Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
1282936_0001.png
1282936_0002.png
1282936_0003.png
1282936_0004.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
26. august 2013
13/05142
Ulrik Larsen
[email protected]
7244 3618
Holmegaard og Juellinge GodserRødebrovej 24684 Holmegaard[email protected]
FORUNDERSØGELSE NÆSTVED – RØNNEDETak for henvendelsen og materiale vedr. Vejdirektoratets forundersøgelse foren opgradering af strækningen mellem Næstved og Rønnede, som opfølgningpå behageligt møde d. 3. juli på Gisselfeld Godskontor.Vejdirektoratets bemærkninger til det modtagne materiale følger her.

Dækkende beslutningsgrundlag

Det er jeres opfattelse, at forundersøgelsen ikke tilvejebringer et dækkendebeslutningsgrundlag, ligesom forundersøgelsen ikke forholder sig til de natur-og miljømæssige problemer, specielt omkring korridor A.Vejdirektoratet har i forundersøgelsen på et indledende stade belyst behov ogmuligheder for opgradering af rute 54 mellem Næstved og Rønnede samtundersøgt og beskrevet de væsentligste konsekvenser i forhold til trafik, miljøog økonomi. Forundersøgelsen lægger ikke op til en politisk beslutning om denendelige linjeføring. Dette kan i givet fald ske på baggrund af en evt. kommendeVVM-undersøgelse.Vejdirektoratet har ikke i rapporten anbefalet nogen linjeføring. De natur – ogmiljømæssige forhold er vurderet på et overordnet niveau og de undersøgtekorridorer er beskrevet og vurdereret ud fra tilgængelige data og viden.Vejdirektoratet mener, at de væsentlige natur- og miljøforhold er beskrevetligeværdigt for alle korridorer. I en evt. kommende VVM-undersøgelse vil derblandt andet blive gennemført feltundersøgelser, og der skal udarbejdeskonsekvensvurderinger i forhold til et evt. vejanlægs påvirkninger.I forhold til vanskeliggørelse af Næstved Kommunes planer om udbygning afindustriområder, bemærker Vejdirektoratet at Næstved Kommune har deltaget iet teknikerudvalg og derigennem fulgt projektet.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 4

Trafikale forudsætninger

Det er endvidere jeres opfattelse, at den kommende linjeførings formål,trafikintensitet og trafikmønster ikke er belyst, ligesom I mener, at der beskrivesfaktuelle fejl, blandt andet at trafikken mod syd ikke er inddraget iforunderøgelsen, ligesom det fremføres, at der er forudsætnings- og regnefejl.Vejdirektoratet mener, at denne opfattelse må have udgangspunkt imisforståede og forkerte antagelser om trafikmodellen og/eller fejlfortolkningeraf trafikberegningsmaterialet.Trafikmodellen dækker nemlig hele Sjælland og Lolland og Falster, bortset fraHovedstadsområdet. Området er opdelt i et større antal zoner, og en væsentligdel af modellen er en angivelse af, hvor meget trafik der antages at køre mellemalle kombinationer af disse zoner. Områder udenfor modellens”dækningsområde”, som ikke er inkluderet i området, behandles som såkaldteportzoner, hvor der kommer trafik ind og ud. Dette udgangspunkt er ens for allealternativerne. Trafikmodellen omfatter med andre ord al den trafik, som errelevant for projektet, også den sydgående trafik.Den anden væsentlige del af trafikmodellen er vejnettet, som angives medlængde og hastighed. En sammenvægtning af længde og rejsetid afgør hvilkenrute bilisterne tager mellem to zoner, i hhv. basis og de forskellige alternativer.Trafikmodellen er en såkaldt årsdøgnmodel, som ikke opdeler trafik påhverdage og weekender, eller på tidspunker i døgnet. Dette betyder, attrængsel ikke kan opgøres præcist, men øvrige væsentlige effekter i form afblandt andet tidsgevinster pga. højere skiltet hastighed kan opgøres præcist.Det anføres, at den sydgående trafik ikke er med, eller behandlet forkert. Somnævnt ovenfor er al trafik med i modellen. Når alternativ E ikke kan tiltrækkemere af den sydgående trafik, skyldes det efter Vejdirektoratets vurdering, atder er andre mere attraktive rutevalg for mange – primært ruten mellemNæstved og Bårse.For trafikanter på denne rute vil linjeføringen skulle flyttes en del mere mod syd,før en ny motorvej ikke vil medføre en betydelig omvej. En meget sydliglinjeføring vil omvendt betyde, at det er vanskeligt at tiltrække trafikken modnord, og at eventuelle tidsgevinster i den retning, bliver en hel del lavere endmed de nuværende linjeføringer.Det skal bemærkes, at det på trafikkortet i rapporten for alternativ E ikke direkteer muligt at se, hvor stor en andel af den nyskabte trafik, der kører mod syd.Noget af den samlede trafik kører på strækninger, som ikke er vist med tal påkortet, f.eks. til Rønnede. På trafikkortene er for overskuelighedens skyld kunvist de mest overordnede trafiktal.
SIDE
3 af 4
Det nævnes ligeledes, at trafikkens fordeling på retning over døgnet ser forkertud.Vejdirektoratet bemærker hertil, at døgnfordelingen er taget fra tællinger påstrækningen, og denne vurderer vi som rimeligt nøjagtig. Ud fra denne tolkes, atNæstved næsten tiltrækker lige så meget pendling, som der pendler ud afNæstved.Vejdirektoratet har ikke i forundersøgelsen undersøgt, om der kan værekollektive alternativer, der kan være et alternativ til en evt. ny vej. Dette vil blivegjort i en evt. kommende VVM-undersøgelse. Det vurderes dog, at enopgradering af den kollektive trafik i området kun vil medføre en forholdsvis lilleaflastning af strækningen.

Økonomi

I forundersøgelsen er på side 74 redegjort for principperne for beregning afanlægsoverslag, herunder at der er beregnet mængder på et overordnetniveau. Vejdirektoratet bemærker, at principperne og detaljeringsniveauet fordette følger aftalte principper med Transportministeriet for sådanneundersøgelser.

Linjeføring C

I har via Rambøll fået skitseret en linje i korridor C, der kan anvendes helevejen mellem Næstved og Rønnede som motorvej.Vejdirektoratet vil i en evt. VVM-undersøgelse vurdere denne linjeføringnærmere på lige fod med øvrige alternativer.

VVM-undersøgelse og alternativer

I skriver, at der forudsættes gennemført en VVM-undersøgelse og der henvisestil VVM-bekendtgørelsen, blandt andet med hensyn til beskrivelse af væsentligealternativer.Vejdirektoratet bemærker hertil, at hvis det besluttes at gennemføre en VVM-undersøgelse vil intentionerne i VVM bekendtgørelsen blive fulgt, herunderblandt andet med hensyn til belysning af alternativer.

Vejdirektoratets brev om interessetilkendegivelse

I anfører, at Vejdirektoratets brev til udvalgte adressater får karakter af enuofficiel høring, som bør omfatte samtlige interessenter.I forbindelse med den politiske transportaftale af 21. marts 2013 blev detbesluttet, at sende vejdirektoratets forundersøgelse til udtalelse hos berørtekommuner og relevante myndigheder mv. i området. I aftalen er nævnt, at delokale tilkendegivelser om interesse for brugerfinansiering vil inddrages i detvidere arbejde til sikring af finansiering af projektet.
SIDE
4 af 4
Vejdirektoratet har på denne baggrund på projektets hjemmeside offentliggjortoplysningerne om interessetilkendegivelserne og ydermere sendt henvendelsetil Næstved, Faxe og Stevns kommuner, Region Sjælland, Faxe og NæstvedErhvervsråd samt Naturstyrelsen for at høre om synspunkter i forhold til at sikrefinansiering til projektet ved hjælp af brugerfinansiering.

Mulig løsning

I peger på en løsning med optimale jernbaneforbindelser kombineret med ensydlig linjeføring, ligesom der efterlyses Vejdirektoratets kommentarer tiludleveret materiale.Vejdirektoratet bemærker, at der i materialet er der argumenteret for et størrefokus på hele regionens udvikling. Forundersøgelsen er gennemført ud fra enpræmis omkring en undersøgelse af en mulig opgradering af strækningenmellem Næstved og Rønnede. Øvrigt materiale omhandler primært argumenteromkring påstande om fejlagtige trafikale forudsætninger og afledte effekterheraf.Vejdirektoratet skal med henvisning til som ovenfor beskrevet bemærke, at detbunder i forkerte antagelser om trafikmodellen og/eller fejlfortolkninger afmaterialet.
Med venlig hilsen
Birgitte HenriksenPlanlægningschef