Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1300404_0001.png
1300404_0002.png
1300404_0003.png
1300404_0004.png
1300404_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. november 2013PolitikontoretTrine Dahl2013-0030-1679904028
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1177 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. september2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1177 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren redegøre for, hvilke tiltag ministeren og mini-steriet vil tage for at komme fænomenet med angreb på politiog brandvæsen i specielt landets ghettoer, f.eks. i Vollsmose,Tingbjerg og Gellerup til livs?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Rigspolitiet har løbende fulgt op på eventuelle problemermed angreb på politi og brandvæsen.I 2009 afholdt den daværende justitsminister på baggrund af enrække uroligheder, hvor politi, brandvæsen og redningsmand-skab var blevet chikaneret eller søgt hindret i at udføre deresarbejde, et møde med deltagelse af repræsentanter fra politietog en bred vifte af myndigheder og private aktører på området.Formålet med mødet var at drøfte problemets omfang og ka-rakteren heraf med henblik på en nærmere undersøgelse af,hvilke nye initiativer, der kunne forebygge problemet.Som opfølgning på mødet anmodede Rigspolitiet i 2010 politi-kredsene om at oplyse om omfanget og karakteren af eventuel-le chikanerier i forbindelse med udførelsen af deres arbejde.Rigspolitiet kunne på baggrund af høringen konstatere, at femaf landets tolv politikredse ikke havde oplevet generelle pro-blemer med chikaneri og hindring af beredskabsmyndigheder-nes arbejde, idet de enkeltstående hændelser, som disse kredsehavde oplevet, ikke havde relateret sig til bestemte personer,grupperinger eller områder. De øvrige syv politikredse, somtilkendegav at have problemer med chikaneri og hindring afberedskabsmyndighedernes arbejde, havde typisk oplevet dettei de såkaldte særligt udsatte boligområder. Fælles for de syvpolitikredse var, at både politi og øvrige beredskabsmyndighe-der som brandvæsen og den præhospitale indsats havde oplevetproblemer, og at der typisk var tale om unge mennesker, somsøgte at hindre beredskabsmyndighedernes arbejde.Politikredsene oplyste i forbindelse med høringen, at proble-merne blev søgt løst i et lokalt forankret samarbejde mellem deberørte myndigheder. Der havde især været gode erfaringermed etablering af særlige ”kontaktpunkter” uden for de særligtudsatte boligområder, som beredskabsmyndighederne kunnekøre frem til og mødes, således at politiet kunne ledsage red-ningskøretøjer ind i boligområdet.2
På baggrund af høringen var det Rigspolitiets opfattelse, at derikke var behov for nye landsdækkende initiativer for at fore-bygge problemerne, men at en løsning skulle findes lokalt in-den for rammerne af det tværsektorielle samarbejde i kreds- oglokalråd samt i de lokale beredskabsstabe.

2.

Rigspolitiet undersøgte problemstillingen på ny i 2011, hvorRigspolitiet anmodede de ni politikredse, som havde særligtudsatte boligområder, om at redegøre for udviklingen siden2010. Seks af de ni politikredse svarede, at de siden 2010 ikkehavde oplevet eller kun havde oplevet meget få episoder medchikane mod og overfald på politiet i de særligt udsatte bolig-områder.På den baggrund vurderede Rigspolitiet fortsat, at løsningen afde konstaterede problemer bedst skete gennem en lokalt foran-kret indsats, og udviklingen siden har ikke umiddelbart givetRigspolitiet anledning til at ændre denne vurdering.

3.

Til brug for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr.1177-1179 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Rigspo-litiet anmodet Fyns Politi, Københavns Politi og ØstjyllandsPoliti om en fornyet udtalelse.Fyns Politi har i den anledning oplyst, at der i flere tilfældeigennem de sidste mange år i forbindelse med konflikter iVollsmose mellem kriminelle uromagere og politiet har væretforsøg på at lokke politi og brandvæsen i baghold ved antæn-delse af f.eks. knallerter eller affaldscontainere.Ved sådanne hændelser vurderer Fyns Politi, om der i forbin-delse med branden er fare for menneskeliv eller risiko for ska-de på bygninger. I så fald foretager brandvæsen og politi ud-rykning sammen til det pågældende sted. Bliver brandvæseneti den forbindelse angrebet af kriminelle uromagere, er det poli-tiets opgave at sikre, at sluknings- og redningsarbejdet kan fo-regå uden fare for de implicerede medarbejdere fra brandvæs-net.I tilfælde, hvor der f.eks. er antændt en knallert eller affalds-container med henblik på at lokke politi og brandvæsen i bag-hold, og hvor Fyns Politi har vurderet, at der ikke er fare formenneskeliv eller anden fast ejendom, har Fyns Politi enkeltegange vurderet, at det var hensigtsmæssigt at lade knallerteneller affaldscontaineren brænde ud, frem for at indlade sig i enkonflikt, hvor politiet ikke med sikkerhed har kunnet sikre red-ningsberedskabets medarbejdere.Fyns Politi har i den forbindelse oplyst, at nærpolitiet i Volls-mose er bemandet med 20 medarbejdere, der løser opgaver i3
Vollsmose fra kl. 0800 til kl. 2400, hvorfor der i de fleste til-fælde allerede er politi til stede, når brandvæsnet når frem tilVollsmose.Københavns Politi har oplyst, at de uniformerede patruljer somudgangspunkt kan færdes i de omhandlede områder uden atblive mødt med angreb.Københavns Politi har endvidere henvist til politikredsens tid-ligere udtalelser fra 2010 og 2011, hvorefter der generelt setikke forekommer chikanerier og lignende mod lokalpolitiet, li-gesom de kan færdes frit i områderne.Københavns Politi har i den forbindelse henvist til, at der somudgangspunkt via SSP-samarbejdet er et forholdsvis godt for-hold til de unge i områderne.For så vidt angår politimæssig bistand til brandvæsenet harKøbenhavns Politi oplyst, at det er politikredsens generelleindtryk, at der ikke er problemer af nævneværdig art. Detteindtryk er blevet bekræftet ved en søgning i politiets logsystem(HS II), hvor der inden for det sidste år alene er identificeret 3mindre hændelser, hvor politiet har ydet rygdækning for Kø-benhavns Brandvæsen.Købehavns Politi har endvidere henvist til, at politikredsen ik-ke har eksempler på længere udrykningstider i de særligt ud-satte boligområder, og at der ikke er generelle aftaler om, atbrandvæsenet skal afvente politiet i disse områder. Dog afven-ter brandvæsenet politiets ankomst, når politiet har oprettetegentlige operationsområder i forbindelse med særlige indsat-ser.Østjyllands Politi har oplyst, at udrykningstider til området i ogomkring Gellerup som udgangspunkt ikke er længere end ud-rykningstiderne til andre områder i Århus, og at politiet ikkebistår ved udrykninger til brande af mere almindelig karakter.I situationer, hvor der er et særligt trusselsbillede, og hvor poli-tiet bistår i forbindelse med udrykningen, kan udrykningen bli-ve forsinket i ganske få minutter.Østjyllands Politi har i øvrigt oplyst, at man sætter hurtigt ogkonsekvent ind over for overtrædelser af straffelovens § 119og § 121 om bl.a. vold mod tjenestemand i funktion mv., såle-des at sagerne efterforskes, og der afsiges dom inden for korttid.I forbindelse med mindre alvorlige sager, såsom ulovlige tilta-leformer, småstenkast mv., fokuserer politikredsen intensivt påde(n) pågældende. Således vil der blive afholdt en samtale4
mellem den pågældende og lederen af lokalpolitiet, hvor denpågældende bliver oplyst om konsekvenserne ved at fortsættesin adfærd. Herudover vil den pågældende og dennes om-gangskreds, herunder familie og venner, blive genstand forøget opmærksomhed i form af kontrol og henvendelser. Så-danne henvendelser har i praksis vist sig særdeles effektive, daden pågældendes omgangskreds herved kan medvirke til atmotivere den pågældende til at stoppe sin ulovlige adfærd.Herudover har Østjyllands Politi oplyst, at politikredsen harindkøbt et antal kameraer til dokumentation af ulovlig adfærd.Det er samlet set Østjyllands Politis vurdering, at samarbejdetmellem politi, redningsberedskabet og sundhedsberedskabet iforbindelse med udrykning til området i og omkring Gellerupfungerer udmærket, herunder samarbejdet omkring de særlige”kontaktpunkter”. Det er Østjyllands Politis vurdering, at ord-ningen med kontaktpunkter ikke forsinker de enkelte udryk-ninger, idet politiet via 112 som regel er de første, der bliveralarmeret, og straks kan sende patruljevogne til det berørte om-råde, hvorfor de øvrige myndigheder ikke kommer til at afven-te politiets ankomst.Østjyllands Politi har afsluttende bemærket, at politikredsen ide fleste af døgnets timer har mindst én kørende patrulje franærpolitistationen i Gellerup kørende i området.

4.

Sammenfattende er det på baggrund af de indhentede udta-lelser Rigspolitiets opfattelse, at problemerne med angreb påpoliti og brandvæsen i de særligt udsatte boligområder bedstløses ved en lokalt forankret indsats, der tager højde for dekonkrete problemstillinger i det pågældende område, og somløbende tilpasses ændringer i den lokale situation. Som detfremgår af de seneste års høringer af politikredsene om pro-blemstillingen, gøres der i politikredsene en betydelig indsatsfor at håndtere problemstillingen. Dette gælder såvel i forholdtil den generelle politimæssige indsats i de særligt udsatte bo-ligområder, som i forhold til samarbejdet mellem beredskabs-myndighederne om deres arbejde i de pågældende områder.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse og suppleren-de henvise til, at der i flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedensøkonomi i 2012-2015 er prioriteret ressourcer til en styrket politiindsats ide særligt udsatte boligområder, der er mest belastet af kriminalitet. Denstyrkede politiindsats er udmøntet i en lang række tiltag, herunder bl.a. enstyrket kriminalpræventiv indsats, konsekvent patruljering, synlig tilstede-værelse i gadebilledet og ”hotspot”-indsatser med særligt sammensattespecialenheder. Tiltagene er i høj grad lokalt skræddersyet til problemernei det enkelte boligområde,5