Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1176736_0001.png
1176736_0002.png
1176736_0003.png
1176736_0004.png
1176736_0005.png
Dok.: 566864

TALEUDKAST

til brug for præsentation i Folketingets Retsudvalg den 24. oktober 2012

af RIA-rådsmødet den 25.-26. oktober 2012

[1. Indledning]

I denne uge afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender i Luxembourg.Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet.Rådsmødet er det første formelle rådsmøde under cypriotisk formandskab.Jeg vil i det følgende koncentrere mig om nogle udvalgte, væsentlige sager. Det dre-jer sig om punkterne

2, 11, 12

og

14.

Som det fremgår af samlenotatet, er nogle af disse sager omfattet af det danske rets-forbehold. Det vil jeg komme nærmere ind på, hvor det er relevant.Jeg kan oplyse, at samtlige dagsordenspunkter den 17. oktober blev forelagt Europa-udvalget til orientering.I er som altid velkomne til at spørge til de sager, jeg ikke selv nævner.

[2. Bulgariens og Rumæniens fulde indtræden i Schengen-samarbejdet]

Jeg vil begynde med dagsordenens

punkt 2,

som vedrører spørgsmålet om Bulgari-ens og Rumæniens fulde indtræden i Schengen-samarbejdet.Sagen er på dagsordenen, fordi Det Europæiske Råd på sit møde i marts i år anmo-dede om, at der blev truffet en afgørelse om de to landes indtræden i det fuldeSchengen-samarbejdet på rådsmødet for retlige og indre anliggender i september2012.Det var oprindeligt forventningen, at der skulle være en drøftelse og eventuel vedta-gelse på det kommende rådsmøde. Nu har formandskabet dog sat sagen på dagsorde-nen med henblik på at give en statusorientering.
Baggrunden er, at der er usikkerhed om, hvorvidt der vil kunne opnås den nødvendi-ge enstemmighed på det kommende rådsmøde om fuld optagelse af Bulgarien ogRumænien i Schengen-samarbejdet.Et flertal af Folketingets partier gav i september sidste år den daværende regeringmandat til at tilslutte sig en beslutning om ophævelse af grænsekontrollen mellem deto lande og resten af Schengen-området.Og jeg vil gerne understrege, at regeringen fortsat mener, at Danmark skal tilsluttesig en beslutning om at optage de to lande i det fulde Schengen-samarbejde.De to lande er under evalueringen vurderet til fuldt ud at leve op til det regelsæt, dergælder for Schengen-lande. Der skal ikke udvikle sig dobbeltstandarder, således atnogle lande skal opfylde mere, end hvad der kræves af de nuværende Schengen-lande efter Schengen-reglerne.Udviklingen i den indenrigspolitiske situation i Rumænien i forhold til retssikkerhedog landets politiske og forfatningsmæssige stabilitet har medført, at det fra visse siderer blevet anført, at det ville være hensigtsmæssigt for alle parter at udskyde beslut-ningen om optagelse af Rumænien og Bulgarien til et senere tidspunkt.Og dette er blandt andet baggrunden for, at der ikke vil kunne opnås den nødvendigeenstemmighed på nuværende tidspunkt.Det er dog positivt, at formandskabet har valgt at orientere om sagen på det kom-mende rådsmøde, så vi kan høre nærmere om den videre proces frem mod beslutnin-gen om på et senere tidspunkt at optage de to lande fuldt ud i Schengen-samarbejdet.Når det bliver aktuelt, vil jeg vende tilbage til sagen her i udvalget.

[3. Strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation]

Dagsordenens

punkt 11

omhandler et forslag til direktiv om insiderhandel og kurs-manipulation.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
2
På rådsmødet forventes formandskabet at orientere om status på forhandlingerne omforslaget. Ifølge de seneste meldinger fra formandskabet kan der også forventes endrøftelse af visse spørgsmål, herunder bl.a. spørgsmålet om sanktioner.
Forslaget fastsætter regler for, hvilke handlinger der udgør ulovlig insiderhandel ogkursmanipulation. Medlemsstaterne har efter forslaget også pligt til at fastsætte straf-feretlige sanktioner for de handlinger, der er omfattet af forslaget.
Forslaget er en del af en større pakke om markedsmisbrug, som Kommissionen frem-satte sidste efterår. Det nærmere anvendelsesområde og de enkelte definitioner hæn-ger således tæt sammen med de øvrige forslag i pakken. Dette indebærer naturligvis,at dele af teksten må justeres løbende i takt med, at forhandlingerne om de øvrigeforslag skrider frem.
Insiderhandel og kursmanipulation er meget alvorlige forbrydelser, der er med til atundergrave tilliden til de finansielle markeder. Der er derfor god grund til på tværs afEU at sikre, at der indføres strafferetlige sanktioner for disse forbrydelser, så ger-ningsmændene ikke kan spekulere i, hvor forbrydelsen udføres.
Regeringen er derfor positivt indstillet over for forslaget.
Forslaget er dog som sagt omfattet af retsforbeholdet, hvilket jo som bekendt bety-der, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af det.

[4. Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold]

Dagsordenens

punkt 12

omhandler et forslag til direktiv om indefrysning og konfi-skation af udbytte fra strafbart forhold.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
På rådsmødet forventes formandskabet at orientere om status på forhandlingerne omforslaget. Ifølge de seneste meldinger fra formandskabet må man også forvente endrøftelse af enkelte spørgsmål, herunder navnlig spørgsmålet om kriterierne for an-vendelse af udvidet konfiskation.3
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at der kan ske indefrysning og konfi-skation af aktiver, der stammer fra visse grovere former for kriminalitet. Dette gæl-der f.eks. terrorisme og narkotikahandel.
Efter regeringens opfattelse er forslaget et vigtigt skridt i kampen mod organiseretkriminalitet.
Regeringen er derfor positivt indstillet over for forslaget. Ligesom en række andrelande, lægger vi fra dansk side naturligvis vægt på, at der findes en passende balancemellem et effektivt konfiskationsredskab og tilstrækkelige retsgarantier.
Som jeg nævnte indledningsvist, er forslaget dog omfattet af retsforbeholdet, hvilketjo som bekendt betyder, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af det.

[5. Generel databeskyttelsesforordning]

Punkt 14

på dagsordenen vedrører et forordningsforslag om databeskyttelse.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er et særdeles kompliceret og ambitiøst forslag,som Kommissionen er kommet med.Med Kommissionens forordningsforslag lægges der op til flere nyskabelser i forholdtil det gældende persondatadirektiv fra 1995. Det gælder bl.a.,atden registreredeskal have en ”ret til at blive glemt”,atdataansvarlige skal opbevare dokumentationforenhverbehandling,atalle brud på datasikkerheden skal anmeldes til tilsynsmyn-digheden, ogatden dataansvarlige skal udpege en databeskyttelsesansvarlig.Fra dansk side er vi meget opmærksomme på de mange konsekvenser, som forslagetkan få. Det gælder både for offentlige myndigheder og for private virksomheder.Det er vigtigt at understrege, at sagen er i en tidlig fase, og det må forventes, at vi haret langvarigt forhandlingsforløb foran os.
4
Der vil efter min opfattelse gå lang tid, før sagen er klar til politisk stillingtagen i Rå-det. Kommissionen har udtrykt et håb om politisk enighed i Rådet næste sommer.Dette mener jeg ikke er realistisk.Det cypriotiske formandskab har lidt overraskende valgt at tage forslaget op som mu-ligt punkt på dagsordenen på rådsmødet den 25. og 26. oktober.Formandskabet har dog oplyst, at sagen alene er sat på for at give en generel oriente-ring af status i forhandlingerne. Der er således ikke lagt op til, at vi i ministerkredsenpå det kommende rådsmøde skal have en egentlig drøftelse af forslaget.

[6. Afslutning]

Det var de sager, jeg i første omgang har valgt at fokusere på. Har I spørgsmål til deøvrige sager, er I som sagt naturligvis velkomne til at spørge ind til disse.Tak.
5