Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1177387_0001.png
1177387_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
13. november 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2012-0030-1015Dok.:548506
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 204 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren gøre rede for, hvorvidt der ved beregningen afbesparelserne ved at reducere antallet af motorcykelbetjenteunder Færdselspolitiet er medtaget virkningen af de såkaldte”dynamiske effekter” - f.eks. en forøgelse af hospitalsudgifter-ne som følge af den reducerede præventive indsats, der kanimødeses med mindre færdselspoliti på vejene?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.202 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er der tale om etforslag til en mere effektiv og målrettet materieludnyttelse,som ikke umiddelbart vedrører antallet af motorcykelbetjente.Forslaget har således ikke til formål at reducere motorcykler-nes samlede bidrag til færdselsindsatsen, men alene at sikre atmateriellet udnyttes så effektivt og målrettet som muligt.Det kan endvidere oplyses, at politiet i 2011 rejste 516.915 sig-telser for overtrædelse af færdselsloven, hvilket er knapt30.000 flere sigtelser end i 2010 og knapt 50.000 flere end i2009. Mere end halvdelen af sigtelserne vedrører overtrædelseraf hastighedsbegrænsningerne. Denne udvikling er et resultataf, at politiet har styrket kontroltrykket på vejene, herunder forhastighedsovertrædelser hvor indsatsen vil blive yderligeremarkant styrket i de kommende år med regeringsbeslutningenom udvidelse af den automatiske trafikkontrol (ATK).”
2