Ligestillingsudvalget 2012-13
LIU Alm.del
Offentligt
1250231_0001.png
1250231_0002.png
1250231_0003.png
Folketingets udvalgssekretariat ([email protected])Christiansborg1240 København K
Frederiksholms Kanal 21
Ligestillingsudvalgethar i brev af 23. april 2013stillet mig følgende spørgsmål55 alm. del, efter ønske fra Fatma Øktem(V)som jeg hermed skal besvare.
1220 KøbenhavnPostboks 2123 Kwww.lige.dk1015 København Kwww.km.dkTelefon 2268 8565E-post [email protected]
Ministeren
Spørgsmål55”Ministeren bedes i skemaform redegøre for, hvilke af de ti anbefalinger i rap-porten"Hvordan motarbeide antifeminisme og høyreekstremisme", der entenallerede er implementeret, eller som ministeren har planer om at implemente-rei Danmark.”
Dato: 21. maj 2013J.nr.2013-272
Svar:Rapporten”Hvordan motarbeide antifeminisme og høyreekstremisme” byggerpå indspil og anbefalinger fra et ekspertseminar, der blev afholdt i Oslo den 29.og 30. november 2012.Ekspertseminaret blev arrangeret af ”Reform –ressurssenter for menn” i sam-arbejde med Barn-, Likestillings- og Inkluderingsministeriet i Norge. Seminaretog rapporten er finansieret af Nordisk Ministerråd.På baggrund af seminaret har eksperterne opstillet 10 anbefalinger. Som jegtidligere har fremført, så er det forhold, at Nordisk Ministerråd finansierer etprojekt ikke ensbetydende med, at hverken ministerrådet eller de respektivenordiske regeringer skal implementere de anbefalinger, som måtte fremkom-me af på baggrund af projekterne. Dette er også tilfældet i denne sag.Regeringen har altså ikke implementeret og har ikke planer om at implemente-re anbefalingerne i Danmark. Det giver derfor ikke mening af lave et skema, derredegør for implementeringen af de 10 anbefalinger.Jeg kan dog oplyse, at Social- og Integrationsministeriet generelt arbejder medforebyggelse af ekstremisme.Regeringen fører således en konsekvent politik over for ekstremistiske gruppe-ringer, der udfordrer demokrati samt lov og orden. I et samarbejde mellem So-cial- og Integrationsministeriet, PET, kommuner og politi er der etableret regi-onale netværk af ressourcepersoner med særlig viden om ekstremisme. Disse
tilbydes løbende undervisning, rådgivning og konkrete værktøjer, som kan un-derstøtte det forebyggende arbejde. For at styrke og målrette den forebyggen-de indsats yderligere har regeringen iværksat en national kortlægning af anti-demokratiske og ekstremistiske miljøer.Social- og Integrationsministeriet igangsatte endvidere med et udbud den 7.maj 2013 en kortlægning af hadforbrydelser, det vil sige vold og andre forbry-delser, der er motiveret af de forurettedes etnicitet, køn, seksuelle orientering,tro, politiske overbevisning, offentlige ytringer, sociale situation, eventuellehandicap m.v. Kortlægningen skal givet forøget viden om omfanget af disseforbrydelser, hvem ofrene er, hvem der står bag, og hvad motiverne er. Kort-lægningen skal skabe grundlag for en styrket og mere målrettet indsats for atforebygge og modvirke hadforbrydelser samt måle på udviklingen i årenefremover.Jeg kan endvidere oplyse, at den danske ligestillingspolitik omfatter både kvin-der og mænd, drenge og piger, det fremgår også af Perspektiv- og handlings-planen for 2013. Ministeriet har blandt andet iværksat en række projekter, derskal se på drenge og frafald i uddannelsessystemet, ligesom ministeriet fx ogsåfinansierer en konference om mænd og sundhed.Endelig har jeg indhentet bidrag fra Justitsministeriet for så vidt angår spørgs-målet om strafbarhed i Danmark for trusler, chikane mv. Justitsministeren haroplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:”1.Straffelovens kapitel 27 indeholder straffebestemmelser om freds- og ære-krænkelser, herunder om trusler (§ 266) og ærekrænkelser (§ 267).Det følger af § 266, at den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at frem-kalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med atforetage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.Det følger af § 267, at den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ordeller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold,der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffesmed bøde eller fængsel indtil 4 måneder.Udover straffelovens regler kan også nævnes lov nr. 112 af 3. februar 2012 omtilhold, opholdsforbud og bortvisning med senere ændring.Loven giver bl.a. mulighed for ved tilhold at forbyde en person at opsøge enanden ved personlig, mundtlig eller skriftlig henvendelse, herunder elektroniskkommunikation, eller på anden måde kontakte eller følge efter den anden, jf. §1.Tilhold kan ifølge lovens § 2 bl.a. gives, hvis der er begrundet mistanke om, atpersonen har krænket en andens fred ved at forfølge eller genere den andenved kontakt mv. som nævnt i § 1, og der er bestemte grunde til at antage, atpersonen fortsat vil krænke den anden på denne måde.Efter lovens § 21, stk. 1, straffes den, der forsætligt overtræder et tilhold, medbøde eller fængsel i indtil 2 år. Ifølge stk. 2 skal det ved fastsættelsen af straffenindgå som en skærpende omstændighed, at forholdet har udgjort et led i en sy-stematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane.
Side 2
2. Straffelovens §§ 266 og 267 samt ovennævnte adgang til at meddele en per-son tilhold finder anvendelse, uanset om baggrunden for truslerne mv. er denforurettedes køn, og uanset om truslerne mv. er fremsat via internettet eller påanden måde.”Med venlig hilsen
Side 3
Manu Sareen