Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13FLF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 252Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-401-00699Den 11. marts 2013
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23. februar2013 stillet følgende spørgsmål nr. 252 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Høegh (V) og Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 252 (alm. del)Mener ministeren, at Danmark bør følge anvisningerne i Vandrammedirektivetsvejledninger ved implementeringen af Vandrammedirektivet ved identifikation afvandområder til medtagelse i vandplanerne, herunder Vandrammedirektivetsvejledning 2 (European Commision: “EU guide: Guidance Document No 2Identification of Water Bodies” 2003.http://www.waterframeworkdirective.wdd.moa.gov.cy/docs/GuidanceDocuments/Guidancedoc2waterbodies.pdf) ?SvarVandrammedirektivet er et rammedirektiv, jf. direktivets præambelbetragtning 18.Hvordan disse rammer konkret skal udfyldes, er op til de enkelte medlemslande.Samtidig er direktivet også et minimumsdirektiv, hvilket betyder, at de enkeltemedlemsstater kan fastsætte skærpede krav i forhold til dem, der er opstillet idirektivet.Den danske udgave af vandrammedirektivets definition af et overfladevandområdeer følgende:”… en afgrænset og betydelig mængde overfladevand, så som en sø, et reservoir,et mindre eller større vandløb eller en kanal, en del af et mindre eller størrevandløb eller en kanal, et overgangsvand eller en kystvandsstrækning.”
De danske vandplaner er baseret på EUs vejledninger, herunder vejledning omidentifikation af vandområder (guidance document no. 2 ”Identification of WaterBodies”). Vejledningerne er ikke retligt bindende og skal i givet fald tilpassesregionale og nationale forhold i de enkelte medlemslande. Af vejledningen omidentifikation af vandområder fremgår således indledningsvist bl.a. følgende:“Disclaimer:This technical document has been developed through a collaborative programmeinvolving the European Commission, all the Member States, the AccessionCountries, Norway and other stakeholders and Non-GovernmentalOrganisations. The document should be regarded as presenting an informalconsensus position on best practice agreed by all partners. However, theMiljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
document does not necessarily represent the official, formal position of any ofthe partners. Hence, the views expressed in the document do not necessarilyrepresent the views of the European Commission.”
Det fremgår videre side 1 bl.a. følgende:“Look out! The methodology from this Guidance Document must be
adapted to regional and national circumstances
The Guidance Document proposes an overall pragmatic approach. Because ofthe diversity of circumstances within the European Union, Member States mayapply this guidance in a flexible way in answer to problems that will vary fromone river basin to the next. This proposed Guidance will therefore need to betailored to specific circumstances.”
Vandrammedirektivet omfatter alt overfladevand og indeholder ikke enmindstegrænse for størrelsen af et vandområde. Det afgørende i forhold tilidentifikation af vandområder er, at denne muliggør, at de afgrænsedevandområder vil kunne karakteriseres og klassificeres retvisende, påvirkningerskal kunne fastslås, og det skal være muligt at identificere passendeforanstaltninger til opfyldelse af målet om god tilstand, hvis det ikke allerede eropfyldt.For at undgå for store administrative byrder, er der i EUs vejledning omidentifikation af vandområder opstillet forslag til et afskæringskriterium på 10km2med udgangspunkt i direktivets typologisystem A, hvorefter der ikkefastsættes selvstændige miljømål for mindre vandområder.Det fremgår af vejledningen, at udpegningen af små vandforekomster (bl.a.vandløb med oplande under 10 km2) som selvstændige vandområder eller dele afvandområder afhænger af, om en vandforekomst har betydning for opfyldelse afdirektivets formål og mål for andre vandområder uanset, at vandforekomsten erlille, jf. vejledningens afsnit 3.5 ”small elements of surface water”, side 12 ff.I Danmark er der mange små vandløb, og flere af dem har stor naturværdi. F.eks.er mange små vandløb vigtige for en god fiskebestand i større vandløb, da defungerer som gyde- og opvækstvand for fisk. I de vandplaner, som blevoffentliggjort 22. december 2011, indgår vandløb med et opland over 10 km2, samtvandløb med et opland under 10 km2, hvor det er vurderet, at der er særlig stornaturværdi (målsat A eller B i amternes regionplaner) eller hvor der allerede ermålopfyldelse.Ved offentliggørelsen af de nu hjemviste vandplaner i december 2011 blev en stordel af amternes ikke helt ensartede karakterisering af vandområder udlignet. Enkvalitetssikring af karakterisering af vandløb som naturlige/kunstige gennemførtaf Naturstyrelsen i efteråret 2012 vil sikre yderligere ensartethed på tværs aflandet.
Ida Auken
/
Helle Pilsgaard
2