Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2012ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2012-0030-1104589717
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 227 (alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 227 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Vil ministeren redegøre for bestemmelserne i forvaltningslo-ven i forhold til, hvilke sagsakter, herunder notater, lægeligeudtalelser m.v., der efter loven skal gives fuld indsigt i, hvis enpart i sagen begærer indsigt i sagens akter? Kan myndigheder-ne fx undlade at give indsigt i dele af lægelige udtalelser ellerlignende, og kan dette i så fald ske uden den part i sagen, derbegærer aktindsigten, er oplyst om, at der er akter eller oplys-ninger i sagen, der ikke er givet indsigt i?”Svar:1.Det bemærkes indledningsvis, at det ikke står Justitsministeriet klart, ihvilken sammenhæng spørgsmålet skal forstås.Justitsministeriet kan dog generelt oplyse, at den, der er part i en sag, hvorider er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, kan for-lange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter, jf. forvaltningslovens§ 9, stk. 1.En parts ret til aktindsigt omfatter – med de i lovens §§ 12-15 nævnte und-tagelser – alle dokumenter, der vedrører sagen, herunder genpart af deskrivelser, der er udgået fra myndigheden, når skrivelserne må antages atvære kommet frem til adressaten, og indførelser i journaler, registre og an-dre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter, jf. forvalt-ningslovens § 10, stk. 1.Forvaltningslovens §§ 12-15 indeholder som nævnt en række undtagelserfra aktindsigt. Disse bestemmelser har følgende ordlyd:”§12.Retten til aktindsigt omfatter ikke en myndigheds interne arbejdsdo-kumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses1) dokumenter, der udarbejdes af en myndighed til eget brug ved behand-lingen af en sag,2) brevveksling mellem forskellige enheder inden for samme myndighedog3) brevveksling mellem en kommunalbestyrelse og dennes udvalg, afdelin-ger og andre administrative organer eller mellem disse organer indbyrdes.Stk. 2.Oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, der eraf væsentlig betydning for sagens afgørelse, og som alene indeholdes i in-terne arbejdsdokumenter, skal uanset bestemmelsen i stk. 1 meddeles ioverensstemmelse med reglerne i dette kapitel.§ 13.Retten til aktindsigt omfatter uanset bestemmelserne i § 12 internearbejdsdokumenter, som foreligger i endelig form, når2
1) dokumenterne alene gengiver indholdet af myndighedens endelige be-slutning vedrørende en sags afgørelse,2) dokumenterne alene indeholder en gengivelse af oplysninger, som myn-digheden har haft pligt til at notere efter lov om offentlighed i forvaltnin-gen, eller3) dokumenterne er selvstændige dokumenter, der er udarbejdet af enmyndighed for at tilvejebringe bevismæssig eller anden tilsvarende klarhedmed hensyn til en sags faktiske omstændigheder.§ 14.Retten til aktindsigt omfatter ikke:1) Statsrådsprotokoller, referater af møder mellem ministre og dokumenter,der udarbejdes af en myndighed til brug for sådanne møder.2) Dokumenter, der udveksles i forbindelse med, at en myndighed udførersekretariatsopgaver for en anden myndighed.3) Myndigheders brevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller vedovervejelse af, om retssag bør føres.Stk. 2.Oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, der eraf væsentlig betydning for sagens afgørelse, og som alene indeholdes i de istk. 1 nævnte dokumenter, skal uanset bestemmelsen i stk. 1 meddeles ioverensstemmelse med reglerne i dette kapitel.§ 15.Retten til aktindsigt kan i øvrigt begrænses, i det omfang partens inte-resse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse afsit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selveller til andre private eller offentlige interesser, herunder1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunderforholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner,3) forebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser, straffuld-byrdelse og lignende samt beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sagerom strafferetlig eller disciplinær forfølgning,4) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirk-somhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgifts-lovgivningen, eller5) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offent-liges forretningsvirksomhed.Stk. 2.Gør hensyn som nævnt i stk. 1 sig kun gældende for en del af etdokument, skal parten gøres bekendt med dokumentets øvrige indhold.”
Partens adgang til aktindsigt omfatter generelt ikke sager om strafferetligforfølgning af lovovertrædelser (§ 9, stk. 3, jf. dog § 18) og visse straf-fuldbyrdelsessager (§ 9, stk. 4). I sager om ansættelse eller forfremmelse idet offentliges tjeneste kan ansøgeren kun forlange at blive gjort bekendtmed de dokumenter mv., der vedrører den pågældendes egne forhold (§10, stk. 2).2.Såfremt en begæring om aktindsigt ikke imødekommes fuldt ud, skalafgørelsen af aktindsigtsspørgsmålet begrundes i overensstemmelse medforvaltningslovens §§ 22 og 24.
3
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til John Vogter, Forvaltningslovenmed kommentarer, 3. udgave (2001), side 335, hvor det anføres, at ”(d)ervil dog kunne forekomme tilfælde, hvor det må anses for påkrævet athemmeligholde selve eksistensen af en sag eller et eller flere dokumenter”.
4