Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1177381_0001.png
1177381_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
13. november 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2012-0030-1015Dok.:548498
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 202 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 202 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren gøre rede for, hvordan en reduktion i Færd-selspolitiets motorcykelpatruljer vil fordele sig pr. politi-kreds?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Politiet har de seneste år oplevet et stadigt mere komplekst ogudfordrende kriminalitetsbillede, som er ressourcekrævende,forudsætter anvendelse af ny teknologi og udvikling af særligekompetencer. Samtidig har samfundet en forventning om, atogså bekæmpelsen af den borgernære, utryghedsskabende kri-minalitet fortsat prioriteres meget højt af politiet.Hvis politiet også fremover skal kunne honorere disse forskel-ligartede og stigende krav og forventninger, kræver det, at po-litiets opgaveløsning løbende tilpasses og effektiveres, så res-sourcerne anvendes bedst muligt.Rigspolitiet besluttede derfor tidligere på året at iværksætte etomfattende analysearbejde (politianalyserne) med henblik på atvurdere mulighederne for at optimere organiseringen af de po-litimæssige kerneopgaver og tilrettelægge arbejdsprocesserne,så opgaverne løses så hurtigt og effektivt som muligt, samtidigmed at kvaliteten fastholdes eller forbedres.Et af de første delprojekter i politianalyserne er en analyse afpolitiets færdselsindsats med det formål at optimere og effekti-visere færdselsområdet uden en kvalitetsmæssig forringelse.En af anbefalingerne i færdselsprojektet vedrører politiets an-vendelse af motorcykler, idet det anbefales at reducere antalletaf motorcykler, så den enkelte motorcykel fremover kan benyt-tes af flere motorcyklister og derigennem udnyttes mere effek-tivt og målrettet hen over døgnet. Forslaget fra politianalysernehar således ikke til formål at reducere motorcyklernes samledebidrag til færdselsindsatsen, men alene at sikre at materielletudnyttes så effektivt og målrettet som muligt.Rigspolitiet har besluttet at gennemføre denne anbefaling, mender er endnu ikke taget stilling til, hvorledes reduktionen skalske på landsplan.”
2