Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1177595_0001.png
1177595_0002.png
1177595_0003.png
1177595_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2012FærdselskontoretChristina Thode Hansen2012-0030-1084577321
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt og i hvilket omfang detvil være muligt at gennemføre såvel de nødvendige vejside-kontroller af køre-/hviletidsbestemmelserne, jf. TRU alm. del -bilag 452 (2011-12), som den skærpede indsats i forhold tilbrud på cabotagereglerne, set i relation til de bebudede ned-skæringer i Færdselspolitiets bemandinger?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Politiet har de seneste år oplevet et stadigt mere komplekstog udfordrende kriminalitetsbillede, som er ressourcekræ-vende, forudsætter anvendelse af ny teknologi og udvikling afsærlige kompetencer. Samtidig har samfundet en forventningom, at også bekæmpelsen af den borgernære, utryghedsska-bende kriminalitet fortsat prioriteres meget højt af politiet.Hvis politiet også fremover skal kunne honorere disse for-skelligartede og stigende krav og forventninger, kræver det, atpolitiets opgaveløsning løbende tilpasses og effektiveres, såressourcerne anvendes bedst muligt.Rigspolitiet besluttede derfor tidligere på året at iværksætte etomfattende analysearbejde (Politianalyserne) med henblik påat vurdere mulighederne for at optimere organiseringen af depolitimæssige kerneopgaver og tilrettelægge arbejdsprocesser-ne, så opgaverne løses så hurtigt og effektivt som muligt, sam-tidig med at kvaliteten fastholdes eller forbedres.

2.

Et af de første delprojekter i Politianalyserne er en analyseaf politiets færdselsindsats med det formål at optimere og ef-fektivisere færdselsområdet uden en kvalitetsmæssig for-ringelse.En af anbefalingerne i færdselsprojektet vedrører politiets or-ganisering af kontrollen med de tunge køretøjer. I forlængelseaf projektet og i overensstemmelse med projektets anbefalingerhar Rigspolitiet bl.a. besluttet, at de specialiserede kontrolop-gaver på tungvognsområdet fremover skal samles i tre opgave-fællesskaber beliggende i henholdsvis Nordjyllands Politikreds(Tungvognscenter Nord), Sydøstjyllands Politikreds (Tung-vognscenter Syd) og Midt- og Vestsjællands Politikreds(Tungvognscenter Øst). I dag er kontrollen spredt mellemRigspolitiet og de 12 politikredse.
2
Opgavefællesskaberne skal fremover varetage alle opgaver irelation til tungvognskontrol, herunder kontrol med køre- oghviletids- og cabotagereglerne.

3.

Med hensyn til udmøntningen af den forstærkede indsats påcabotageområdetsom led i finanslovsaftalen for 2012 kan derhenvises til Justitsministeriets besvarelse af 13. juni 2012 afspørgsmål nr. 684 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.I forlængelse af finanslovsaftalen for 2012 har Rigspolitiet somforudsat generelt øget kontrolaktiviteten i forhold til tunge kø-retøjer, og har herunder bl.a. opstillet målkrav, hvorefter der i2012 som minimum skal standses og kontrolleres mindst 1.500udenlandske tungvognskøretøjer i målrettede færdselskontrol-ler med henblik på kontrol af cabotagereglerne.Det kan i den forbindelse oplyses, at pr. 30. september 2012 erder gennemført cirka 1.150 målrettede cabotagekontroller.Målkravet for 2013 er indtil videre fastsat til 2.000 målrettedekontroller og mindst 250 sigtelser på landsplan for ulovlig ca-botagekørsel.For så vidt angår kontrol afkøre- og hviletidsbestemmelsernevil opgavefællesskaberne varetage alle opgaver i forbindelsemed vej- og virksomhedskontrollen, som i dag udføres afRigspolitiet og politikredsene. Tungvognscenter Øst overtagerden indledende administrative virksomhedskontrol, mens denefterfølgende strafferetlige behandling af sagerne integrereshelt eller delvist i centrene.Herved skabes der mulighed for, at vej- og virksomheds-kontrollen frem for at skulle overdrages mellem flere myndig-heder, fremover vil kunne gennemføres i et sammenhængendeforløb hos samme specialiserede myndigheder, hvilket forven-tes at styrke både det faglige niveau og effektiviteten i kontrol-len og retsforfølgningen.

4.

Det er hensigten, at tungvognscentrene etableres medio2013, så vejsidekontrollen kan overføres umiddelbart herefter.Den forvaltningsmæssige del af virksomhedskontrollen udlæg-ges til Tungvognscenter Øst inden udgangen af 2013, og det ermålet, at de ressourcer, der frigøres som følge af sammenlæg-ningerne, også kan bidrage til at forbedre og styrke kontrolni-veauet.Indførelsen af opgavefællesskaber på tungvognsområdet skalsikre en effektiv og ensartet kontrol, hvor kvaliteten og kon-troltrykket fastholdes eller forbedres. Formålet med omstruktu-reringen er således ikke at begrænse indsatsen på området.”Det tilføjes, at det med Aftale af 8. november 2012 mellem Regerin-3
gen og Enhedslisten om initiativer mod social dumping bl.a. er ved-taget at styrke indsatsen mod ulovlig cabotagekørsel. Aftalen inde-bærer, at der i tilknytning til ovennævnte finanslovsaftale for 2012tilføres yderligere 7,5 mio. kr. til politiet og anklagemyndigheden tilkontrol af ulovlig cabotagekørsel og strafforfølgning.
4