Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1192341_0001.png
1192341_0002.png
1192341_0003.png
Folketingets RetsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. december 2012Asyl og VisumHelene Bendtsen2012-0030-1108537510
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 170 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL) og har tidligereværet stillet i folketingsåret 2011-12, jf. REU alm. del – spm. 1035.
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 170 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at oprette et offent-ligt finansieret, landsdækkende netværk af ”safe houses” (medafsæt i de eksisterende rammer i Safe House Copenhagen, jf.www.christians-safehouse.dk), hvor kvinder kan indkvarteres,mens det afklares, om de er ofre for menneskehandel?”

Svar:

1.

Der henvises indledningsvis til Justitsministeriets besvarelse af 7. febru-ar 2012 af spørgsmål nr. 302 fra Folketingets Retsudvalg, hvori bl.a. poli-tiets praksis for frihedsberøvelse af udlændinge, der antræffes i prostituti-onsmiljøet, og som kan være ofre for menneskehandel, er omtalt. Detfremgår heraf, at der som udgangspunkt vil være anledning til en kortvarigindledende frihedsberøvelse af en sådan udlænding, indtil Udlændingesty-relsen har truffet afgørelse om, hvorvidt udlændingen er offer for menne-skehandel.Baggrunden herfor er, at der er tale om udlændinge, som ikke har et lovligtopholdsgrundlag i Danmark, og at Udlændingestyrelsen derfor skal vurde-re, om der er grundlag for at ud- eller afvise de pågældende.Det er politiets generelle erfaring, at de pågældende udlændinge, typiskkvinder, straks vil forsvinde, såfremt de ikke er frihedsberøvede på dettetidspunkt. Det vil hindre udlændingemyndighedernes muligheder for attræffe afgørelse i sagen og senere tillige politiets muligheder for at effek-tuere udsendelse af de pågældende, hvis Udlændingestyrelsen vurderer, atde pågældende ikke er ofre for menneskehandel og derfor som udgangs-punkt skal udvises med et indrejseforbud på grund af ulovligt ophold ellerarbejde.

2.

Det fremgår af www.christians-safehouse.dk, som spørgeren henvisertil, at Christians Safehouse Copenhagen er en forening, der støtter menne-skehandlede kvinder. Christians Safehouse Copenhagen tilbyder de pågæl-dende kost, logi, akut lægehjælp, juridisk bistand, psykologhjælp og for-skellige undervisningsaktiviteter.

3.

Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at udlændinge, der søger asyl el-ler opholder sig i Danmark uden et lovligt opholdsgrundlag, er omfattet afUdlændingestyrelsens forsørgelsespligt. I forhold til ofre for menneske-handel afholdes en del af forsørgelsesudgifterne af handlingsplanen til be-2
kæmpelse af menneskehandel 2011-2014 under Ministeriet for Ligestillingog Kirkes ressort.Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke kan bidrage med oplys-ninger om omkostninger forbundet med oprettelse og drift af et indkvarte-ringstilbud som Safe House Copenhagen.

4.

Center mod Menneskehandel under Ministeriet for Ligestilling og Kir-kes ressort er ansvarlig for forsørgelsen af ofre for menneskehandel, derhar et lovligt opholdsgrundlag i Danmark. På den baggrund har Justitsmi-nisteriet bedt Ministeriet for Ligestilling og Kirke om en udtalelse til brugfor besvarelsen af spørgsmålet.Ministeriet for Ligestilling og Kirke har indhentet et bidrag fra Center modMenneskehandel (CMM), som har oplyst, at CMM ikke er i besiddelse afde nødvendige forudsætninger for eller relevante data til at kunne bidragetil besvarelse af spørgsmålet, idet CMM ikke er bekendt med økonomienbag Safe House Copenhagen.

5.

Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Udlændingestyrelsens forsørgel-sespligt bl.a. omfatter indkvartering, som udgangspunkt på et asylcenter,nødvendig sundhedsbehandling, eventuelle sociale foranstaltninger og vedophold i asylcentersystemet endvidere undervisning og aktivering.Der er i asylcentersystemet særlige indkvarteringstilbud rettet mod speci-fikke og/eller sårbare grupper, herunder et kvindecenter for enlige kvinderog særlige kvindeafsnit/kvindeannekser på opholdscentre og i modtage- ogudrejsesystemet. Efter en konkret vurdering af den enkeltes behov kan Ud-lændingestyrelsen endvidere godkende indkvartering på et krisecenter, iprivat regi eller i et specifikt tilbud som f.eks. Christians Safehouse m.v.Derudover har udlændinge, der er ofre for menneskehandel, en udvidet ad-gang til særlige indkvarteringstilbud, herunder på krisecenter, hvis udlæn-dingen ønsker det, og sundhedsbehandling samt psykologisk og socialpæ-dagogisk hjælp efter behov.
3