Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:26. september 2013Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Jean Elisabeth Hørdum-AxelsenSagsnr.: 2013-0030-1605Dok.:869934
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1057 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, som et led i afbureaukratisering af politiets ar-bejde, forsyne hver eneste ”tilkendegivelse fra politiet” (blan-ket P666 (6/95)) med et individuelt løbenummer og et giroind-betalingskort – ganske som parkeringsafgiftsblanketterne - så-ledes at en sigtet, som erkender den på tilkendegivelsen anførtesigtelse, kan betale bøden hurtigst muligt og ”få sagen ud afverden”, uden at sagen behøver at blive journaliseret hos poli-tiet og uden at et bødeforelæg yderligere behøver at blivefremsendt, såfremt sigtede vælger at betale bøden straks?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at pålæggelse af enafgift for standsnings- og parkeringsforseelser sker i henholdtil § 212 i LBK nr. 1055 af 9/11 2012 (færdselsloven). Ved på-læggelse af parkeringsafgift udfyldes et blanketsæt. Blanket-sættet består af et girokort, der overgives til føreren af køretø-jet eller anbringes i køretøjets forrude, og to tilhørende kon-trolkort, som afleveres på tjenestestedet.Det ene kontrolkort indsendes til Rigspolitiet, Centralregisteretfor Parkeringsafgifter (CRP), der forestår registrering, inddri-velse og regnskabsførelse ved en manuel arbejdsgang. Det an-det kontrolkort opbevares på tjenestestedet.Parkeringsafgiften påhviler den, der har foretaget den uret-mæssige standsning eller parkering. Betales afgiften ikke indenfor den fastsatte frist, hæfter ejeren (brugeren) som udgangs-punkt tillige for betalingen, medmindre det godtgøres, at føre-ren uberettiget var i besiddelse af køretøjet, jf. færdselslovens§ 121, stk. 4.Ved manglende inddrivelse sendes afgiften til SKATs indrivel-sescenter.Om bødetilkendegivelser kan Rigspolitiet oplyse, at Justitsmi-nisteriet ved cirkulæreskrivelse af 16. december 1996 iværksat-te ordning om bødetilkendegivelser på stedet. Ordningen inde-bærer, at politiet på gerningsstedet udfylder og udleverer enbødetilkendegivelse til den sigtede. Tilkendegivelsen indehol-der således en underretning til den sigtede om selve sigtelsenog om sagens forventede afgørelse.
2
Tilkendegivelsen efterfølges af et brev til den sigtede fra poli-tikredsen med opfordring til at betale bøden på et vedhæftet gi-roindbetalingskort.Politiet vil i disse tilfælde være fritaget for egentlig rapportskrivning, og tilkendegivelsessagerne skal som udgangspunktikke til efterbehandling i politikredsens sekretariat.Ordningen omfatter en række mindre lovovertrædelser, hvorder efter retspraksis gælder en fast bødetakst for den pågæl-dende overtrædelse, herunder f.eks. almindelige overtrædelseraf færdselsloven.Ved anvendelse af tilkendegivelser skal politiet foretage enjournalisering af sagen. Politiet registrerer sagen i PolitietsSagsstyringssystem (POLSAS). Når sagen er færdigregistrerettrækkes oplysningerne over i politiets bødesystem. Bødesy-stemet anvendes eksempelvis til at styre afsendelse af brev tilden sigtede med girokort, om den sigtede har vedtaget bøden,rykker for manglende betaling, eventuel fremsendelse til af sa-gen til retten, indgåelse af afdragsordning, oversendelse tilInddrivelsescentret med videre.Selv om der foretages en ændring af denne fremgangsmåde,som indebærer, at der med tilkendegivelsen samtidig udlevereset girokort, vil der forsat skulle foretages en journalisering afsagen. Endvidere vil en sådan ændring med politiets nuværen-de it-systemer medføre, at der skal foretages en række manuel-le registreringer for, at politiet kan anvende bødesystemets un-derstøttende funktioner. Det er Rigspolitiets vurdering, at detikke i praksis vil føre til en effektivisering af opgaveløsnin-gen.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
3