Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. januar 2013PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1096584128
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 147 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 147 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange anmeldelser politiet harmodtaget fra fødevarekontrollen, jf. lov om næringsbrev tilvisse fødevarebutikker § 11, herunder hvor mange af disse an-meldelser, der angår overtrædelse af lov om fødevarer?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. Jeg kan mere generelt oplyse, at det følger af § 1, stk. 1, og§ 3 i lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, atpersoner eller selskaber skal have et næringsbrev, før de måpåbegynde selvstændig erhvervsvirksomhed med detailsalg affødevarer, herunder catering og salg af fødevarer til nydelse påeller ved stedet, samt fødevareengrosvirksomhed.Det er en betingelse for at få næringsbrev, at man består en næ-ringsprøve, der godtgør, at man har fornødent kendskab til reg-lerne vedrørende bl.a. skat og afgifter, fødevarer og arbejds-miljøforhold. Alternativt skal man have gennemført en bestemtuddannelse, jf. herved Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse nr.629 af 25. juni 2009 om uddannelser, der undtager fra prøve-krav.Efter bestemmelsen i næringslovens § 11, stk. 1, kan retten tilat udøve virksomhed i henhold til § 1, stk. 1, ved dom fraken-des den person eller selskab mv., der gentagne gange eller un-der i øvrigt skærpende omstændigheder væsentligt har over-trådt lovgivningen vedrørende skat og afgifter, pant på embal-lage, fødevarer, arbejdsmiljøforhold eller drift af restaurations-virksomhed omfattet af lov om restaurationsvirksomhed og al-koholbevilling mv.Frakendelsen kan begrænses til kun at vedrøre et enkelt forret-ningssted eller en enkel forretningsenhed og til enten at omfat-te detailsalg af fødevarer, herunder catering og salg af fødeva-rer til nydelse på eller ved stedet, eller fødevareengrosvirk-somhed.Bestemmelsen om rettighedsfrakendelse i § 11 skal ses i sam-menhæng med lovens § 7, stk. 1, hvorefter Erhvervsstyrelsenfører et elektronisk register over væsentlige overtrædelser aflovgivningen vedrørende skat og afgifter, pant på emballage,fødevarer, arbejdsmiljøforhold og drift af restau-rationsvirksomhed omfattet af lov om restaurationsvirksomhed2
og alkoholbevilling mv., som en næringsbrevindehaver erstraffet for.Erhvervsstyrelsen har i bekendtgørelse nr. 865 af 20. juli 2011fastsat regler om, hvilke former for overtrædelser af den om-handlede lovgivning der må anses som væsentlige. Som væ-sentlige overtrædelser anses bl.a. overtrædelse af føde-vareloven, hvis overtrædelsen medfører en bøde på mindst3.000 kr. (5.000 kr. for så vidt angår fødevareengrosvirksom-heder) eller en fængselsstraf.2.
Reglerne om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder,herunder bestemmelsen i § 11 om rettighedsfrakendelse, blevindført ved lov nr. 486 og 487 af 9. juni 2004, der trådte i kraftden 1. juli 2005, og spørgsmålet om rettighedsfrakendelse harderfor kun været aktuelt siden 2005.Bestemmelsen i § 11, stk. 1, fik sin nuværende ordlyd ved lovnr. 391 af 25. maj 2009. Der er i forarbejderne til denne lov enrække tilkendegivelser om betingelserne for, at der kan ske ret-tighedsfrakendelse, både i forbindelse med gentagne overtræ-delser af de love, der er nævnt i § 11, stk. 1, samt i forbindelsemed skærpende omstændigheder i øvrigt.Det fremgår således af forarbejderne, at der som udgangspunkter grundlag for at nedlægge en frakendelsespåstand, hvis der erindberettet to væsentlige overtrædelser for virksomheden tilregisteret, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fører, og enmyndighed konstaterer en tredje overtrædelse, der anses somvæsentlig.Det er dog bl.a. tilkendegivet i forarbejderne, at en virksomhedsom hovedregel bør have mulighed for at rette op på de over-trædelser, som en kontrolmyndighed konstaterer. De overtræ-delser, der ligger til grund for en frakendelsespåstand, skal der-for som udgangspunkt være konstateret ved forskellige kon-trolbesøg. Dette gælder dog ikke, hvis overtrædelserne er aftilstrækkelig grov karakter, eller hvis overtrædelserne vedrørerforskellige regler om drift af fødevarevirksomheden, eksem-pelvis skat, fødevarer og arbejdsmiljøforhold.Med hensyn til de skærpende omstændigheder, der kan be-grunde en frakendelse i medfør af § 11, stk. 1, fremgår det afforarbejderne, at der vil være tale om skærpende omstændig-heder, hvis en virksomhed to eller flere gange kort tid efterhinanden har overtrådt de love, der er nævnt i § 11, stk. 1.Ved vurderingen af spørgsmålet om rettighedsfrakendelse kander desuden lægges vægt på overtrædelsernes hyppighed,grovhed, varighed, sundhedsrisici samt de regelsæt, der erovertrådt. Endelig skal det almindelige proportionalitetsprincip3
indgå i vurderingen sammen med virksomhedens størrelse ogkarakter.Anklagemyndighedens påstand om rettighedsfrakendelse efter§ 11, stk. 1, og rettens afgørelse heraf beror således på en kon-kret vurdering af samtlige sagens omstændigheder.3.
Rigsadvokaturen er ikke i besiddelse af statistiske oplysnin-ger vedrørende antallet af anmeldelser fra fødevarekontrolleneller om antallet af tiltaler for gentagne overtrædelser af lovom fødevarer, ligesom rigsadvokaturen ikke gennem politietssagsbehandlingssystem er i besiddelse af statistiske oplysnin-ger om, hvor mange fødevarevirksomheder der ved dom erblevet frakendt deres næringsbrev på grund af gentagne over-trædelser af lov om fødevarer, jf. § 11 i lov om næringsbrev tilvisse fødevarebutikker.Jeg kan imidlertid oplyse, at samtlige sager vedrørende lov omnæringsbrev til visse fødevarevirksomheder, hvor der bliverspørgsmål om at nedlægge påstand om rettighedsfrakendelse,skal forelægges rigsadvokaturen, der siden 2007 har ført enmanuel oversigt over disse sager.Oversigten omfatter sager om overtrædelser af alle de love, derer nævnt i § 11, stk. 1, herunder sager vedrørende skat og af-gifter, pant på emballage, fødevarer, arbejdsmiljøforhold ogdrift af restaurationsvirksomhed omfattet af lov om restaurati-onsvirksomhed og alkoholbevilling mv.De ovennævnte spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg drejersig om sager om overtrædelser af lov om fødevarer.Ved en manuel gennemgang af oversigten kan jeg på dennebaggrund oplyse, at Rigsadvokaten siden 2007 har fået forelagtog senere modtaget indberetning om 7 domme siden 2007,hvor der er nedlagt påstand om rettighedsfrakendelse bl.a. pågrund af overtrædelser af fødevarelovgivningen. Heraf er 4 sa-ger endt med rettighedsfrakendelse.Jeg kan som eksempel på en sag om overtrædelse af fødevare-lovgivningen nævne en sag afgjort ved Københavns Byret den3. november 2011. I denne sag var der ved flere kontrolbesøghos en fødevarevirksomhed og det tilhørende lager konstateretadskillige overtrædelser af fødevarelovgivningens regler ombl.a. fødevarehygiejne, idet der blev ompakket letfordærveligefødevarer under uhygiejniske forhold, ligesom fryse- og køle-varer i flere tilfælde var opbevaret ved for høje temperaturer.Direktøren, der desuden var daglig leder og hovedanpartshaveri virksomheden, og som tidligere var straffet 2 gange med bø-der for overtrædelse af fødevarelovgivningen, blev i denne sag4
straffet med en bøde på 30.000 kr., ligesom han blev frakendtretten til at drive selvstændig erhvervsvirksomhed med detail-salg af fødevarer i en periode på 2 år.Retten lagde ved rettighedsfrakendelsen vægt på sagens karak-ter, at tiltalte tidligere var straffet for overtrædelse af de sammeregler, og at der var tale om systematiske overtrædelser af reg-lerne over en længere periode.”
5