Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:6. november 2012Kontor: ProcesretskontoretSagsbeh: Stine Maria TolstrupChristensenSagsnr.: 2012-0030-0947Dok.:528607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Cristina Angela Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at regulere indtægts-grænserne for fri proces som foreslået af Retsplejerådet i be-tænkning nr. 1436/2004?”Svar:
1.
Retsplejerådet foreslog i sin betænkning nr. 1436/2004 om reform afden civile retspleje III (Adgang til domstolene) (herefter betænkningen) atforhøje indtægtsgrænsen for samlevende fra 293.000 kr. om året til350.000 kr. om året (2004-niveau). Der blev derimod ikke foreslået en for-højelse af indtægtsgrænsen for enlige (230.000 kr. om året (2004-niveau)).Retsplejerådets begrundelse for forslaget var at bringe forholdet mellemindtægtsgrænsen for enlige og indtægtsgrænsen for samlevende i overens-stemmelse med nutidige samlivsmønstre, hvor det er almindeligt, at beggeparter har erhvervsindtægter. Der henvises til betænkningen, side 361 og510.Retsplejerådets forslag til ændring af retsplejelovens regler om retshjælpog fri proces blev i vidt omfang gennemført ved lov nr. 554 af 24. juni2005 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre lov (Sagsomkost-ninger, retshjælp og fri proces). Det fremgår af bemærkningerne til lov-forslaget (L 132), at Justitsministeriet dog ikke fandt grundlag for at lempede økonomiske betingelser for fri proces som foreslået af Retsplejerådet,hvilket skulle ses i lyset af, at Justitsministeriet ikke fandt grundlag for atfølge Retsplejerådets forslag om egenbetaling for fri proces og under hen-syn til de økonomiske konsekvenser for staten, jf. Folketingstidende 2004-05, Tillæg A, side 5542.2.
De nævnte indtægtsgrænser finder anvendelse ved vurdering af, om an-søgeren opfylder de økonomiske betingelser for retshjælp ved advokat(retshjælp på trin 2 og 3) og fri proces.For så vidt angårretshjælpved advokat afhænger en vurdering af omkost-ningerne ved indtægtsregulering navnlig af antallet af sager, hvor entenden retshjælpssøgende afstår fra at søge advokathjælp, alene fordi ind-tægtsgrundlaget er overskredet, eller hvor advokaten vurderer, at indtægts-grundlaget er overskredet, og advokaten derfor ikke yder retshjælp på en-ten trin 2 eller trin 3.
2
Det bemærkes i den forbindelse, at det er advokaten, der efter forevisningaf dokumentation for den retshjælpssøgendes indtægtsforhold, udfylder”blanket til brug ved ydelse af retshjælp efter bekendtgørelse om offentligretshjælp ved advokater” og sender blanketten til forsikringsselskabet, hvisden retshjælpssøgende har en retshjælpsforsikring, eller i øvrigt til domme-ren i den retskreds, hvor advokaten har hovedkontor, jf. § 9, stk. 1, i be-kendtgørelse nr. 1160 af 9. december 2011 om offentlig retshjælp ved ad-vokater.Advokaterne skal ikke registrere og indberette de henvendelser, hvor ad-vokaten afstår fra at yde retshjælp. Det er bl.a. på den baggrund ikkeumiddelbart muligt at oplyse, hvad det vil koste i forhold til retshjælp vedadvokat at regulere indtægtsgrænsen, som foreslået af Retsplejerådet.For så vidt angårfri procesafhænger vurderingen af omkostningerne veden indtægtsregulering af bl.a. følgende forhold: 1) antallet af sager, hvorder gives afslag på fri proces, alene fordi indtægtsgrundlaget er overskre-det, 2) antallet af retssager, hvor sagsøger eller sagsøgte afstår fra at søgefri proces, alene fordi indtægtsgrundlaget er overskredet, og 3) de skønne-de sagsomkostninger i de under pkt. 1 og 2 nævnte sager.Det er endvidere en grundlæggende betingelse for at opnå fri proces efterretsplejelovens §§ 327 og 328, at ansøgeren ikke overskrider indtægts-grænsen i retsplejelovens § 325. Fri proces-myndighederne kan derfor af-slå en ansøgning om fri proces alene med den begrundelse, at ansøge-ren ikke opfylder de økonomiske betingelser for fri proces. Hvis et afslagpå fri proces er begrundet med, at ansøgeren ikke opfylder de økonomiskebetingelser, er dette imidlertid ikke ensbetydende med, at ansøgeren i øv-rigt opfylder betingelserne for at opnå fri proces, dvs. har en rimelig grundtil at føre proces.Det er bl.a. på den baggrund ikke umiddelbart muligt at oplyse, hvad detvil koste i forhold til fri proces at regulere indtægtsgrænsen, som foreslåetaf Retsplejerådet.
3