Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
1237799_0001.png
1237799_0002.png
1237799_0003.png
MINISTEREN
MiljøudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. april 20132013-1194
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Miljøudvalget har i brev af 26. marts 2013 stillet følgende spørgsmål til miljø-ministeren og transportministeren (MIU alm. del), som jeg hermed skal besva-re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 312:

Ministrene bedes gøre rede for, hvordan det vil være muligt at anlægge enfjordforbindelse syd for Frederikssund, i et område hvor flg. naturbeskyttelses-bestemmelser er gældende:Naturbeskyttelsesloven iflg. hvilken, der ikke må placere tekniske an-læg i områder med stor landskabelig og rekreativ værdi.Bestemmelser vedr. ubebyggede kyststrækninger, der skal beskyttesmest muligt.Bestemmelser vedr. kystnærhedszone, hvor der skal foreligge tungtve-jende grunde for placering af tekniske anlæg.Bestemmelser ved områder der er geologisk karakteristisk for regionen.Bestemmelser ved områder, der er klassificeret som lavbundsareal, ogsom iflg. gældende målsætninger skal friholdes for byggeri eller tekni-ske anlæg.Bestemmelser ved vandområder hvor der gælder skærpet målsætning,og hvor der er generel målsætning for hele fjorden.Bestemmelser vedr. EU-fuglebeskyttelsesområde.Bestemmelser vedr. kerneområder, og hvor der året rundt er rasteom-råde for vandfugle.Bestemmelser vedr. værdifulde landskaber, som gælder for begge sideraf fjorden, og at sikre større uforstyrrede landskaber samt sikre befolk-ningens mulighed for at et varieret udbud af landskabelige oplevelser.

Svar:

Jeg har aftalt med miljøministeren, at jeg besvarer spørgsmålet med bidrag framiljøministeren.For så vidt angår spørgsmålet om naturbeskyttelsesbestemmelser, har miljø-ministeren oplyst følgende:”Der er væsentlige hensyn til natur og landskab, der skal varetages ved gen-nemførelsen af fjordforbindelsen. Det drejer sig bl.a. om beskyttelse af de kyst-
nære områder inden for planlovens kystnærhedszone, beskyttelse af natur- oglandskabsværdier, som bl.a. fremgår af den kommunale planlægning, samtbeskyttelse af Natura 2000-områder, som vil blive berørt af vejanlægget ogbroforbindelsen.Lovgivningen indeholder derfor procedurer, der skal sikre, at der ved gennem-førelsen af store projekter som fjordforbindelsen vil blive taget de nødvendigehensyn.Det sker bl.a. gennem krav om VVM og krav om konsekvensvurdering i forholdtil Natura 2000-områder således, at projektet gennemføres under størst mulighensyn til Roskilde Fjords landskabelige og naturmæssige værdier, og så derikke sker skade på Natura 2000-området.VVM-redegørelsen for en ny fjordforbindelse har været i offentlig høring, oginteresserede organisationer, borgere og myndigheder, herunder Naturstyrel-sen (ved det tidligere Miljøcenter Roskilde), har haft lejlighed til at fremkommemed bemærkninger.Anlægget af en fjordforbindelse skal endeligt godkendes efter den særlige pro-cedure i naturbeskyttelseslovens § 20, der skal sikre, at offentlige anlæg i detåbne land skal placeres og udformes således, at der i videst muligt omfang tageshensyn til bl.a. de landskabelige værdier. Naturstyrelsen skal meddele dennegodkendelse.”Vejdirektoratet oplyser følgende, at direktoratet i VVM-redegørelsen har gen-nemført omfattende konsekvensvurderinger. I forhold til Natura 2000-området vurderer Vejdirektoratet, at det med de i VVM-redegørelsen beskrevneafværgetiltag vil være muligt at gennemføre alle de i VVM-redegørelsen be-skrevne løsningsforslag uden at skade Natura 2000-områdets integritet.Før en anlægslov vedtages, vil Vejdirektoratet med baggrund i VVM-undersøgelsen og de planlagte afværgeforanstaltninger søge om en principgod-kendelse af projektet efter § 20 i naturbeskyttelsesloven.Vejdirektoratet har i planlægningsfasen været i tæt dialog med miljømyndighe-derne om projektet. Naturstyrelsen har fx i høringsfasen anbefalet Vejdirekto-ratet, at der ses nærmere på mulighederne for at begrænse udledning af kvæl-stofforbindelser, sedimentaflejringer i fjorden, udtørring af vådområder vedgrundvandssænkning og evt. forstyrrelser for fugle på udpegningsgrundlagetfor Natura 2000 området.I trafikaftalen fra d. 21. marts 2013 er det besluttet at etablere en ny fjordfor-bindelse som en sydlig højbro, der delvist finansieres ved brugerbetaling.
Side 2/3
Vejdirektoratet går nu i gang med yderligere optimering af projektet, bl.a. medhenblik på at sikre at ovenstående miljøhensyn tilgodeses bedst muligt.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen