Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
1287739_0001.png
1287739_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-09807Den 7. oktober 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af den 10. september 2013 stillet følgendespørgsmål nr. 471 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 471 (alm. del)

Ministeren bedes oversende eventuelle juridiske analyser udarbejdet afjustitsministeriet og/eller kammeradvokaten til støtte for, at udtag af skibe somaffald af forordning 1013/2066 er i overensstemmelse med Basel-konventionensbestemmelser og EU's forpligtelser under Basel-konventionen med senereændringer og beslutninger foretaget af de kontraherende parter. Hvis sådanneanalyser ikke er udarbejdet, bedes ministeren fremsende ministeriets juridiskeanalyse med justitsministeriets og/eller kammeradvokatens kommentarer.

Svar

Baselkonventionen om grænseoverskridende transport af farligt affald, som erimplementeret i EU ved forordningen om overførsel af affald, indeholder et forbudmod transport af farligt affald, herunder skibe, til 3. lande. Dette forbud, der ervedtaget i 1995, er trådt i kraft i EU men ikke under konventionen, da der fortsatikke er nok lande, som har ratificeret denne del af konventionen.På baggrund af enighed mellem parterne til Baselkonventionen om, at denne ikkeer et virksomt redskab til regulering af skibe som affald, vedtog FN’sInternationale Maritime Organisation, IMO, i 2009 Hong Kong Konventionen omophugning af skibe, som EU nu har implementeret ved forordningen omophugning af skibe.I forbindelse med Rådets og Europa Parlamentets forhandlinger om forordningenhar man bl.a. indgående drøftet, i hvilket omfang EU´s forpligtelser efter Baselkonventionen berøres af, at EU-skibe til ophugning fremover håndteres efter dennye forordning om ophugning af skibe i stedet for som hidtil efter forordningenom overførsel af affald.Danmark har på baggrund af forhandlingerne, sammen med langt størstedelen afEU´s medlemslande, støttet vedtagelsen af forslaget til forordning om ophugningaf skibe. Gennemførelsen af Hong Kong konventionen i EU anses for at være etafgørende skridt i forhold til at få konventionen til at træde i kraft, så formålet kanopnås – at der også globalt kommer styr på de miljø- og sundhedsmæssige risiciMiljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
forbundet med ophugning af skibe. Når EU har gennemført ratifikationen, skønnerKommissionen således, at Hong Kong Konventionen vil kunne træde i kraftomkring 2020.I relation til forholdet mellem Baselkonventionens endnu ikke i krafttrådte krav ogEU’s implementering af Hong Kong Konventionen er der tale om en juridiskdrøftelse af retsforholdene i fald den situation skulle opstå, hvor den relevante delaf Baselkonventionen måtte træde i kraft før ikrafttrædelsen af Hong KongKonventionen.Da EU imidlertid nu med implementeringenaf Hong Kong Konventionenhartilvejebragt helt nye regler, der sikrer at EU-skibe kan ophugges miljø- ogsundhedsmæssigt forsvarligt på EU-godkendte anlæg uden for EU, vurderes denovennævnte tænkte situation ikke de-facto at give anledning til miljømæssigebekymringer.Under hensyntagen til ovenstående og til de omtalte indgående drøftelser afspørgsmålet i forbindelse med forhandlingerne af forordningen om ophugning afskibe, er der ikke udarbejdet de i spørgsmålet efterspurgte juridiske analyser.
Ida Auken
/
Michel Schilling
2