Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
1280502_0001.png
1280502_0002.png
1280502_0003.png
1280502_0004.png
1280502_0005.png
1280502_0006.png
1280502_0007.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 2013-403013. september 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 27. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.370 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra AnniMatthiesen (V).

Spørgsmål nr. 370 (alm. del)

Ministeren bedes oversende en oversigt, der viser samtlige kontroller og tilsyn, derudføres under ministerens ressort, hvilken myndighed der udfører kontrollen, ihvilken lov kontrollen eller tilsynet er hjemlet, samt hvorvidt lovgrundlaget erforligsbelagt.

Svar

Miljøministeriet har ved besvarelsen af det stillede spørgsmål lagt til grund, atspørgsmålet vedrører, i hvilket omfang det inden for ministeriets ressortområde eroverladt til forvaltningsmyndigheder i henhold til lovgivningen at foretageadministrativ kontrol og tilsyn med borgere, virksomheder mv.Det er således lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til indgreb mv.,som sker i forbindelse med opklaring og forfølgning af mulige strafbarelovovertrædelser (indgreb inden for strafferetsplejen), og dermed bl.a. heller ikke(sær)myndigheders adgang efter lovgivningen til at udstede såkaldte bødeforelæg.Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til det tilsyn,som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages at kunne føremed myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesforhold til denpågældende myndighed, ligesom at det også er lagt til grund, at der heller ikkesigtes til det tilsyn, som et ministerium antages at kunne føre i form af et såkaldtalmindeligt sektortilsyn inden for dets ressortområde.Miljøministeriet er ikke i besiddelse af en oversigt over de bestemmelser inden forministeriets ressortområde, som giver forvaltningsmyndigheder adgang til atforetage kontrol eller tilsyn i forhold til borgere, virksomheder mv.Miljøministeriet har imidlertid foretaget en gennemgang af lovene inden forministeriets område. I oversigten er der ikke medtaget regler, der hører til andreministeriers ressort (f.eks. Forsvarsministeriets tilsyn med visse bestemmelser ihavmiljøloven).Hvad angår forlig blev der i 2004 blev indgået en aftale om en

kommunalreform

mellem V, K og DF, hvor varetagelsen af de offentligeMiljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
opgaver, herunder tilsynsopgaverne, blev fordelt mellem kommuner, regioner ogstatslige myndigheder efter de principper, der fremgik af kapitel 13 om natur- ogmiljøområdet i Strukturaftalen.Der er i de seneste år indgået følgende forlig af betydning for fastlæggelsen aftilsynsopgaver:I 2009 indgik daværende regering og Folketingets partier en aftale om en ny

Kemikaliehandlingsplan

for 2010-2013, der byggede videre på regeringenskemikaliehandlingsplan 2006-2009. Handlingsplanen der pt. er gældende, lagdeop til en markant og styrket prioritering af kemikalieområdet. Der blev i periodenafsat 155 mio. kr. til kerneområder, såsom en fortsættelse og en styrkelse afkontrolområdet, ligesom der blev afsat 18 mio. kr. til særlige indsatser. Underforhandlingerne af den nye finanslov, vil der blive taget stilling til en fortsættelse afindsatsen på kemikalieområdet.

Sprøjtemiddelstrategien

blev indgået 8. februar 2013, og løber indtil 2015.Aftalen er indgået mellem S, SF, RV, V, K og EL, og skal beskytte danskerne ognaturen mod unødig belastning fra sprøjtemidler. Målet er at reduceresprøjtemidlernes belastning af sundhed, natur og miljø med 40 procent indenudgangen af 2015. Sprøjtemiddelstrategien indeholder en lang række krav oginitiativer over for dem, der bruger sprøjtemidler. Aftaleparterne er blandt andetenige om at øge kontrollen med - og skærpe straffen for - ulovlig import afsprøjtemidler.I 2007 indgik alle Folketingets partier bortset fra RV forlig om en aftale for enmere

effektiv vandsektor.

Aftalen skulle modernisere reguleringen ogorganiseringen af den danske vandsektor, med henblik på at vandsektoreneffektivt og økonomisk skulle sikre forsyning af rent og sundt drikkevand og eneffektiv afledning af spildevand. Ved regeringsskiftet har RV tiltrådt forliget.Som opfølgning på

evalueringen af kommunalreformen

er der i juni 2013indgået aftale bl.a. om at tilsynet med råstofindvinding på landjorden flyttes frakommunerne til regionerne.Med hensyn til tilsynsbestemmelserne i de enkelte love kan oplyses følgende:

Lov om miljøbeskyttelse

Miljøbeskyttelsesloven: Det følger af § 65 i lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, at kommunalbestyrelsen fører etgenerelt tilsyn med, at loven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven,overholdes.Kommunalbestyrelsen fører endvidere tilsyn med at påbud og forbudefterkommes, at vilkår fastsat i forbindelse med godkendelser og tilladelseroverholdes, og at miljøkrav fastsat i en aftale efter § 10, stk. 2, overholdes.Kommunalbestyrelsen er endvidere tilsynsmyndighed, jf. §§ 68-70, i sager omforureninger eller ved risiko for forureninger, der er en følge af ophørtvirksomhed.I henhold til § 66, har miljøministeren også visse tilsynsopgaver.Ministerens tilsyn med s-mærkede listevirksomheder, jf. lovens § 66, stk. 2, og § 5,stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1640/2006 om godkendelse af listevirksomhed, er2
delegeret til Miljøstyrelsen, jf. § 4, nr. 37 i bekendtgørelse nr. 1391 af 8. december2010 om delegation af miljøministerens beføjelser i lov om miljøbeskyttelse ogforskellige andre love til Miljøstyrelsen (delegationsbekendtgørelsen).Ministerens tilsyn i sager omfattet af lovens § 65, stk. 4, om overtrædelser afafgørelser og ved forureninger eller risiko herfor, der er en følge af tidligerevirksomhedsdrift, som Miljøstyrelsen eller Miljøministeriets miljøcentre havdetilsyn med, er delegeret til Miljøstyrelsen, jf. § 66, stk. 3, i delegationsbekendt-gørelsen.Ministerens tilsyn med forureninger eller risiko for forureninger, der er en følge aftidligere virksomhedsdrift, som ministeren havde tilsyn med, samt tilsyn med allekommunale spildevandsudledninger, jf. lovens § 66, stk. 3 og stk. 4, er henlagt tilNaturstyrelsen ved § 31, nr. 6 og 7, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8. december 2010om henlæggelse af opgaver og beføjelser til Naturstyrelsen. Endvidere harministeren henlagt sin beføjelse til at overvåge miljøtilstanden i omgivelserne jf.loven § 66, stk. 1, til Naturstyrelsen, jf. § 31, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8.december 2010.Ministerens tilsyn med visse kommunale affaldshåndteringsanlæg, jf. § 66, stk. 5,er delegeret til Miljøstyrelsen, jf. § 4, nr. 39, i delegationsbekendtgørelsen.Det følger af § 67, at ministeren kan bestemme, at tilsynet i visse tilfælde skal føresaf andre myndigheder. Bemyndigelsen er benyttet i en del tilfælde. Miljøstyrelsenog Naturstyrelsen har således fået tilsynskompetencen i en række bekendtgørelser.Også andre myndigheder har fået tildelt tilsynskompetence, f.eks. SKAT(bekendtgørelse nr. 148 af 16. februar 2009 om gebyr og tilskud til nyttiggørelse afdæk), Plantedirektoratet (nu NaturErhvervstyrelsen) (bekendtgørelse nr. 1650 af13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugsmål(slambekendtgørelsen)) og Arbejdstilsynet (bekendtgørelse nr. 650 af 15. juni 2011om delegation til Arbejdstilsynet af opgaver efter lov om miljøbeskyttelsevedrørende pesticidudbringningsmaskiner i henhold til Europaparlamentets ogRådets direktiv 2009/127/EF).Det følger af § 89 a at miljøministeren kan fastsætte regler for hvem der hartilsynet med forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven. Eteksempel her på er bekendtgørelse nr. 421 af 8. maj 2012 om overførsel af affald,hvor det i § 11, stk. 1, er fastsat, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, atEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006om overførsel af affald. Det følger dog af stk. 2 at Miljøstyrelsen fører tilsyn med,at forordningens bestemmelser og bekendtgørelsens bestemmelser om affald, derer overført til Danmark som bestemmelsesland, overholdes på virksomheder, hvorgodkendelseskompetencen efter reglerne om godkendelse af listevirksomhed erhenlagt til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen fører endvidere tilsyn med, atforordningens bestemmelser overholdes ved transport af affald, der er overført tilDanmark som bestemmelsesland og affald bestemt til overførsel, hvor Danmark erafsendelsesland samt transit af affald, jf. stk. 3.Endelig er der ved bekendtgørelse nr. 497 af 15. maj 2013 om miljøtilsyn fastsatregler om tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug og lov om forurenet jord.

Lov om naturbeskyttelse

3
Naturbeskyttelsesloven: Det fremgår af § 73, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 951 af3. juli 2013, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med loven og regler udstedt imedfør heraf, samt af § 73, stk. 2, jf. § 15, nr. 52, 53 og 54 i bekendtgørelse nr. 1411af 8. december 2010, at Naturstyrelsen fører tilsyn.Med hjemmel i § 73, stk. 3, jf. § 9, stk. 2, i bekendtgørelse 1328 af 11. december2006, har ministeren endvidere henlagt tilsynsopgaver fsva. statsvejene tilVejdirektoratet. Med hjemmel i § 73, stk. 3, jf. § 3, i bekendtgørelse nr. 84 af 23.januar 2002, CITES, fører Plantedirektoratet tilsyn.I en række ældre, videreførte bekendtgørelser om fredning og reservater efter dentidligere lovgivning er de deri nævnte tilsynsmyndigheder opretholdt.

Lov om miljø og genteknologi

Lov om miljø og genteknologi:Det følger af § 20, stk. 1, i lov om miljø og genteknologi jf. lovbekendtgørelse nr.869 af 26. juni 2010, at miljøministeren fører tilsyn med, at loven og de regler, derer fastsat med hjemmel i loven overholdes, samt at påbud, forbud og vilkårefterkommes. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at tilsynet helt eller delvisudføres af en eller flere kommunalbestyrelser eller andre myndigheder, jf. § 20,stk. 2.Ministeren har delegeret sit tilsyn med overholdelse af loven, regler fastsat medhjemmel i loven, påbud, forbud og vilkår til Miljøstyrelsen jf. § 11, nr. 12, idelegationsbekendtgørelsen.Dog er Arbejdstilsynet tillagt tilsynskompetencen for klassificerede anlæg,storskalaanlæg og storskalaforsøg, inklusive tilsyn med vilkår til sikring af det ydremiljø tillige med godkendelser til forskning samt undervisningsforsøg, sebekendtgørelse nr. 910 af 11. september 2008 om genteknologi og arbejdsmiljø,som ændret ved bekendtgørelse nr. 88 af 22. januar 2010, og bekendtgørelse nr.1707 af 15. december 2012.Naturstyrelsen fører tilsyn med, at vilkår fastsat efter bekendtgørelse nr. 91 af 21.januar 2007 om vilkår om miljø, natur og sundhed i forbindelse med godkendelsem.v. efter lov om miljø og genteknologi, overholdes, og at påbud og forbud udstedti medfør af loven efterkommes.

Lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug

Husdyrgodkendelsesloven: Det følger af § 44 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 1486 af 4. december 2009, atkommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at loven og de regler, der er fastsat medhjemmel i loven, overholdes. Kommunalbestyrelsen fører endvidere tilsyn med, atpåbud og forbud efterkommes, samt at vilkår fastsat i forbindelse medgodkendelser og tilladelser overholdes. Kommunalbestyrelsen er endvideretilsynsmyndighed, jf. §§ 46, 48 og 49, i sager om forureninger eller ved risiko forforureninger, der er en følge af, at husdyrbruget er ophørt.Af § 45 fremgår det, at miljøministeren kan bestemme, at tilsyn i visse tilfælde skaludføres af andre myndigheder. Ministeren har således bestemt, atNaturErhvervstyrelsen fører tilsyn med, at harmoniseringsreglerne ibekendtgørelse nr. 915 af 26. juni 2013 om erhvervsmæssigt dyrehold,husdyrgødning, ensilage m.v. (husdyrgødningsbekendtgørelsen), overholdes, jf.bekendtgørelsens § 38.4

Lov om forurenet jord

Jordforureningsloven: Det følger af § 65 i lov om forurenet jord, jf.lovbekendtgørelse nr. 1427 af 4. december 2009, at kommunalbestyrelsen førertilsyn med, at loven og de regler, der er fastsat i medfør af loven, overholdes.I henhold til § 66 a, stk. 1, fører miljøministeren tilsyn med, at påbud meddelt afmiljøministeren, jf. § 39, stk. 2, efterkommes. Denne beføjelse er delegeret tilMiljøstyrelsen jf. § 6, nr. 13 i delegationsbekendtgørelsen.Det følger af § 66, at Regionsrådet fører tilsyn med og overvåger udviklingen iforureningstilstanden i jorden. Regionsrådet fører tillige tilsyn med deponeringer iråstofgrave og tidligere råstofgrave samt med arealer omfattet af § 8, stk. 6.Ministeren kan i henhold til § 69, stk. 4, fastsætte regler om, at tilsynet i vissetilfælde skal føres af andre myndigheder eller efter en anden fordeling end fastsat i§ 65, § 66 og § 66 a. Ministeren har ikke udnyttet denne bemyndigelse.

Lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader

Miljøskadeloven: Det følger af § 31 i lov nr. 466 af 17. juni 2008 om undersøgelse,forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, at miljøministeren fører tilsyn med, atloven og de regler, der er fastsat i medfør af loven, overholdes.Denne beføjelse er delegeret til Miljøstyrelsen, jf. § 12, nr. 14, idelegationsbekendtgørelsen.

Lov om kemikalier

Kemikalieloven: Det følger af § 47 i lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr.878 af 26. juni 2010, at ministeren kan fastsætte regler om tilsyns- ogkontrolvirksomhed. Hvem der har tilsynsforpligtelsen, bliver fastlagt i debekendtgørelser, der udstedes med hjemmel i kemikalieloven. I langt de flestetilfælde er det Miljøstyrelsen, der fører tilsynet, men i enkelte bekendtgørelser fårMiljøstyrelsen assistance af SKAT (bekendtgørelse nr. 243 af 19. april 2002 omvisse ozonlagsnedbrydende stoffer, og bekendtgørelse nr. 702 af 24. juni 2011 ombekæmpelsesmidler,), kommunalbestyrelsen (bekendtgørelse nr. 925 af 13.december 1998 om PCB, PCT og erstatningsstoffer herfor,), NaturErhvervstyrelsen(bekendtgørelse nr. 702 af 24. juni 2011 om bekæmpelsesmider, og bekendtgørelsenr. 557 af 9. juni 2009 om undervisning og anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer m.v. for erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler,) ogSøfartsstyrelsen (bekendtgørelse nr. 243 af 19/4/2002 om visseozonlagsnedbrydende stoffer,).Efter § 7a, kan ministeren fastsætte hvilke myndigheder, der skal føre tilsyn medforordninger på lovens område. Eksempler her på er bekendtgørelse nr. 815 af 26.august 2009 om henlæggelse til Miljøstyrelsen, Arbejdstilsynet, Energistyrelsen ogSøfartsstyrelsen af opgaver og tilsyn vedrørende Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samtbegrænsninger for kemikalier (REACH) og bekendtgørelse nr. 787 af 15. august2009 om henlæggelse til Miljøstyrelsen af opgaver og tilsyn vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 omklassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger m.v.

Lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om

handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af

ulovligt fældet træ:

5
Det følger af lov nr. 1225 af 18. december 2012, jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 169 af18. februar 2013 og § 1 i bekendtgørelse nr. 168 af 18. februar 2013, atNaturstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af forordningen.

Lov om anvendelse af Frøstruplejren

Lov om Frøstruplejren: Det følger af § 5, stk. 1 og 2, jf. § 6, stk. 2, ilovbekendtgørelse nr. 791 af 21. juni 2007, om Frøstruplejren, jf. bekendtgørelsenr. 431 af 28. april 2006, om tilsyn med Frøstruplejren, at tilsynet er henlagt tilThisted Kommune.

Lov om beskyttelse af havmiljøet

Havmiljøloven: Det følger af § 26, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 963 af 3. juli 2013,jf. § 7 i bekendtgørelse nr. 32 af 1. januar 2011 om dumpning af optagethavbundsmateriale (klapning) og § 20, nr. 2, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8.december 2010, at Naturstyrelsen fører tilsyn.Det følger endvidere af §§ 45, stk. 1 og 58 a, stk. 3, i lovbekendtgørelse nr. 963 af 3.juli 2013, jf. § 20, nr. 6 og 16 i bekendtgørelse nr. 1411 af 8. december 2010, atNaturstyrelsen fører tilsyn. Det fremgår af § 7, stk. 1, nr. 3, 17, 18, og 27 ibekendtgørelse nr. 1391 af 8. december 2010, at Miljøstyrelsen fører tilsyn.

Lov om jagt og vildtforvaltning

Jagt – og vildtforvaltningsloven: Det følger af § 47, stk. 1 og 2, i lovbekendtgørelsenr. 735 af 14. juni 2013, jf. § 19, nr. 15 og 16, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8.december 2010, at Naturstyrelsen påser, at loven og regler udstedt efter lovenoverholdes samt at forbud og påbud efterkommes, og at vilkår for tilladelseroverholdes.

Lov om kolonihaver

Kolonihaveloven: Det følger af § 14 i lovbekendtgørelse nr. 790 af 21. juni 2007, atkommunalbestyrelsen fører tilsyn.

Lov om okker

Okkerloven: Det følger af § 9, i lovbekendtgørelse nr. 934 af 24. september 2009,at kommunalbestyrelsen fører tilsyn.

Lov om planlægning

Planloven: Det fremgår af § 51, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013,at kommunalbestyrelsen fører tilsyn, samt af lovens § 51, stk. 2, jf. § 17, nr. 11, ibekendtgørelse nr. 1411 af 8. december 2010, at Naturstyrelsen fører tilsyn medoverholdelse af planlovens VVM-regler, hvor kompetencen er henlagt tilNaturstyrelsen.

Lov om råstoffer

Råstofloven: Det følger af § 31, stk. 1 i lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, atkommunalbestyrelsen fører tilsyn med råstofindvinding på landjorden. Det følgeraf § 31, stk. 2, i råstofloven, jf. § 25, nr. 11, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8. december2010, at Naturstyrelsen fører tilsyn med indvinding og efterforskning af råstofferpå søterritoriet og kontinentalsoklen.

Lov om Skjern Å Naturprojekt

Skjern å loven: Det følger § 15 i lovbekendtgørelse nr. 812 af 21. juni 2007, jf. § 7 ibekendtgørelse 1688 af 14. december 2006 samt § 39, i bekendtgørelse nr. 1411 af8. december 2010, at Naturstyrelsen fører tilsyn med overholdelse afbestemmelserne i loven.6

Lov om skove

Skovloven: Det følger af § 48 i lovbekendtgørelse nr. 678 af 14. juni 2013, jf. § 16,nr. 34, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8. december 2010, at Naturstyrelsen fører tilsynmed overholdelsen af loven og regler udstedt efter loven, vilkår, der er fastsat itilladelser og påbud.Det følger af § 56, i skovloven, jf. § 16, stk. 1, nr. 42, i bekendtgørelse nr. 1411 af 8.december 2010, at Naturstyrelsen er tilsynsmyndighed i forbindelse medudbetaling af tilskud m.v.

Lov om stormflod og stormfald

Stormfaldsloven: Det følger af § 17 i lovbekendtgørelse nr. 1090 af 23. november2012, jf. § 21, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 320 af 9.maj 2001, at Naturstyrelsen førertilsyn med overholdelse af reglerne om tilskud til gentilplantning efter stormfald.

Lov om sommerhuse og campering m.v.

Sommerhusloven: Det følger af § 10 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 949 af 3. juli2013, jf. § 32, nr. 5 og 6 i bekendtgørelse nr. 1411 af 8. december 2010, atNaturstyrelsen fører tilsyn samt af lovens § 10 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsenfører tilsyn.

Lov om beskyttelse af de ydre koge i Tøndermarsken

Tøndermarskloven: Det følger af § 7 i lovbekendtgørelse nr. 940 af 3. juli 2013 atkommunalbestyrelsen fører tilsyn.

Lov om udbyttedeling ved anvendelse af genetiske ressourcer

ABS-loven: Det følger af § 7 i lov nr. 1375 af 23. december 2012, at miljøministerenfører tilsyn med, at loven og regler udstedt i medfør af loven, overholdes. Lovensættes i kraft ved bekendtgørelse, og det er endnu ikke afgjort hvortil tilsynetdelegeres.

Lov om vandforsyning m.v.

Vandforsyningsloven: Det følger af §§ 57, 58, 60 og 65 i lovbekendtgørelse nr. 635af 7. juni 2010, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn.

Lov om vandløb

Vandløbsloven: Det følger af § 7 i lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009at kommunalbestyrelsen fører tilsyn

Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold

Lov nr. 469 12. juni 2009

Vandsektorloven: Det følger af § 9, stk. 2, jf. § 19, i lov nr. 469 af 12. juni 2009 atForsyningssekretariatet fører tilsyn med vandselskaberne.Der tages forbehold for, at oplysningerne ikke er udtømmende. Bl.a. omfatteroversigten ikke alle bekendtgørelser udstedt i medfør af de nævnte love.
Ida Auken / Michel Schilling
7