Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1169073_0001.png
1169073_0002.png
1169073_0003.png
1169073_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. oktober 2012ProcesretskontoretChristina Hjeresen2012-0030-1070571875
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 114 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Emil Ammitzbøll (LA).
Morten Bødskov/Dan Bjerring
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse, om han er bekendt med, at Sø- ogHandelsretten i København af egen drift har nedsat et udvalgvedrørende "den særlige medhjælperordning" for skifterettensadvokatmedhjælpere, og i forlængelse heraf om det er op tilSø- og Handelsretten af egen drift at udstede regler eller vej-ledninger om forhold, som synes at stride mod almindeligekonkurrenceretlige principper, herunder at kun særligt udvalgteadvokater kan arbejde som skifterettens medhjælpere?”

Svar:

1.

Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at de grundlæggende ram-mer for skifterettens udpegning af kuratorer er fastlagt i konkursloven. Detfølger således af konkurslovens § 107, stk. 1, at skifteretten, straks efter atkonkursdekret er afsagt, udpeger en eller flere kuratorer efter at have råd-ført sig med de fordringshavere, der er til stede.Det følger endvidere af konkurslovens § 113, stk. 1, at kurator kan vælgesaf fordringshaverne på en skiftesamling, hvis mindst en tredjedel af dekendte stemmeberettigede fordringshavere er repræsenteret, og over halv-delen af de afgivne stemmer falder på samme person. I begge henseenderer fordringens beløb afgørende. Efter § 113, stk. 3, kan skifteretten, så-fremt særlige grunde taler derfor, forkaste valget af kurator, og fordrings-haverne kan da foretage et nyt valg efter reglerne i § 113, stk. 1 og 2.Skifteretten kan endvidere efter konkurslovens § 114 afsætte kurator, så-fremt særlige grunde taler derfor.Ved udøvelsen af beføjelserne efter de nævnte bestemmelser skal skifteret-ten lægge vægt på, at den person, der udpeges eller er udpeget som kura-tor, er i stand til at varetage de opgaver, der påhviler kurator, jf. hervedkonkurslovens § 110.Af konkurslovens § 110, stk. 1, fremgår, at kurator ved udførelsen af sithverv skal varetage boets interesser og herunder sikre boets aktiver og fo-retage de fornødne skridt til værn mod uberettigede dispositioner over ak-tiverne samt repræsentere boet i enhver henseende. Kurator skal endviderefremme boets behandling mest muligt. Efter § 110, stk. 4, skal kuratordesuden give politiet meddelelse herom, hvis kurator finder, at de forelig-gende oplysninger giver grundlag for politimæssig efterforskning modskyldneren eller andre.Skifteretten skal endvidere påse, at kurator ikke er inhabil, jf. konkurslo-vens § 238, hvoraf det bl.a. følger, at en person ikke må handle som kura-2
tor, hvis den pågældende er en af skyldnerens nærstående eller er afhængigaf skyldneren, eller hvis der som følge af den pågældendes interesse i sa-gens udfald eller af andre grunde er tvivl om vedkommendes upartiskhed idet pågældende spørgsmål.

2.

Justitsministeriet har ikke noget særligt kendskab til det udvalgsarbejde,der omtales i spørgsmålet.Justitsministeriet er imidlertid bekendt med, at Sø- og Handelsretten har enordning med ”faste kuratorer”. Ordningen er omtalt på Sø- og Handelsret-tens hjemmeside, hvoraf det fremgår, at der for tiden er 25 faste kuratorer,som retten benytter sig af.Ordningen er endvidere detaljeret beskrevet af chefen for Sø- og Handels-rettens skifteafdeling, dommer Torben Kuld Hansen, iSø- og Handelsret-ten 150 år(Karnov Group Denmark A/S, 2011), s. 267 ff., i artiklen ”For-eningen af Faste Kuratorer ved Sø- og Handelsretten”.Det fremgår af artiklen, at ordningen indebærer, at Sø- og Handelsretten,når der skal udpeges en kurator i en konkret sag, kan trække på en fastkreds af personer, som på forhånd står til rådighed for retten, og som rettenved, har de rette kvalifikationer til at forestå bobehandlingen.Det fremgår endvidere af artiklen s. 273, at Sø- og Handelsretten typiskantager nye faste kuratorer med ca. 5 års mellemrum, og at dette sker pågrundlag af et offentligt opslag, som Advokatsamfundet desuden efter afta-le orienterer samtlige advokatkontorer i Storkøbenhavn om.De krav, som Sø- og Handelsretten stiller til en ansøger, er beskrevet i ar-tiklen s. 275 f, hvoraf det bl.a. fremgår, at ansøgeren skal opfylde degrundlæggende betingelser, der kan udledes af konkursloven, og at der vedvurderingen af ansøgerens egnethed og ekspertise lægges betydelig vægtpå den praktiske erfaring, herunder om den pågældende har været tilknyt-tet andre kurator- eller medhjælperkontorer, om den pågældende har værettilknyttet andre skifteretter, antallet af boer, den pågældende har behandlet,og i hvilket omfang den pågældende har behandlet de enkelte boer selv-stændigt. Herudover kan videnskabeligt arbejde på insolvensrettens områ-de samt deltagelse i særlige udvalg, såvel offentlige som private, om insol-vensretlige emner spille en rolle.

3.

Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke noget til hinder for, atskifteretterne i vidt omfang selv tilrettelægger ordninger, der sikrer, at dertil enhver tid – også i de tilfælde, hvor kreditorerne ikke ønsker at benyttesig af muligheden for selv at vælge kurator, jf. herved ovenfor om kon-kurslovens § 113 – kan udpeges en kurator med de fornødne kvalifikatio-ner til at forestå behandlingen af et konkursbo, der kan være en omfattende3
og kompliceret proces, der kræver betydelig erfaring på en lang række om-råder, og hvis udfald kan være af stor betydning for såvel kreditorerne somskyldneren.Som udgangspunkt må ordninger, der indebærer, at de advokater, der harspecialiseret sig i at behandle konkursboer, også i vidt omfang er dem, derudpeges som kuratorer, alt andet lige betegnes som en fordel for bobe-handlingen. Justitsministeriet finder derfor ikke umiddelbart grundlag forat tage initiativ til en nærmere regulering af området.
4