Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. september 2013ForvaltningsretskontoretEsben Haugland2013-0030-1622879706
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1077 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1077 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om Bo Elkjærs blog-artikel "How can Ihelp you?" på journalisten.dk (http://journalisten.dk/how-can-i-help-you) giver anledning til overvejelser om, hvorvidt Ju-stitsministeriet burde reagere hurtigere og mere imødekom-mende på pressehenvendelser og eventuelt ændre sit reakti-onsmønster, når journalister henvender sig, i retning af den bri-tiske fremgangsmåde, der beskrives i artiklen?”Svar:
Jeg har ikke noget nærmere kendskab til, hvordan den britiske regeringhåndterer henvendelser fra pressen, men jeg kan for mit eget vedkommen-de oplyse, at Justitsministeriet tillægger betjening af henvendelser fra jour-nalister meget høj prioritet. Jeg kan således ikke genkende den beskrivelseaf ministeriets generelle pressebetjening, som er givet i den omtalte artikel.Justitsministeriet modtager dagligt et meget stort antal henvendelser frajournalister og andre, som ønsker min kommentar til en sag eller en histo-rie. Oftest bliver en henvendelse håndteret med det samme eller inden forganske få timer. Nogle gange er der tale om forhold, som jeg (eller mini-steriet) af indlysende grunde ikke kan kommentere, f.eks. verserende efter-forskninger eller konkrete udlændingesager. Andre gange kræver en even-tuel kommentar, at ministeriet undersøger sagen nærmere først, inden derkan vendes tilbage.I alle tilfælde gælder, at det er Justitsministeriets målsætning, at borgere ogpresse får en hurtig og kompetent service.
2