Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1176371_0001.png
1176371_0002.png
1176371_0003.png
1176371_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. november 2012PolitikontoretLisbeth Weiss Petersen2012-0030-1030560248
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”En væsentlig del af stigningen i butikstyverierne i Københavnskyldes tilsyneladende, at østeuropæiske og afrikanske krimi-nelle ser København som destination for deres tyvetogter. Vilministeren i den forbindelse redegøre for, hvilke initiativer re-geringen konkret vil foretage i forhold til at dæmme op for denkraftige stigning i antallet af butikstyverier i København, her-under om regeringen vil tage initiativ til 1) genindførelse afden forrige regerings politik ifht. grænsekontrol, 2) andre initi-ativer der kan forhindre indrejse af kriminelle fra lande, hvorder er store problemer med den grænseoverskridende krimina-litet, 3) større synlighed fra Københavns politis side i og om-kring butikkerne på Strøget og andre udsatte steder og 4) lov-forslag hvor straffen for berigelseskriminalitet sættes op kom-bineret med straksudvisninger af kriminelle udlændinge?”

Svar:

1.

Det antages i spørgsmålet, at en væsentlig del af stigningen i butikstyve-rierne i København skyldes, at østeuropæiske og afrikanske kriminellesærligt har udset sig København som en destination for deres tyvetogter.Københavns Politi har imidlertid til brug for besvarelsen af spørgsmåletoplyst, at man ikke kan bekræfte dette billede. Københavns Politi har såle-des oplyst, at andelen af personer med statsborgerskab i østeuropæiske el-ler afrikanske lande, der sigtes for butikstyveri, siden 2007 konstant harligget i størrelsesordenen 20-23 pct.Det er på den baggrund Københavns Politis vurdering, at der ikke synes atvære grundlag for at antage, at et stigende antal østeuropæiske og afrikan-ske kriminelle har udset sig København som destination for deres tyvetog-ter.

2.

Københavns Politi har om politiindsatsen generelt oplyst, at der normaltikke foretages målrettede aktioner mod butikstyverier, fordi det kan væresvært på forhånd at vide, hvor butikstyve vil slå til, når man tager antalletaf potentielle gerningssteder i betragtning.Der har dog i flere tilfælde været foretaget aktioner mod tilholdssteder foromrejsende kriminelle, hvor der er fundet koster, som må formodes atstamme fra butikstyverier.Det vurderes selvsagt løbende, om kriminalitetsbilledet udvikler sig, så det2
er påkrævet at iværksætte særlige initiativer. I disse overvejelser indgårbl.a., om der er tegn på, at butikstyverier antager en mere organiseret ka-rakter, eller at kriminaliteten bliver begået af tilrejsende kriminelle.Der er desuden altid opmærksomhed på, om der i konkrete tilfælde ergrundlag for at varetægtsfængsle en pågrebet formodet gerningsmand. Detkan bl.a. være relevant, hvis den pågældende er udlænding, eller hvis dervurderes at være tale om organiseret berigelseskriminalitet.

3.

For så vidt angår spørgsmålet om forhøjelse af straffen for berigelses-kriminalitet, kan Justitsministeriet oplyse, at det følger af Rigsadvokatensretningslinjer for anklagemyndighedens sanktionspåstande i sager omovertrædelse af straffeloven, at butikstyveri som udgangspunkt straffesmed det dobbelte af det stjålnes værdi, dog mindst 500 kr. Hvis værdienoverstiger 1.000 kr., angiver retningslinjerne en gradueret bødetakst.Justitsministeriet er sammen med Rigsadvokaten løbende opmærksom på,om der kan være anledning til at tage spørgsmålet om bødeniveauerne op.Der er dog ikke aktuelle planer herom.

4.

For så vidt angår spørgsmålet om øget brug af straksudvisninger kanvære en løsning for at dæmme op for problemerne med stigningen i butiks-tyverier i København, henvises for det første til Københavns Politis oplys-ninger om, at andelen af personer af østeuropæisk eller afrikansk nationali-tet, der sigtes for butikstyverier i hovedstaden, de seneste 5 år har væretnogenlunde konstant.Det kan derudover mere generelt oplyses, at udlændingeloven allerede gi-ver mulighed for såkaldte straksudvisninger – herunder i sager om butiks-tyveri.En udlænding, som ikke har haft lovligt ophold i Danmark i længere tidend de sidste 6 måneder, kan således efter udlændingelovens § 25a, stk. 1,nr. 1, udvises administrativt, hvis den pågældende enten er dømt for over-trædelse af f.eks. straffelovens tyveribestemmelse, har erkendt overtrædel-sen eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen afdet strafbare forhold.Hvis politiet vurderer, at en sag vedrørende en udlænding, der ikke har haftlovligt ophold i Danmark i længere tid end de sidste seks måneder, og somkan være omfattet af udlændingelovens § 25a, stk. 1, er egnet til afgørelse3
med bøde eller advarsel, kan sagen forelægges for Udlændingestyrelsen tilafgørelse af udvisningsspørgsmålet. Afgørelse træffes hurtigt - typisksamme dag eller senest den følgende.Straksudvisning kan kun finde sted i sager, hvor frihedsstraf ikke er på ta-le.

5.

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt en genindførelse af grænse-kontrollen vil kunne løse problemet med stigningen i antallet af butiksty-verier i hovedstaden, kan Justitsministeriet henvise til ministeriets besva-relse af 7. juni 2012 af spørgsmål nr. 763 (Alm. del) fra Folketingets Rets-udvalg, hvorved det talepapir, som dannede grundlag for justitsministerensbesvarelse af samrådsspørgsmål AJ og BF den 10. maj 2012, blev over-sendt til udvalget.Som det fremgår af talepapiret, er det Rigspolitiets opfattelse, at en gen-indførelse af grænsekontrollen hverken er et nødvendigt eller et hensigts-mæssigt redskab til bekæmpelse af den grænseoverskridende kriminalitet.
4