Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 2013-4955Den 12. juli 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 28. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr.418 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra EllenTrane Nørby (V).Spørgsmål nr. 418 (alm. del)
Vil ministeren på baggrund af artiklen "Tæt på grønt lys til stor grønlandsk mine"i Berlingske den 17. juni 2013, redegøre for, hvilken påvirkning den øgedesejlaktivitet i de grønlandske farvande ved indskibning af materiel til denpågældende mine samt udskibning af råstoffer forventes at have på Grønlandsnatur og miljø, og i den forbindelse, redegøre for ministerens syn på en øgetskibstrafik i Arktis, herunder den danske del af Arktis?Svar
Vurderinger af natur- og miljøpåvirkninger i forbindelse med tilladelser tiletablering og drift af miner i Grønland sker efter grønlandsk lovgivning. Jeg harderfor ikke mulighed for konkret at vurdere påvirkningen af eventuel øget sejlads iforbindelse med minedrift i grønlandske farvande på Grønlands natur og miljø.I forhold til en generel øgning af skibstrafikken i Arktis, herunder den danske delaf Arktis, er det vigtigt, at lovgivning og forvaltning er tilpasset vores viden omudviklingen i skibstrafikken og sårbarheden af natur og miljø.Miljøministeriet bidrager i den forbindelse løbende til vidensopbygning samttilpasning af lovgivning og forvaltning i relation til sejlads og miljøforhold. Dettesker i samarbejde med grønlandske og danske myndigheder og foregår bådenationalt og internationalt. Som eksempel kan jeg nævne Miljøministeriets indsatsi Arktisk Råds arbejdsgruppe for beskyttelse af det Arktiske havmiljø (PAME) ogarbejdet med identifikation af værdifulde og sårbare havområder omkringGrønland. Et igangværende pilotprojekt ser på behovet for yderligereforvaltningstiltag i tre af de mest værdifulde områder.For at undgå negative effekter på natur og miljø er det desuden særlig vigtigt atforebygge ulykker. Som led i den forebyggende indsats kan jeg som eksempelnævne, at Geodatastyrelsen i henhold til samarbejdsaftale med GrønlandsSelvstyre løbende laver søkort, som er væsentlige forsikker sejlads.Søfartsstyrelsen, der er den primære danske myndighed i forhold tilsejladssikkerhed, forhandler bl.a. om internationale regler for sejlads i Arktis(Polarkoden). Forsvarsministeriet, der har ansvaret for miljøovervågning oghåndhævelse samt forureningsbekæmpelse i Grønlands eksklusive økonomiskezone, er desuden i gang med en risikoanalyse for havmiljøområdet i og omkringGrønland.
Miljøministeriet•Børsgade 4 • 1215København KTlf.72 54 60 00 • Fax33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Grønland har ansvaret for miljøovervågning og håndhævelse samtforureningsbekæmpelse inden for søterritoriet – det vil sige, området frakystlinjen og ud til 3 sømil fra basislinjen.
Pia Olsen Dyhr
/
Helle Pilsgaard
2