Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
Dato:Dok.:
31. oktober 2012573190
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen den 1. november 2012 af samråds-spørgsmål D, E, F, G og L (Alm. del) fra Folketingets Rets-udvalg
Samrådsspørgsmål D:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at få styr på forholdene i fængs-ler og arresthuse, når formanden for Fængselsforbundets oplyser, at desåkaldt stærke fanger, som rocker- og bandemedlemmer, i høj grad sætterdagsordenen og i nogle tilfælde reelt har overtaget styringen i fængslerne?Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2011-12, jf.REU alm. del - samrådsspm. BY.”Samrådsspørgsmål E:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage som følge af oplysningerne fraFængselsforbundet, om at fængselsbetjentene mangler værktøjer til at læsesituationer med rocker- og bandemedlemmer, og at mange fængselsbetjen-te føler sig truet og derfor lader banderne vinde magtkampen, så det reelterbanderne,derstyrerarresthuseogfængsler?Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2011-12, jf.REU alm. del - samrådsspm. BZ.”Samrådsspørgsmål F:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage som følge af udtalelsen fra Krimi-nalforsorgens direktør om, at der er for få ansatte og fængslerne ikke erindrettet så bandemedlemmerne kan holdes ordentligt adskilt fra de andrefanger.Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2011-12, jf.REU alm. del - samrådsspm. BÆ.”
1
Samrådsspørgsmål G:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage på baggrund af oplysningerne fraDR Nyheder, om at der eksisterer en hemmelig rapport fra Herstedvester,hvoraf det fremgår, at Peter Lundin står bag indsmuglingen af hash ifængslet og for at sælge det videre til andre indsatte.Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2011-12, jf.REU alm. del - samrådsspm. BØ.”Samrådsspørgsmål L:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at varetægtsfængsledeikke fremover vil kunne kommunikere med andre udenfor arresten ellerfængslet, sådan som det er tilfældet i dag, jf. indslag i TV2 nyhederne den6. oktober 2012: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-58294017%3Avideo-kaster-telefoner-ind-i-f%C3%A6ngsler.html?”
1.De fem samrådsspørgsmål, der er stillet, kommer rundt om flere for-skellige emner i forhold til forholdene i fængsler og arresthuse, og derer jo tale om meget vigtige problemstillinger.
Spørgsmålene er derfor også genstand for drøftelse i forhandlingerneom kriminalforsorgens økonomi, hvor vi i denne tid mødes om forhand-lingsbordet for at finde en samlet løsning på kriminalforsorgens udfor-dringer.
Inden vi går i gang med spørgsmålene, vil jeg gerne starte med at slåfast, at forhandlinger skal foregå i forhandlingslokalet og ikke i Retsud-valget, men jeg vil dog benytte lejligheden til at pege på nogle af de ini-tiativer, som ligger i regeringens udspil.
De tre første spørgsmål handler alle om de udfordringer, som rocker- ogbandemedlemmerne giver i fængslerne. Jeg vil derfor give en samletbesvarelse af disse tre spørgsmål, og herefter vil jeg så besvare de toøvrige spørgsmål hver for sig.
[Vedrørende rocker- og bandemedlemmer – spørgsmål D, E og F]
2
2.Politiet har de seneste år lagt et massivt pres på rocker- og bandemil-jøet og har haft stor succes med at få et meget stort antal rocker- ogbandemedlemmer bag tremmer.
Politiets succes skaber imidlertid udfordringer for kriminalforsorgensinstitutioner, der til daglig skal håndtere den store gruppe af rocker- ogbandemedlemmer – hvoraf mange er negativt stærke indsatte.
Derfor er jeg også meget optaget af, hvordan de ansatte i kriminalfor-sorgen oplever udfordringerne med dette klientel i det daglige. Og jegvil gerne slå helt fast, at det absolut ikke er de indsatte, der skal sættedagsordenen i vores fængsler.
Lige nu sidder der over 300 rocker- og bandemedlemmer fordelt på ca.40 forskellige grupperinger i landets fængsler og arresthuse.
Det er ikke i sig selv noget nyt, at kriminalforsorgens institutioner skalhåndtere rockere og bandemedlemmer, men det er klart, at det nuvæ-rende store antal rockere og bandemedlemmer – og ikke mindst det sto-re antal grupperinger – giver en særlig udfordring for kriminalforsor-gen.
En stor koncentration af rocker- og banderelaterede indsatte kan skabegrobund for konflikter, vold og trusler mv. De negativt stærke indsattesadfærd kan på den måde blive ødelæggende for det almindelige liv påfællesskabsafdelingerne. Denne type indsatte er derfor generelt bedreplaceret i mindre afsnit.
Kriminalforsorgen har da også i en årrække haft fokus på de negativtstærke indsatte og de udfordringer, de kan give i fængsler og arresthuse.Og det overvejes løbende, hvordan disse indsatte bedst kan håndteres.
3
Indsatte med rocker- eller bandetilknytning placeres efter en særlig pla-ceringsmodel, hvor afsonere, der har relationer til rockerklubberneHells Angels og Bandidos samt deres støttegrupper placeres på en af defire afdelinger for negativt stærke indsatte, som findes i nogle af de luk-kede fængsler. Kriminalforsorgen råder over i alt 71 pladser til negativtstærke.
Andre afsonere, der er relateret til bandegrupperinger, placeres som ud-gangspunkt på almindelige fællesskabsafdelinger i lukkede fængsler ef-ter en fordelingsmodel udarbejdet af Direktoratet for Kriminalforsor-gen.
I 2004 blev Politigårdens Fængsel indrettet som en særlig arrestafdelingmed et særligt restriktivt regime til blandt andet negativt stærke indsat-te. Fængslet har 25 pladser og modtager f.eks. indsatte, som optrædervoldeligt eller alvorligt truende i de eksisterende afdelinger for negativtstærke eller i arresthusene.
For nylig blev en tilsvarende afdeling med 12 pladser oprettet i Stats-fængslet i Nyborg. Formålet med afdelingerne er bl.a. at kunne håndterede indsatte, som ellers ved hjælp af vold og trusler ville forsøge at styrefor meget og for mange i de almindelige fængsler.
3.Kriminalforsorgen har således allerede gode redskaber til at håndteredisse negativt stærke indsatte, men der skal ikke herske tvivl om, at jegmener, at der er behov for en forstærket indsats.
Vi har jo i den seneste tid drøftet kriminalforsorgens forhold, og sombekendt præsenterede regeringen i sidste uge sit samlede forhandlings-udspil til, hvordan vi i fremtiden sikrer en stærk kriminalforsorg. Det eret ambitiøst udspil til, hvordan det danske fængselsvæsen fremtidssik-res.
4
Et vigtigt led i udspillet tager da netop også sigte på at styrke sikkerhe-den i kriminalforsorgen og lægger op til en forstærket indsats modrocker- og bandemedlemmer i fængsler og arresthuse.
En del af regeringens udspil er derfor, at der indrettes 48 yderligerepladser til negativt stærke indsatte på Statsfængslet Østjylland.
Som sagt er det store antal grupperinger en del af udfordringen for kri-minalforsorgen, og i det hele taget er denne type indsatte generelt bedreplaceret på mindre afsnit.
Det er derfor også en del af regeringens udspil, at der skal være meresektionering, så bandemedlemmer i endnu højere grad kan adskilles frade øvrige indsatte.
Samtidig vil regeringen sikre en grundig risikovurdering og afdækningaf en sikkerhedsmæssig forsvarlig placering af indsatte generelt ved atoprette særlige modtagelsesafsnit.
Det vil kunne styrke afdækningen af sikkerhedsmæssige forhold for deindsatte, som ikke i forvejen er kendt som rocker- eller bandemedlem-mer eller som er på vej ind i det miljø.
Endelig er det regeringens opfattelse, at bande-exit programmet skalstyrkes, så der sikres hjælp og støtte til personer, der vil ud af bande- ogrockermiljøet.
Men alt det er spørgeren jo bekendt med fra vores drøftelser ved for-handlingsbordet. Og jeg synes også, at det er ved forhandlingsbordet, atdisse spørgsmål bør drøftes. Jeg ser frem til at høre, om spørgeren vilvære med til at tage ansvar for at løse kriminalforsorgens udfordringer.
5
4.I et af spørgsmålene henvises til en udtalelse fra Fængselsforbundetom, at fængselsbetjentene mangler værktøjer til at læse situationer medrockere og bandemedlemmer.
Jeg er meget opmærksom på, at klientellets sammensætning skaber enstor udfordring for kriminalforsorgen. Konfliktbilledet er meget kom-plekst og omskifteligt. Men jeg har stor tillid til, at det er en opgave,som kriminalforsorgens medarbejdere er kompetente og dygtige til athåndtere.
I forbindelse med den styrkelse af bande-exit området, som regeringenforeslår, er det desuden en del af regeringens udspil, at kriminalforsor-gens efterretningssystem, som bl.a. bruges i forbindelse med afdækningog monitorering af bandetilhørsforhold, skal styrkes og udbygges.
Også disse spørgsmål synes jeg derfor hører til ved forhandlingsbordet.
Når det er sagt, så forstår jeg godt, at der hos kriminalforsorgens med-arbejdere kan være frustrationer og bekymring over nogle indsattes ne-gative adfærd sammenholdt med deres netværk ude i samfundet.
Derfor er der på afdelingerne for negativt stærke indsatte aftalt en rota-tionsordning for medarbejderne, så de kun i en kortere afgrænset perio-de gør tjeneste på en sådan afdeling.
I arresthusene benyttes muligheden for at flytte de indsatte mellem ar-resthusene, hvis deres adfærd vurderes at være problematisk i forhold tilen medarbejder eller en medindsat.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere henstillet til arresthu-sene, at de skal være opmærksomme på klientellets sammensætning ogpå at tilpasse de daglige rutiner til det aktuelle klientel.
6
Eksempelvis skal man være opmærksom på muligheden for at afviklegårdtur og fællesskab for et begrænset antal indsatte, så der ikke er flereindsatte uden for cellerne, end arresthuset kan håndtere.
Direktoratet følger i øvrigt i samarbejde med politiet situationen pårocker- og bandeområdet tæt, og institutionerne orienteres løbende omsituationen. F.eks. er der på det lokale Intranet oprettet et forum tilmedarbejderne, hvor de kan få information om den aktuelle sikkerheds-situation.
[Vedrørende Peter Lundin – spørgsmål G]
4.Jeg vil nu gå videre til det næste spørgsmål, som omhandler en kon-kret indsat i Anstalten ved Herstedvester.
I den forbindelse bliver jeg nødt til at starte med en vigtig korrektion.Der er ikke tale om en rapport fra Anstalten ved Herstedvester, som af-slører, at den pågældende indsatte står bag indsmugling af hash.
Anstalten har derimod modtaget en anonym henvendelse, hvor nogetsådant er blevet oplyst.
Det er kriminalforsorgen og de enkelte institutioner, der tager hånd omforhold vedrørende enkelte indsatte, og jeg vil derfor ikke gå nærmereind i den konkrete sag vedrørende Anstalten ved Herstedvester.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har imidlertid oplyst over for mig, atAnstalten ved Herstedvester generelt har stor fokus på at undgå ind-smugling. Anstalten foretager hyppige visitationer af både indsatte, lo-kaliteter og besøgende, og ved disse visitationer er man ofte assisteretaf kriminalforsorgens narkotikahunde.
7
Hvis der begås strafbare lovovertrædelser i fængsler og arresthuse, såskal det naturligvis mødes med konsekvente reaktioner og strafforfølg-ning, når det er relevant.
[Vedrørende varetægtsarrestanters kommunikation med omverde-nen – spørgsmål L]
5.Det sidste spørgsmål drejer sig om varetægtsarrestanters mulighedfor at kommunikere med personer på fri fod, enten ved at de råber tilhinanden hen over fængselsmuren, eller ved at personerne ude på gadenkaster mobiltelefoner ind over muren.
Efter samrådsspørgsmålet har Retsudvalget på foranledning af sammespørger bedt mig om en skriftlig besvarelse af nogenlunde sammespørgsmål. Jeg vil derfor henvise til den skriftlige besvarelse afspørgsmålet, som jeg netop har givet Retsudvalget.
Jeg vil også gerne minde om, at vi så sent som i marts i år også var isamråd bl.a. for at diskutere problematikken omkring mobiltelefoner ifængsler og arresthuse. Og som jeg bl.a. orienterede om ved den lejlig-hed, har kriminalforsorgen iværksat en række tiltag for at forhindreulovlige mobiltelefoner.
Der er blandt andet i alle arresthuse og lukkede fængsler opsat faste me-taldetektorkarme og indkøbt håndholdte metaldetektorer, ligesom per-sonalet i de lukkede fængsler og arresthuse har adgang til håndholdt ud-styr, der kan afsløre tændte mobiltelefoner.
Samtidig skal man også huske, at man jo kan straffes, hvis man ulovligtsætter sig i forbindelse med én, der er fængslet.
Hvis en person på fri fod kaster en mobiltelefon ind til en varetægtsar-restant, vil der være mulighed for at straffe dem begge. Det skyldes, at8
der er tale om en strafbar overtrædelse, hvis en indsat i et arresthus elleret lukket fængsel er i besiddelse af en ulovlig mobiltelefon, og den, sommedvirker til overtrædelsen, kan også straffes.
Når det er sagt, så er indsmugling af mobiltelefoner og andre ulovligegenstande et stigende problem i både fængsler og arresthuse. Og selvomder allerede i dag gøres en stor indsats for at forhindre indsmugling, erdet regeringens opfattelse, at indsatsen mod indsmugling kan intensive-res yderligere.
Der skal være nultolerance over for indsmugling i fængsler og arresthu-se, og indsmugling af ulovlige genstande skal mødes med konsekventereaktioner.
Derfor lægger regeringen i sit forhandlingsudspil op til at skærpe sik-kerheden ved at udvide antallet af narkohunde og indkøbe yderligerescannere til at spore mobiltelefoner.
Kriminalforsorgens arresthuse varierer i forhold til bl.a. størrelse, sik-kerhed og faciliteter, ligesom nogle af arresthusene er placeret i tætbymæssige bebyggelse, hvilket i sagens natur indebærer sikkerheds-mæssige udfordringer som dem, spørgsmålet omhandler.
Det kan være relevant fremadrettet mere generelt at se på mulighedernefor en mere tidssvarende og omkostningseffektiv arresthussektor, her-under eventuelle sikkerhedsaspekter. Det er derfor også en del af rege-ringens udspil, at der skal igangsættes en analyse af en eventuel arrest-husreform.
Men også dette er noget, som jeg synes, at det vil være mest naturligt atdrøfte videre, når vi igen mødes ved forhandlingsbordet. Og jeg vilselvfølgelig opfordre spørgeren til at være med til at tage ansvar for enlangsigtet løsning på kriminalforsorgens udfordringer.9