Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del
Offentligt
1229944_0001.png
1229944_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4601-0027421. marts 2013
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 28. februar 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 240 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraVillum Christensen (LA).

Spørgsmål nr. 240 (alm. del)

Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med lovgivningen,at forsyningsselskaber investerer så kraftigt, at det ikke kan finansieres vedtakststigninger og dermed efterfølgende aftvinger en kommunegaranti fra byrådet,som således ikke har mulighed for at sige nej, uden det får alvorlige følger forselskabets likviditet?

Svar

Spildevandsforsyningsselskaber er underlagt det såkaldte ”hvile i sig selv-princip”.Det betyder, at selskabets udgifter og indtægter over en vis tid skal balancere. Iprincippet vil spildevandsselskabet derfor altid kunne få dækket alle udgifter, somselskabet har. Selskabets udgifter dækkes af bidrag fra de grundejere, som ertilsluttet forsyningen.Efter vedtagelsen af vandsektorloven skal selskaberne herudover overholde etindividuelt prisloft, der holder vandprisen under et fastsat maksimalbeløb.Prisloftet udmeldes årligt af Forsyningssekretariatet og består af flere dele, bl.a.driftsomkostninger og de forventede kommende anlægsomkostninger.Sidstnævnte indmeldes af spildevandsforsyningsselskabet til prisloftsfastsættelseni april året før.Såfremt et spildevandsforsyningsselskab har indmeldt lavere anlægsomkostninger,end selskabet reelt har, f.eks. på grund af uforudsete fordyrende begivenheder, vilprisloftet i nogle tilfælde være fastsat for lavt. Det medfører, at spildevandstakstertil dækning af alle udgifter, herunder de øgede anlægsomkostninger, ikke kanoverholde det prisloft, der er udmeldt af Forsyningssekretariatet på baggrund af deindmeldte, skønnede oplysninger.I sådanne tilfælde følger det af hvile i sig selv-princippet, at selskabet skal fastsættespildevandstaksterne, således at alle udgifter dækkes. Derfor reguleres prisloftetfor de enkelte år også bagudrettet. Dette sker ved indmeldelse af de faktiskeudgifter for et regnskabsår til det såkaldte reguleringsregnskab, som indmeldes tilForsyningssekretariatet i april to år efter regnskabsårets afslutning. Det vil sige, atreguleringsregnskabet for regnskabsåret for 2012 indmeldes i april 2014.Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Spildevandsforsyningsselskabet vil derfor altid efterfølgende kunne få dækketudgifter til alle anlægsinvesteringer inden for spildevands- ogvandforsyningsselskabernes respektive ansvarsområder ved bidrag fra detilknyttede grundejere – dog kan der i enkelte år være tale om, at etspildevandsforsyningsselskab har indmeldt for lave forventedeanlægsinvesteringer, og dermed først kan fastsætte højere takster til dækning herafi senere regnskabsår. I den mellemliggende periode har spildevandsselskabetmulighed for at optage lån på gunstige vilkår, hvis kommunen indvilliger i at stillekommunegaranterede lån.For så vidt angår kommunegaranterede lån henvises til besvarelsen af alm. delspørgsmål nr. 239.Ida Auken/Thorbjørn Fangel
2