Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1177401_0001.png
1177401_0002.png
1177401_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
13. november 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2012-0030-0982Dok.:538032
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. september 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 192 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget der spares i an-lægsudgifter og tabes i personaleudgifter ved at satse på mobiltbemandet punkt-ATK i stedet for stationært, fuldautomatisk ogubemandet punkt–ATK?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at på grundlag af et gennemført for-søg med ubemandet, stationær ATK – de såkaldte ”stærekasser– på udvalgte vejstrækninger på Sjælland og en efterfølgenderapport fra DTU-Transport om automatisk hastighedskontrol,som blandt andet evaluerer det omtalte forsøg, udarbejdede enarbejdsgruppe bestående af repræsentanter for Rigspolitiet,Vejdirektoratet og politikredsene i 2011 et oplæg til muligerammer for en landsdækkende ordning.Oplægget tog udgangspunkt i et scenarie med opsætning af ca.500 ”stærekasser” på landsplan. Ud fra oplysningerne i rappor-ten fra DTU-Transport skønnedes det, at anlægsprisen for 500standere samt udviklingsomkostninger i alt ville udgøre opmod ca. 250 millioner kroner. De årlige udgifter til drift ogvedligehold blev estimeret til ca. 22 millioner kroner og perso-naleudgifterne til ca. 150 millioner kroner årligt. Af rapportenfremgår det endvidere, at disse estimater var meget foreløbigeog behæftet med stor usikkerhed.Beregningen af merudgifterne ved i stedet at øge den eksiste-rende automatiske hastighedskontrol ved udvidelse af antalletaf mobile bemandede ATK-vogne med 75 vogne er baseret påen anlægsudgift på 75 millioner kroner. De årlige merudgiftertil drift og vedligehold er estimeret til 15 millioner kroner ogpersonaleudgifterne til ca. 135 millioner kroner.Det skal bemærkes, at bevillingen på finanslovsforslaget for2013 er fastsat på grundlag af de gældende regler og praksisfor behandlingen af sager vedrørende automatisk trafikkontrol.Der er imidlertid iværksat en række initiativer med henblik påat effektivisere området og dermed nedbringe personaleom-kostningerne.Det vil i den forbindelse bl.a. blive belyst, hvorvidt den nuvæ-rende organisering af de administrative funktioner kan effekti-viseres, ligesom det vil blive undersøgt, om en mere moderneit-understøttelse kan understøtte en effektivisering. Endviderevil mulighederne for at anvende ubemandede mobile enheder2
blive kortlagt. Udfaldet af disse undersøgelser vil være afgø-rende for en senere korrektion af bevillingen for 2014 og frem.Det skal afslutningsvis tilføjes, at den ovenfor nævnte arbejds-gruppe vurderede, at en udrulning af stationær ATK på lands-plan ved opsætning af ca. 500 ubemandede standere i givetfald vil være et komplekst, længerevarende, risikofyldt og om-kostningsfuldt projekt. Den nu besluttede ordning er derimodbaseret på kendt teknologi og forventes at kunne fungere alle-rede fra medio 2013. Dertil kommer, at den mobile kontrol erlangt mere fleksibel og fremtidssikret, idet den kan flyttes itakt med, at trafik- og ulykkesmønstret ændrer sig, ligesom denblandt andet vil kunne indsættes på særligt udsatte steder, ek-sempelvis ved vejarbejder og lignende.”
3