Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-0915430. maj 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 8. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.367 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).
Spørgsmål nr. 367 (alm. del)
Ministeren bedes oplyse, hvordan artikel 11 og 12 i direktiv 2009/128/EF ombæredygtig anvendelse af pesticider er implementeret i dansk lovgivning.Svar
Artikel 11 omhandler, at medlemslandene sørger for passende foranstaltninger tilbeskyttelse af vandmiljøet og drikkevandet mod sprøjtemidlernes virkninger, ogartikel 12 omhandler, at medlemslandene sikrer, under behørigt hensyn til denødvendige krav til hygiejne og offentlig sundhed samt biodiversitet ellerresultaterne af relevante risikovurderinger, begrænsning af pesticidanvendelsen ogrisici i specifikke områder.Artikel 11De sprøjtemidler, der godkendes i Danmark, bliver testet under almindeligelandbrugsbetingelser i ”Varslingssystemet for udvaskning af pesticider tilgrundvandet”. Herved sikres det, at de ved almindelig landbrugsmæssiganvendelse ikke forurener grundvandet. Hvis det i varslingssystemet skulle visesig, at et stof udgør en risiko for udvaskning til grundvandet, kan der hurtigt sættesind med forbud eller restriktioner i anvendelsen.Artikel 11, stk. 2, litra a, er implementeret i kraft af det nye pesticidafgiftssystem,der er baseret på de enkelte sprøjtemidlers miljø- og sundhedsbelastning. Den nyelov om afgift af bekæmpelsesmidler (lov nr. 594 af 18. juni 2012) vil træde i kraftpr. 1. juli 2013 jf. bek. 499 af 17. maj 2013. Det indgår i beregningen afbelastningen og dermed i afgiften, om sprøjtemidlerne er klassificerede som farligefor vandmiljøet.De enkelte sprøjtemidlers belastningstal er blevet offentliggjort på Miljøstyrelsenshjemmeside og belastningstallene vil inden afgiftslovens ikrafttræden blivesuppleret af et pointsystem baseret på sprøjtemidlernes belastning. Når landmændog andre, der erhvervsmæssigt anvender sprøjtemidler, har adgang til disseoplysninger, giver det et incitament til den prioritering, som er nævnt ibestemmelsen.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Der er ikke i Danmark godkendt sprøjtemidler, der indeholder prioriterede farligestoffer under vandrammedirektivet. Med ændringen af afgiftsloven og detsupplerende pointsystem, vil dette styrke incitamentet til så vidt muligt at undgåbrugen af sprøjtemidler, der er farlige for vandmiljøet, idet denne typesprøjtemidler har et højere belastningstal og belægges med en højere afgift.Artikel 11, stk. 2, litra b, er implementeret gennem bekendtgørelse omundervisning af erhvervsmæssige brugere af sprøjtemidler (nr. 557 fra 2009) ikraft af hvilken det sikres, at personer, der ønsker at erhverve sig etsprøjtecertifikat og som gennemgår opdateringskurser, lærer om korrektsprøjteadfærd og om minimering af afdrift. Dette indgår også som en del afrådgivningsindsatsen omkring integreret plantebeskyttelse, som er finansieret -først via Grøn Vækst og nu via den nye sprøjtemiddelstrategi. I tilknytning hertil erdet også aftalt, at mulighederne for et lovkrav om brug af afdriftsreducerendedyser skal undersøges af myndighederne.Artikel 11, stk. 2, litra c, er implementeret gennem 4 initiativer:1) Den danske randzonelovgivning (lov nr. 591 fra 2011) hvorefter en randzone påindtil 10 meter fra bredden friholdes for bl.a. udbringning af sprøjtemidler.2) Et krav i miljøbeskyttelsesloven om et forbud mod anvendelse af bl.a.sprøjtemidler i en radius på 25 meter fra en boring/et vandindvindingsanlæg(lovbekendtgørelse nr. 879 fra 2010, som bl.a. ændret ved § 6 i lov nr. 553 fra 2011og ved lov nr. 1249 fra 2012).3) Kommunerne har mulighed for, på baggrund af konkrete risikovurderinger, atudlægge boringsnære beskyttelsesområder (BNBO). Med henblik på at yde bistandtil kommunerne på dette område, har regeringen afsat i alt 40 mio. kr. i 2012-2013til kommunernes arbejde med at udlægge boringsnære beskyttelsesområder.Naturstyrelsen har nedsat et rejsehold, der rådgiver kommunerne i udlægning afBNBO'er og drikkevandsbeskyttelse generelt. Desuden givermiljøbeskyttelsesloven mulighed for at beskytte nuværende eller fremtidigedrikkevandsinteresser mod forurening med sprøjtemidler. Dette kan ske enten viafrivillige aftaler med lodsejerne eller via tvungne rådighedsindskrænkningerfastsat af kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune.4) Reglerne i vaskepladsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1355 fra 2012) skalforhindre spredning af sprøjtemidler fra steder, hvor sprøjteudstyret påfyldes ogvaskes efter brug. Der er fastsat specifikke afstandskrav i forhold til nyetablering aflovlige ”vaskepladser” og i forhold til påfyldning og vask af sprøjteudstyr i godafstand fra vandboringer, overfladevand og § 3-områder.Artikel 11, stk. 2, litra d, er bl.a. implementeret gennem aftalen om udfasning afsprøjtemidler på offentlige arealer (aftale indgået i 2007 mellem miljøministerenog de offentlige myndigheder) om nedbringelse af pesticidforbruget i detoffentlige, der har medført et væsentligt fald af forbrug af sprøjtemidler her (mereend 80 pct. siden 1998). Kommunerne har bidraget med en væsentlig del af dennereduktion. En stor del af reduktionen i forbruget er sket ved, at de danskejernbanestrækninger ikke sprøjtes i det omfang, der tidligere var tale om, bl.a. pågrund af brug af intelligent sprøjteudstyr.Miljøstyrelsen har endvidere fokus på de i bestemmelsen nævnte områder ogforetager en særlig vurdering desangående i forbindelse medgodkendelsesordningen. af sprøjtemidler.Artikel 122
Kemikalieloven blev ændret i 2011 (lov nr. 294 af 11. april) med henblik på attilvejebringe hjemmel til en bemyndigelse til miljøministeren til at kunne fastsættede regler, der måtte findes nødvendige til implementering af artikel 12, litra a, ombegrænsning af brug af sprøjtemidler i specifikke områder. Aftalen om udfasningaf sprøjtemidler på offentlige arealer, jf. netop ovenfor, vil medvirke kraftigt til atnå de ønskede mål. Behovet for nye regler undersøges endvidere løbende. Der erforeløbigt udstedt en bekendtgørelse om anvendelse af sprøjtemidler på golfbanermed det formål at nedbringe golfbanernes forbrug og belastning af miljø ogsundhed. Bekendtgørelsen (nr. 245 af 28. februar 2013)trådte i kraft den 15. marts2013.Artikel 12, litra b, er implementeret i kraft af det generelle forbud mod brug afsprøjtemidler i særlige habitatområder. Beskyttelsessigtet mv. fremgår af denærmere regler om beskyttede naturtyper og Natura 2000-plan m.fl. inaturbeskyttelsesloven (§ 3, § 19 d og § 19 e, i lovbekendtgørelse nr. 933 fra 2009),i lov nr. 928 fra 2009 om beskyttelse af de ydre koger i Tøndermarsken ogbekendtgørelse nr. 408 fra 2007 om udpegning og administration af internationalenaturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.Artikel 12, litra c, er implementeret i kraft af eventuelle relevante oplysninger påden brugsanvisning, der fremgår af etiketterne, som Miljøstyrelsen godkender iforbindelse med godkendelse af de enkelte sprøjtemidler.
Med de for oven beskrevne iværksatte initiativer og indsatser vurderes artikel 11 og12 at være opfyldt.
Pia Olsen Dyhr
/
Claus Torp
3