Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1210137_0001.png
1210137_0002.png
1210137_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. januar 2013StrafferetskontoretThomas vom Braucke2012-0030-1088578785
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 135 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 135 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Såfremt det danske retsforbehold afskaffes, og direktivet omindefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forholdvedtages og implementeres, vil det da få konsekvenser for må-den hvorpå konfiskation og indefrysning kan ske i Danmark,herunder om det vil få den konsekvens, at der efter dansk ret, imodsætning til i dag, vil kunne ske konfiskation af genstandeeller udbytte fra et strafbart forhold, selv om den der er mis-tænkt for det strafbare forhold er afgået ved døden?”

Svar:

Kommissionens direktivforslag af 12. marts 2012 om indefrysning og kon-fiskation af udbytte fra strafbare forhold blev præsenteret på rådsmødet(retlige og indre anliggender) den 26.-27. april 2012.Forslaget har efterfølgende været drøftet flere gange, både på arbejdsgrup-peniveau og i Rådet (retlige og indre anliggender), senest på rådsmødetden 6.-7. december 2012, hvor der blev opnået en generel indstilling tilforslaget. På baggrund af den generelle indstilling kan Rådet nu indledeforhandlinger med Europa-Parlamentet om forslaget.Jeg har over for Folketingets Retsudvalg redegjort nærmere for forslagetflere gange, senest forud for det omtalte rådsmøde den 6.-7. december2012.Som det således er udvalget bekendt, er anvendelsesområdet for forslagetbegrænset til visse former for kriminalitet, herunder terrorisme, menneske-handel, seksuel udnyttelse af kvinder og børn, ulovlig narkotikahandel,hvidvaskning af penge, korruption, forfalskning af betalingsmidler, it-kriminalitet og organiseret kriminalitet.Forslaget pålægger medlemsstaterne at træffe de nødvendige foranstalt-ninger til at sikre, at der kan ske indefrysning og konfiskation af aktiver frastrafbare forhold gennem direkte konfiskation, værdikonfiskation, udvidetkonfiskation, ikke-domsbaseret konfiskation og konfiskation hos tredje-part.Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i Traktat om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde, særligt artikel 82, stk. 2, og artikel 83, stk. 1, og erdermed som bekendt omfattet af det danske retsforbehold.
2
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forslaget og vil efter envedtagelse ikke have pligt til at gennemføre direktivet. Retsforbeholdet erdog ikke til hinder for, at Danmark ændrer de danske regler om konfiskati-on, så de bringes i overensstemmelse med det foreslåede direktiv.Justitsministeriet har ikke fundet anledning til at foretage en endelig analy-se af direktivforslagets mulige lovgivningsmæssige konsekvenser. Detbemærkes i den forbindelse, at forhandlingerne om forslaget stadig pågår.I forhold til spørgsmålet om konfiskation i sager, hvor den sigtede er afgå-et ved døden, kan det dog oplyses, atudbyttekonfiskation,jf. straffelovens§ 75, stk. 1, allerede i dag vil kunne ske efter den sigtedes død, jf. straffe-lovens § 76, stk. 5, og § 97 b, stk. 2.
3