Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2012StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1087578746
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 134 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 134 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor et selskab, jf. direktivfor-slaget om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kurs-manipulation, kun kan retsforfølges, hvis insiderhandel og/ellerkursmanipulation sker til fordel for en person der beklæder enledende stilling i selskabet, og ikke hvis overtrædelsen sker tilfordel for en person i en underordnet stilling?”Svar:
Kommissionens forslag til direktiv om strafferetlige sanktioner for insider-handel og kursmanipulation har til formål at fastsætte regler om, hvilkehandlinger der udgør ulovlig insiderhandel og kursmanipulation, og reglerom strafferetlige sanktioner for overtrædelse heraf.Det følger af direktivforslagets artikel 7, stk. 1, at medlemsstaterne skaltræffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at juridiske personer(selskaber mv.) kan drages til ansvar for de strafbare handlinger, der eromfattet af forslaget. Bestemmelsen gælder dog alene, hvis handlingen be-gås til den juridiske persons fordel af en person, der beklæder en ledendestilling hos den juridiske person, og som handler enten individuelt ellersom en del af den juridiske persons organisation på grundlag af en bemyn-digelse til at repræsentere den juridiske person eller en beføjelse til at træf-fe beslutninger på dennes vegne eller en beføjelse til at udøve kontrol in-den for den juridiske person.Det følger endvidere af direktivforslagets artikel 7, stk. 2, at medlemssta-terne skal sikre, at en juridisk person kan drages til ansvar, hvis manglendekontrol eller tilsyn har gjort det muligt for en person underlagt den juridi-ske persons myndighed at begå den strafbare handling til fordel for den ju-ridiske person.Endelig følger det af direktivforslagets artikel 7, stk. 3, at juridiske perso-ners ansvar efter stk. 1 og 2 ikke udelukker strafferetlig forfølgning af fy-siske personer i anledning af de samme overtrædelser.Der er tale om minimumsregulering, og medlemsstaterne vil således kunneopretholde eller indføre videregående bestemmelser om juridiske perso-ners ansvar i national ret.Juridiske personers ansvar er reguleret på tilsvarende måde i en række an-2
dre EU-retsakter på det strafferetlige område. Det seneste eksempel herpåer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36 EU om forebyggelseog bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofre herfor, og om er-statning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA, som blev vedtaget den5. april 2011.Det bemærkes afslutningsvist, at direktivforslaget om strafferetlig bekæm-pelse af kursmanipulation og insiderhandel er fremsat efter artikel 83, stk.2, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Forslaget erdermed omfattet af Danmarks retsforbehold, hvilket betyder, at Danmarkikke deltager i vedtagelsen heraf.
3