Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Civilafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. august 2013FormueretskontoretChristina Thode Hansen2013-0030-1579851191
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1008 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juli 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1008 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i lyset af, at oplysninger omkring fødselsdatonu ligger offentligt tilgængeligt i tingbogen, undersøge mulig-heden for at fjerne fødselsdatoer i den offentlige version aftingbogen og desuden oplyse, hvad tidshorisonten vil være foren sådan ændring.”
Svar:
1.
Det er et helt grundlæggende kendemærke ved det danske tinglysnings-system, at der er offentlighed om ejendomsforholdene vedrørende fastejendom, og at tinglyste oplysninger er offentligt tilgængelige for borgere,virksomheder og myndigheder.Offentlighed betyder bl.a., at man – eksempelvis i forbindelse med overve-jelser om et huskøb eller om ydelse af lån – kan finde ud af, hvem der ejeren bestemt ejendom, hvilke lån der er optaget, eller hvilke servitutter der ertinglyst. Tinglysningssystemet indeholder i den forbindelse oplysninger,der skal sikre klarhed over adkomstforholdene og entydig identifikation afbl.a. ejerne af fast ejendom.Adgangen til oplysningerne i den digitale tingbog, personbog og andelsbo-ligbogen er gjort afgiftsfri pr. 1. juli 2013, jf. herved lov nr. 519 af 28. maj2013 om ændring af lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lovom tinglysning (Afgiftsfri opslag i og udskrift af akter fra det digitale ting-lysningssystem, ændring af den faste del af tinglysningsafgiften og visseudvidelser af reglerne om virksomhedspant).Lovændringen er båret af et grundlæggende ønske om let adgang til ting-lysningssystemet, så oplysningerne i systemet nyttiggøres, og at tinglys-ninger i videst muligt omfang baserer sig på helt opdaterede tingbogsop-lysninger. Formålet med den gratis adgang til oplysningerne i tinglys-ningssystemet har endvidere været at lette de administrative byrder for-bundet med bl.a. opkrævningsordningerne for opslagsafgift.Der er med lovændringen ikke ændret på, hvilke oplysninger der er i ting-lysningssystemet.Det har således også før 1. juli 2013 været muligt at tilgå oplysninger omeksempelvis ejerforhold, tinglyst pant og købesummen for en fast ejen-dom.
2
2.
Tinglysningslovens regler om offentlighedens adgang til oplysningerne itingbøgerne skal sammenholdes med tinglysningslovens § 50 c, stk. 8, somregulerer, hvad oplysninger, der videregives fra tinglysningssystemet, måanvendes til.Oplysningerne – bortset fra anvendelse i journalistisk øjemed – må såledesikke anvendes med henblik på at skaffe nye kunder eller i øvrigt med hen-blik på andre formål end overdragelse af forsikring, retsforfølgning ogretsforhold i øvrigt, belåning af fast ejendom og løsøre, kreditvurdering,fysisk råden over fast ejendom samt rådgivning i øvrigt i forbindelse meddisse formål. Anvendelse af oplysninger i strid med bestemmelsen i § 50 c,stk. 8, kan straffes med bøde.3.
Jeg er opmærksom på, at der i den seneste tid er rejst spørgsmål omhensigtsmæssigheden af, at der er fri adgang til oplysningerne i tinglys-ningssystemet.Det er naturligvis vigtigt løbende at være opmærksom på, om reglerne påområdet fortsat er tidssvarende. Tinglysningssystemet er selvfølgelig ikketiltænkt som et redskab for kriminelle til at finde frem til potentielle ofre.Jeg vil i den forbindelse umiddelbart efter sommerferien drøfte med Dom-stolsstyrelsen og Tinglysningsretten, hvilke tekniske justeringer af det di-gitale tinglysningssystem, der kan være anledning til at foretage. Sådannejusteringer bør dog i givet fald ske på en måde, som sikrer det grundlæg-gende hensyn til, at tinglyste oplysninger er offentligt tilgængelige.
3