løsningsforslag vedrørende de særlige spørgsmål,som denne sagstype giver anledning til. Vejledningen forven-tes at foreligge i begyndelsen af 2013.Jeg kan endelig oplyse, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten i lø-bet af 1. halvår 2013 vil iværksætte en nærmere analyse af po-litiets behandling af sager om økonomisk kriminalitet.Rigsadvokaten vil i øvrigt sammen med SØK følge området ogvil bl.a. i lyset af arbejdet med den ovennævnte vejledning ogden kommende politianalyse vedrørende økonomisk kriminali-tet også overveje behandlingen af sager om krænkelse af im-materielle rettigheder.På den baggrund er det min opfattelse, at der ikke på nuværen-de tidspunkt er anledning til herudover at etablere en task forcetil behandling af denne type sager.”SKAT har oplyst følgende:”SKATs beføjelser i relation til piratkopierede varer, som bli-ver indført fra tredjelande, er baseret på EU’s toldforordning(Rådets Forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003). Den-3
ne forordning fastsætter, under hvilke betingelser toldmyndig-hederne i de 27 medlemslande kan og skal tilbageholde varerfra tredjelande, der mistænkes for at være piratkopier. Lovgiv-ningen giver således ikke SKAT hjemmel til at tilbageholdekopivarer, der importeres fra et andet EU-land, fx møbler fraEngland, jf. dog nedenfor.I henhold til toldforordningen kan SKAT på eget initiativ til-bageholde varer fra tredjelande, som mistænkes for at være pi-ratkopier. Rettighedshaveren skal dog indlevere en formel an-modning om indgriben inden for tre dage. Rettighedshaverenhar også mulighed for at indgive en generel forudgående an-modning til toldmyndighederne om at gribe ind. En sådan an-modning bør indeholde så mange oplysninger som muligt omrettighedshaverens produkter, forretnings- og varekendetegn,transportruter mv., således at toldmyndighedernes grundlag forat udarbejde risikoanalyser og gribe ind bliver bedst muligt.Såfremt rettighedshaverne lever op til disse forpligtelser samtfølger op på SKATs henvendelser om tilbageholdte kopivarer,er toldforordningen et yderst effektivt værktøj til at stoppe ko-pivarer.SKAT fik i 2009 en særlig hjemmel til at videregive oplysnin-ger om formodede kopivarer, der importeres fra et andet EU-land, eller befinder sig i butikker, kræmmermarkeder mv. HvisSKAT således i forbindelse med kontrol på de indre grænsereller ved en moms- og skattekontrol mv., får formodning om,at der kan være tale om kopivarer, så kan oplysningen videre-gives til rettighedshaveren, uden at overtræde tavshedspligten.Det er derefter op til rettighedshaveren, at forfølge sagen.Det er derfor SKATs opfattelse, at toldmyndighederne somudgangspunkt er i besiddelse af de nødvendige redskaber til atbekæmpe import af kopivarer.I SKAT bliver indsatsen mod indførsel af kopivarer varetagetaf Task Force Varemærkeforfalskning, der organisatorisk hørerunder SKAT København. Denne særlige enhed blev oprettet idecember 2004 med henblik på at styrke indsatsen mod pirat-kopiering. Task Forcen er en landsdækkende koordinerendeenhed og varetager en lang række opgaver vedrørende beskyt-telse af immaterielle rettigheder, bl.a.:----koordinering af ny lovgivning på områdetsagsbehandling af kontrolsager i København og Nord-sjællandsagsbehandling vedrørende generelle anmodninger omtoldmyndighedernes indgribenansvarlig for kontakt til erhvervslivet, brancheorganisa-tioner, andre offentlige myndigheder (herunder politiet)4
----
og pressenmedlem af Ministeriernes Netværk om piratkopieringdeltagelse i EU’s komité for varemærkeforfalskning,WCO, internationale seminarer/konferencer m.v.koordinering af nationale og internationale kontrolakti-oner med fokus på kopivarerundervisning af toldmedarbejdere i EU’s nye medlems-lande m.fl.
I forbindelse med denne styrkelse af indsatsen mod piratkopie-ring opprioriterede SKAT samtidig indsatsen ved EU’s ydregrænse, idet SKAT her har gode muligheder for at målretteindsatsen. Det skyldes kravet om, at alle varer, der passererEU’s grænse, skal angives. En sådan registrering af varerne gi-ver toldmyndighederne mulighed for at målrette kontrollen påbasis af oplysninger om bl.a. varernes oprindelse, transportru-ter samt varemodtager og -afsender – hvor netop oplysningerfra rettighedshavernes generelle anmodninger om indgribenudgør et værdifuldt input.SKATs erfaringer gennem Task Force Varemærkeforfalskninghar i de forløbne 8 år været rigtig gode, idet forankringen i ensærlig enhed har sikret et permanent fokus på området i orga-nisationen. Ligeledes har det forhold, at alle opgaver vedrøren-de immaterielle rettigheder er samlet i én afdeling, muliggjortopbygning og fastholdelse af en stor faglig ekspertise på etkompliceret område, hvor det samtidigt har været muligt at ko-ordinere og systematisere erfaringerne på området. Desudenhar det sikret, at SKAT er en stabil samarbejdspartner i forholdtil de øvrige ministerier og myndigheder med interesser på om-rådet – herunder i arbejdet under Ministeriernes Netværk ompiratkopiering.SKATs indsats har i øvrigt medført en stigning i antallet af sa-ger på området, hvilket fremgår af SKATs årlige statistik overtilbageholdte varer, samt antallet af indgivne anmodninger omindgriben.”Justitsministeriet kan endvidere henvise til ministeriets besvarelse af 21.november 2012 af spørgsmål nr. 199 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-valg, hvorved justitsministerens brev af samme dato til Dansk Industri blevfremsendt til udvalget. Som det fremgår heraf, finder Justitsministeriet pånuværende tidspunkt ikke, at der er behov for yderligere politimæssige ini-tiativer på området af den karakter, som spørgeren er inde på.
5